Yahya Mahmoud Jaber Al Ghoul (Abu Bilal) (Dalam Bahasa Arab: يحيى محمود جابر الغول (أبو بلال) merupakan seorang ketua jurutera tentera Briged Izzuddin Al-Qassam dan pencipta bom tangan pertama Palestin, iaitu (Delima Hamas), dianggap sebagai bapa peluru berpandu tentera Briged Izzuddin Al-Qassam dan merupakan komander unit perindustrian tentera Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap tentera Gerakan Penentangan Islam (Hamas) sehingga pembunuhannya. Beliau membangunkan peluru berpandu Qassam, dan dia adalah orang kedua dikehendaki Israel selepas Muhammad Deif dan dia dapat memindahkan penentangan Palestine kepada sebuah lompatan kuantum dengan mengeluarkan senjatnya secara tempatan memandangkan yang dikenakan dan kekurangan senjata dan antara ciptaan paling menonjol ialah Al-Qassam, Al-Yassin dan Al-Battar. Beliau dibunuh pada 21 Oktober 2005 di Kota Gaza. Beliau dilahirkan di kem pelarian al Shati di Gaza pada tahun 1958 Masihi dan telah dibunuh pada tahun 2004 selepas keretanya menjadi sasaran tentera Israel. Tentera Briged Izzuddin Al-Qassam memberikan namanya kepada senapang penembak tepat (Al-Ghoul) yang muncul pada peperangan Asfil Maakul 2014.

Adnan Muhammad Al-Ghoul

Pencipta dan pembangun roket Briged Izzuddin Al-Qassam
عدنان محمد الغول
Kelahiran
Yahya Mahmoud Jaber al-Ghoul

24 Julai 1958
Meninggal dunia21 Oktober 2004
Sebab kematianSerangan Udara
WarganegaraPalestine
Nama lainAbu Bilal
PekerjaanAhli Politik dan Partisan
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
PangkatBapa kepada Intifada al-Aqsa
Parti politikHamas

Kelahiran dan didikan sunting

Komander syahid Yahya Mahmoud Jaber Al-Ghoul dilahirkan di Kota Gaza pada 24/7/1958 di kem pelarian Al-Shati, kepada keluarga Palestin yang berjuang yang terkenal dengan cinta tanah air dan pengorbanan.

Apabila ibu pulang ke rumah keluarga di kem pelarian Al-Shati, membawa bayinya yang baru lahir di rusuknya dengan perasaan bercampur antara kegembiraan dan kesedihan - suaminya Abu Khader berada dalam penjara - kakaknya, Zainab, menyapa mereka untuk bertanya kepadanya tentang anaknya. nama. Panggil dia Adnan dan simpan namanya Yahya di kertas rasmi.

Keluarga itu berhijrah dari kampung Harbia, berikutan nakba 1948 , ke Semenanjung Gaza. Mereka tinggal selama kira-kira dua bulan di sebuah rumah sederhana milik saudara mara di Kota Gaza. Kemudian mereka berpindah untuk tinggal di kem pelarian di Rafah, tempat mereka tinggal selama dua tahun. Dalam musim sejuk yang teruk, keluarga itu terpaksa berpindah ke kota Deir al-Balah, kemudian ke kem al-Shati - tempat kelahiran pemimpin Adnan - sebelum mereka mendarat di kawasan al-Mughraqa pada tahun 1965 , di mana pemimpin kami hidup sepanjang hidupnya.

Adnan terkenal dengan banyak membaca dan membaca, dan dia sangat bersemangat membaca biografi Nabi, dan dia dibezakan oleh pembelajarannya dalam banyak bahasa, kerana dia belajar dan menguasai bahasa Ibrani dalam menulis dan membaca serta bahasa Inggeris, dan dia mengikuti perkembangan dalam bidang ketenteraan dari usia muda dengan mengikuti penerbitan yang relevan dan mendapat manfaat daripadanya, dan memproyeksikannya dalam persekitaran kerja jihad.

Pemimpin kami mempelajari peringkat rendah di sekolah UNRWA di kem Al-Shati, dan suatu hari, semasa pulang dari sekolah, dia memutuskan untuk pergi ke tepi laut untuk berseronok dan bermain, dan air mengelilinginya dari semua pihak, dan sebagai Akibatnya dia dijangkiti meningitis, yang hampir meragut nyawanya, sekiranya bukan kerana pemeliharaan Allah kepadanya. Keluarganya terpaksa membawanya ke Hospital Al-Shifa di Gaza, di mana dia tinggal selama empat hari, untuk bangun pada hari keempat pulih daripada penyakitnya, kecuali telinga kirinya terus sakit sehingga kematiannya.

Selepas keluarga memutuskan untuk menetap di kawasan Al-Mughraqa, Adnan menamatkan pengajian sekolah rendah dan menengah di sekolah Nuseirat.

Pada tahun 1973 Masihi, Adnan mendaftar di Sekolah Menengah Khalid bin Al-Walid di Nuseirat, sebelum berpindah ke Sekolah Palestin di Kota Gaza untuk belajar di sekolah menengah. Pada peringkat itu, kebolehan saintifiknya jelas muncul, dan dia membezakan dirinya daripada rakan-rakan pelajarnya. Terutamanya dalam mata pelajaran fizik dan kimia, kerana dia ingin mempelajari kursus saintifik yang berkaitan dengan isu matematik dan undang-undang fizik, yang menguatkan kecenderungannya terhadap sudut komposisi kimia dan mempunyai kesan yang besar terhadap kehidupannya dan kecenderungannya untuk tindakan ketenteraan di kemudian hari. .

Dia menamatkan sekolah menengah dan dapat menamatkan pengajiannya dengan kejayaan dan kecekapan selepas melalui perjalanan yang gigih dan tekun, dan peringkat ini bagaikan suar yang melakarkan laluan untuk masa depan.

Pada 2 Februari 1977 , Adnan yang masih muda bersedih dengan kematian bapanya yang diserang angin ahmar yang teruk.

Selepas kematian bapanya dan kejayaannya di sekolah menengah, keluarga Adnan yang muda berkeras untuk menghantarnya ke luar negara untuk menamatkan pengajian universitinya pada tahun 1979 untuk mendapatkan ijazah sarjana muda dalam bidang kimia di Sepanyol, tetapi dia tidak tinggal di sana kecuali untuk sedikit masa. manakala, kemudian dia kembali ke Semenanjung Gaza untuk pergi selepas itu ke Mesir untuk menamatkan pengajian universitinya di sana, dan dia menyertai Universiti Arab Beirut, Iskandariah, Fakulti Perdagangan.

Tahap pendidikannya di Mesir memberi kesan kepada pengenalannya dengan pemikiran Ikhwanul Muslimin dan hubungan dengan kepimpinan sejarah mereka, tetapi keadaan itu tidak membantunya untuk menamatkan pengajiannya, jadi dia memutuskan untuk kembali ke Semenanjung Gaza dan bekerja. dalam bidang pertanian dan berkahwin, dan itu pada tahun 1981 daripada sepupunya, yang daripadanya dia mempunyai lapan orang anak.

Ayahnya mujahid sunting

Adnan Al-Ghoul dibesarkan dalam keluarga konservatif dua ibu bapa Palestin dan sembilan saudara lelaki (tujuh lelaki dan dua perempuan). Bapanya, Haji Mahmoud Al-Ghoul, dianggap sebagai simbol penentangan dan yang menghadapi pencerobohan Zionis terhadap kampung Harbia, daerah Al-Majdal, di mana beliau membentuk pasukan untuk menghadapi pendudukan yang terdiri daripada 70 mujahidin, dan mampu untuk Untuk menjalankan banyak operasi terhadap musuh dan mendatangkan kerugian kepada mereka.

Dalam salah satu operasi jihadnya, Haji Mahmoud berjaya menarik kenderaan berperisai Israel dengan traknya ke tengah bandar, dengan kesan darah askar pendudukan di atasnya.

Pada tahun 1957 , Haji Mahmoud al-Ghoul berperang dalam operasi ketenteraan menentang tentera British di ambang pintu Semenanjung Gaza, di mana dia merampas sejumlah senjata dan sejumlah wang, yang mendorong tentera Mesir untuk menangkapnya kemudian dalam Penjara Pusat Gaza, dan dia dijatuhkan hukuman penjara 18 bulan.

Anak-anak Haji Mahmoud al-Ghoul dipengaruhi oleh biografi jihad bapa mereka, dan sebaik sahaja kembali mereka menjadi kuat, mereka menyertai kerja jihad dan menjalankan operasi komando terhadap tentera pendudukan, kerana nama mereka dikenali oleh pasukan pendudukan, yang membawa kepada penahanan tiga daripada adik-beradik komander Adnan dan kematian syahid adiknya Muhammad al-Ghoul dengan kesan tembakan di lehernya selepas terlibat dalam pertempuran dengan tentera Israel.

Adnan terbilang sejak kecil dengan banyak ciri yang memainkan peranan besar dalam membentuk sahsiah kepimpinannya. Dia dicirikan oleh kesabaran dan ketahanan, yang dia peroleh semasa hobi memburunya. Dia dicirikan oleh daya hidup dan aktiviti, dan dia suka sukan dan olahraga, tetapi reumatismenya menyekat keupayaannya untuk berbuat demikian.