Appian Way Productions

Appian Way Productions ialah sebuah syarikat penerbitan filem di West Hollywood, California, yang ditubuhkan oleh pelakon dan penerbit Leonardo DiCaprio. Sehingga 2016, syarikat itu telah menghasilkan 14 filem, lima dokumentari dan rancangan televisyen. Ia sering bekerjasama dengan Martin Scorsese, yang telah mengarahkan beberapa filem paling terkenal di syarikat itu.

Appian Way Productions
Jenis/bentuk sahSwasta
Industri
Ditubuhkan2004 Sunting ini di Wikidata
PengasasLeonardo DiCaprio Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatWest Hollywood, California
Tokoh pentingLeonardo DiCaprio (pengasas)
Jennifer Davisson (Presiden Penerbitan)[1]
Keluaran
  • Penerbitan filem
  • Rancangan televisyen
Tapak web
IMDB: co0088354 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Filem pertama syarikat itu ialah The Assassination of Richard Nixon (2004), yang ditayangkan di Festival Filem Cannes ke-57. Dalam filem kedua syarikat, sebuah biopik 2004 The Aviator, DiCaprio membintangi Howard Hughes. Filem ini merupakan kejayaan yang kritikal dan komersial, dan memperoleh beberapa pencalonan Anugerah Akademi, termasuk Filem Terbaik. Produksi berikut dikeluarkan tiga tahun kemudian—drama komedi Gardener of Eden (2007) dan dokumentari The 11th Hour (2007). DiCaprio menulis siri televisyen tiga musim Greensburg (2008-2010) untuk syarikat itu.

Appian Way menghasilkan tiga filem yang menguntungkan dari tahun 2009 hingga 2010, drama massa Public Enemies (2009), seram psikologi Orphan (2009) dan thriler psikologi Shutter Island (2010). Tiga filem dikeluarkan oleh Appian Way pada tahun 2011, tidak ada yang berjaya. Syarikat itu mempunyai tiga keluaran pada 2013, termasuk biopik The Wolf of Wall Street (2013), yang merupakan kejayaan yang kritikal dan komersial. Diharamkan di beberapa negara untuk adegan kontroversinya, filem itu dimuat turun secara haram lebih daripada 30 juta kali melalui laman-laman BitTorrent. The Revenant (2015) diikuti, thriler barat yang sangat berjaya tentang kehidupan orang sempadan Hugh Glass.

Filem sunting

Televisyen sunting

Dokumentari sunting

Catatan sunting

  1. ^ Sebuah telefilem thriller, penerbitan itu diilhamkan oleh peristiwa sebenar.

Rujukan sunting

  1. ^ Ievoli (November 14, 2016). "History Greenlights "frontiersmen" From Executive Producer Leonardo Dicaprio Of Appian Way Productions And Stephen David Entertainment". A&E Networks. Dicapai pada June 25, 2017.

Pautan luar sunting