Bahasa pengaturcaraan B

B adalah nama bahasa pengaturcaraan yang dimajukan di Bell Labs. Ia hampir pupus, kerana ia digantikan oleh bahasa pengaturcaraan C. Ia sebahagian besarnya adalah hasil kerja pengaturcaraan Ken Thompson dengan sumbangan oled Dennis Ritchie, dan mula muncul sekitar 1969.

Sejarah sunting

B pada asasnya merupakan sistem BCPL yang dihapuskan komponen yang difikirkan Thompson tidak penting, agar memuatkannya dalam keupayaan ingatan komputer mini masa itu. Bahasa ini turut memasukkan perubahan yang dibuat bagi memenuhi kecenderungan Thompson (kebanyakannya mengurangkan jumlah huruf bukan kosong dalam program biasa).


Contoh sunting

Contoh berikut adalah dari Users' Reference to B oleh Ken Thompson:

/* The following function will print a non-negative number, n, to
  the base b, where 2<=b<=10,  This routine uses the fact that
  in the ASCII character set, the digits 0 to 9 have sequential
  code values.  */

printn(n,b) {
        extrn putchar;
        auto a;

        if(a=n/b) /* assignment, not test for equality */
                printn(a, b); /* recursive */
        putchar(n%b + '0');
}

External links sunting

Lihat juga sunting

  • B-Method, kaedah formal dengan Abstract Machine Notation (AMN) nya sendiri, tidak perlu dikelirukan dengan bahasa pengaturcaraan B.

Bahasa lain, juga dikenali sebagai B, merupakan bahasa pengaturcaraan interaksi mudah oleh Lambert Meertens dan Steven Pemberton. Bahasa B ini merupakan awalan bagi ABC.

Draft Proposal for the B Programming Language[pautan mati kekal], Lambert Meertens, CWI, Amsterdam, 1981. (Tidak lagi ada pada 30 Disember 2004.)