Abdul Rahman Muhammad Hamdan

Abdul Rahman Muhammad Hamdan (Abu Ahmed) (Dalam Bahasa Arab:عبد الرحمن محمد حمدان (ابو احمد) (lahir 3 Mac 1971-24 Februari 1994) merupakan seorang Mujahidin dan komander tentera Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap ketenteraan Gerakan Penentangan Islam (Hamas) dan salah seorang Komander Briged Izzuddin Al-Qassam di Tebing Barat. Beliau syahid dalam satu pertempuran di tempat persembunyiannya di perkampungan Abu Dis.

Abdul Rahman Muhammad Hamdan

Salah seorang komander Briged Izzuddin Al-Qassam di Tebing Barat
عبد الرحمن محمد حمدان
Kelahiran
Abdul Rahman Haji Muhammad Hamdan

3 Mac 1971
Meninggal dunia24 Februari 1994
Sebab kematianDibunuh
Warganegara Palestin
Nama lainAbu Ahmed dan "ZulQabrain" yang bermaksud "Pemilik Dua Kubur"
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas

Kelahiran dan didikan sunting

Beliau dilahirkan pada tahun 1971 di Khan Yunis, Semenanjung Gaza, keluarganya berasal dari kampung Sawafir al-Sharqiyya tetapi telah diusir dari kampung itu kerana perang Nakbah pada tahun 1948. Beliau merupakan anak bongsu daripada enam beradik. Dia mempunyai kecerdasan, kecemerlangan dan aktiviti. dia bersemangat untuk pergi ke sekolah dan belajar. Beliau juga merupakan antara pelajar yang cemerlang dan beliau terus cemerlang sehingga tamat zaman persekolahannya'

Kebanyakan hari-harinya berlalu ketika berada di masjid Palestin untuk membaca kitab-kitab Islam dan membaca tafsir, kerana dia seorang yang penyayang dan taat kepada ibu bapanya. dan dalam bidang penulisan sastera. Beliau mempunyai beberapa tulisan dan dalam bidang seni khat Arab beliau mempunyai bakat yang istimewa dan dalam bidang sukan beliau merupakan seorang atlit yang terkemuka khususnya dalam bidang bola sepak di mana beliau merupakan seorang pemain yang terbilang. Kebijaksanaan dan keistimewaannya adalah hasil langsung daripada didikan dari ibu bapanya.

Aktivitinya semasa intifada sunting

Beliau menjadi salah seorang ahli Gerakan Penentangan Islam (Hamas) semasa intifadah pertama. Dia perlu menyelia kumpulan Petir Islam di Khan Yunis bertujuan untuk memasukkan tugas mengejar fenomena rasuah dan bekerja sebagai unit moral. Abdul Rahman bekerja dalam keselamatan (Majd) dan dalam (alat media) Hamas.

Perancangan, pelaksanaan dan konfrontasi sunting

Abdul Rahman merupakan rakan kepada 2 komander Briged Izzuddin al-Qassam iaitu Muhammad Deif dan juga syahid komander Bassem Muhammad Sharih al-Kurd juga beberapa rakan yang lain seperti Ibrahim Salamah, Muhammad Mustafa Shahwan, Jamil Wadi dan masih ramai.

Abu Ahmed (Abdul Rahman Muhammad Hamdan) sudah melakukan operasi jihad bersama rakan seperjuang beliau. Pada petang Ahad, 13 Februari 1994 di Ramallah, Mercedes putih yang mempunyai plat lesen Ramallah, dan di dalamnya adalah Kapten Majdi (Noam Cohen) dan dua timbalannya, Berdasarkan isyarat awal daripada Abdel Moneim, kereta itu berhenti di tepi jalan, kemudian Abdel Moneim melangkah ke hadapan dengan tangan di dalam poket. Sebaik sahaja Abu Hamid menghampiri kereta Shin Bet, pemandu membuka tingkap di sisinya. untuk menyambutnya. Pada ketika itu, Al-Mujahid mengeluarkan pistol dan menembak pemandunya terlebih dahulu, kemudian yang duduk di sebelah kanannya, sebelum dia berbaring di tanah supaya tidak terkena peluru saudara-saudaranya. Ini adalah isyarat kepada Abdul Rahman Muhammad Hamdan dan Ali al-Amoudi, yang berada di belakang dinding dekat dengan batu, menghujani peluru ke atas kereta, mengenai penumpang di tempat duduk belakang, Kapten Majdi.

Sejak itu, Abdul Rahman Muhammad Hamdan menjadi orang nombor satu yang dikehendaki oleh ejen perisikan Zionis di Tebing Barat, sebagai tambahan kepada apa yang didedahkan oleh pengakuan perisikan mengenai penyertaannya dalam pembunuhan sembilan tentera dan peneroka pendudukan dalam pelbagai operasi, dan mereka yang mempunyai hati. terkena peluru Abu Ahmed: (Meir Mendelovich - Doran Han - Shalfa Uzana - Zion Arkori - Yitzhak Nachtol - Shalom Lapid - Mordechai Lapid - Eli Levin - dan Noam Cohen).

Banduan Ali Al-Amoudi yang dibebaskan, yang menyertai operasi itu, berkata:  " Langkah-langkah untuk menjalankan operasi itu diteruskan mengikut apa yang telah diaturkan untuknya, dan kami mengambil isyarat dan mengagihkan tugas, dan kami melepaskan tembakan yang kuat secepat mungkin. apabila kereta pegawai Shin Bet itu tiba, maka kami melepaskan kira-kira (130 peluru) ke arahnya, ketika syuhada "Abdul Moneim" melepaskan tembakan. Dia melepaskan pistolnya ke arah pegawai itu." Tiga pejuang penentang "Abdul Rahman Muhammad Hamdan, Abdul Moneim dan Ali al-Amoudi' itu berjaya berundur dari tempat kejadian selepas membunuh pegawai yang mengabdikan hidup dan masanya untuk berkhidmat di jabatan penyiasatan Shin Bet.

Selepas operasi tersebut, ketua tentera zionis iaitu Ehud Barak menyatakan bahawa Abu Ahmed dan dua lagi rakan seperjuangnya untuk menghapuskan mereka kerana telah membunuh pegawai Shin Bet, iaitu Noam Cohen.

Kesyahidan sunting

Pada pagi Khamis, 24 Februari 1994,14/Ramadan/1414Hijiriah, tentera Israel datang ke tempat persembunyian Abdul Rahman dan tentera Al-Qassam yang lain. Pekerja Majlis Perbandaran secara senyap-senyap cuba memasuki tempat persembunyian, manakala Abdul Rahman dan askar lain melepaskan tembakan ke arah tentera Israel daripada mesingan dan pistol lain. Abdul Rahman melindungi rakan seperjuangannya iaitu Ali Al-Amoudi daripada diserang. Abdul Rahman dan rakan-rakannya yang lain adalah sedikit, manakala tentera Israel mempunyai sejumlah besar askar dan banyak helikopter untuk memulakan perang di sana.

Tentera Israel melepaskan beribu-ribu peluru dan roket ke arah tempat persembunyian sehingga Abdul Rahman dan yang lain mati syahid kecuali Ali Al-Amoudi. Selepas kesyahidan Abdul Rahman dan tentera Israel merobohkan tempat itu, Ali Al-Amoudi yang cedera telah ditangkap oleh tentera Israel sehingga dia dibebaskan dalam perjanjian Wafa Al-Ahrar,

Tentera Israel menyembunyikan sepenuhnya kejadian ini. Selepas jenazah syahid Abdul Rahman dibawa ke hospital, jenazahnya yang masih utuh dibawa pulang ke Khan Yunis, Semenanjung Gaza. 16 orang keluarganya menghadiri pengebumiannya.

Kubur beliau sunting

Selepas beliau syahid, serpihan tubuhnya yang masih utuh dibawa pulang ke Semenanjung Gaza.


manakala sebahagian mayatnya yang telah musnah dikebumikan di Tanah Perkuburan Abu Dis, Baitulmaqdis.

Kenyataan Hamas dan Briged Al-Qassam atas kesyahidan Abdul Rahman sunting

بسم الله الرحمن الرحيم

(ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحياء عند ربهم يرزقون)

(maksudnya:"Dan janganlah kamu menyangka bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, akan tetapi mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan diberi rezeki.")

Dengan penuh kebanggaan dan kesedihan

Gerakan Penentangan Islam "Hamas"

dan Briged Izz al-Din al-Qassam

Kepada rakyat Palestin yang sabar, berita syahidnya Mujahid yang gagah perkasa

Abdul Rahman Muhammad Hamdan

(23 tahun / kem Khan Yunis)

Komander Unit No. Sifar dalam Briged Syahid Izz al-Din al-Qassam

Dan yang naik ke Al-Ula di kampung Abu Dis, dekat Baitulmaqdis, selepas pertempuran heroik dan pertempuran bersenjata ganas yang berlangsung selama sebelas jam.

Dan gerakan "Hamas", sambil menghitung syahidnya dan semua syahid umat kita di sisi Tuhan, berikrar kepada bangsanya untuk meneruskan jalan jihad dan syahid sehingga kemenangan dan pembebasan.

Mata pengecut juga tidak tidur

Gerakan Penentangan Islam Hamas

Palestin

27 Februari 1994

Filem Tentang Beliau sunting

Pada tahun 2014, Briged Izzuddin Al-Qassam memuat naik filem yang bertajuk "Dzulkabrain" di laman web al-Qassam untuk tujuan mengenang 20 tahun keyahidannya Abdul Rahman Muhammad Hamdan.

Video yang mempunyai tempoh masa 22:45 yang menceritakan kisah hidup Abdul Rahman dari kecik hingga beliau menjadi komander Briged Izzuddin Al-Qassam.

Rujukan sunting

  1. عبد الرحمن محمد حمدان al qassam (Dalam Bahasa Arab), Dicapai pada 29 Mac 2023