Adult Swim (digayakan sebagai [adult swim]) ialah suatu blok rancangan waktu malam berorientasikan dewasa dalam saluran televisyen kabel anak-anak Amerika Syarikat, Cartoon Network. Slot ini disiarkan setiap malam dari jam 9 pagi hingga 6 pagi (Waktu Timur dan Pasifik). Ia mempunyai studio produksi televisyen Williams Street Productions yang juga menerbitkan Toonami serta juga Miguzi.[1]

Adult Swim
Logo di mana teks "adult swim" ada dalam semua huruf kecil dan terbungkus dalam tanda kurung, diikuti simbol tanda niaga.
NegaraAmerika Syarikat
Rangkaian
Ibu pejabat
Pengaturcaraan
Bahasa
  • Inggeris
  • Sepanyol (dengan SAP)
Format gambar1080i HDTV
(dikecilkan kepada 480i untuk SDTV)
Perkhidmatan peralihan siaranKebangsaan
Pemilikan
PemilikCartoon Network Inc.
(Turner Broadcasting System)
Sejarah
Dilancarkan2 September 2001; 22 tahun yang lalu (2001-09-02)
Ketersediaan
Satelit
DirecTV US
  • Channel 296 (East; HD/SD)
  • Channel 297 (West; HD/SD)
Dish Network
  • Channel 176 (East; HD/SD)
  • Channel 177 (West; SD/HD)
IPTV
AT&T U-Verse
  • Channel 1325 (East; HD)
  • Channel 1326 (West; HD)
  • Channel 325 (East; SD)
  • Channel 326 (West; SD)
Media penstriman
Adult Swim Live(available daily from 9 p.m.–6 a.m. ET/PT)

Siaran ini mula dilancarkan pada tahun 2001 sebagai suatu program alternatif yang mengisi slot waktu malam Cartoon Network ketika penonton sasaran utama Cartoon Network - yakni anak-anak berumur antara 6-15 tahun - biasanya akan tidur. Kebanyakan kandungan umum Adult Swim cenderung bercirikan eksperimental, spontan, penuh satira dan matang dengan animasi yang disengajakan berestetika murah dan surealis. Pada tahun 2005, blok telah diberikan laporan penarafan Nielsen sendiri dari Cartoon Network kerana menyasarkan demografi yang berasingan.

Gambaran umum sunting

Blok ini mempamerkan animasi dan pertunjukan aksi semasa sama ada ia daripada produksi saluran itu sendiri, siri sindikasi sedia ada (misalnya American Dad!, Family Guy dan Bob's Burgers milik Fox), filem pendek, animasi video asal serta siri anime, tanpa atau kurang penapisan. Slot ini sendirinya mempunyai kontrak dengan pelbagai studio yang dikenali untuk produksi mereka dalam komedi aneh dan spontan.[2] Ciri program-program yang dihasilkan untuk slot ini dan disiarkan pada saluran yang diketahui sesuai untuk semua lapisan umum kadangkala menjadi suatu perkara terlalu berkontroversi dan provokatif, namun ada yang melihat pendekatan ini yang mempersoalkan norma masyarakat umum melalui gaya produksi ia sangat dialu-alukan.

Seperti Cartoon Network, jangkauan Adult Swim melalui pelbagai perkhidmatan berjumlah 94 juta isi rumah Amerika.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "1st Show Aired, a bump broadcast on Adult Swim on November 23, 2008". bumpworthy.com. Dicapai pada 10 Ogos 2011. Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  2. ^ "Thinking small". Channelweb.co.uk. Dicapai pada 25 November 2017.
  3. ^ "Cable Network Coverage Area Household Universe Estimates: January 2016 - Broadcasting & Cable". Broadcastingcable.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-14. Dicapai pada 25 November 2017.

Pautan luar sunting