Abu Usamah at-Thahabi (lahir 10 Mac, 1964) adalah seorang Imam di Masjid Green Lane yang terletak di Birmingham, England.

Sejarah sunting

Abu Usamah, Khalifah At-Thahabi dilahirkan dan dibesarkan di Passaic, New Jersey, anak ketiga darpada empat adik-beradik.

Beliau memeluk Islam pada tahun 1986, dan memohon untuk menghadiri Universiti Madinah sebagaimana amalan ramai yang baru kembali kepada Islam pada masa itu. Dia menyempurnakan BSc dalam Usool-ul-Din, dan belajar bahasa Arab.

Selepas tamat pengajian dari Universiti, Abu Usamah pergi untuk mengajar di UK sebelum kembali ke Amerika Syarikat pada tahun 1996 untuk mengejar kedudukan pertama Imam di Orlando, Florida. Beliau adalah seorang imam di masjid-masjid di Philadelphia, Cleveland, dan Peoria, sebelum beliau berpindah ke UK, di mana dia muncul sebentar di Keighley sebelum berpindah ke Birmingham untuk mengambil tempat di Masjid Green Lane.

Abu Usamah menggesa saudara-saudara Muslim untuk mengikuti Al-Quran dan Sunnah berdasarkan kefahaman para sahabat Nabi Muhammad SAW.

Lihat juga sunting