Benjamin Harrison (Jawi: بينجمين هيريسن) ialah Presiden Amerika Syarikat yang ke-23, memegang jawatan pada 1889 - 1893.

Benjamin Harrison
بينجمين هيريسن
Presiden Amerika Syarikat Ke-23
Dalam jawatan
4 Mac 1889 – 4 Mac 1893
Naib PresidenLevi P. Morton
Didahului olehGrover Cleveland
Digantikan olehGrover Cleveland
Butiran peribadi
Lahir20 Ogos 1833
North Bend, Ohio
Meninggal dunia13 Mac 1901
Indianapolis, Indiana
KerakyatanAmerika
Parti politikRepublik
PasanganCaroline Scott Harrison (isteri pertama)
Mary Scott Lord Dimmick (isteri kedua)
Tandatangan

Harrison berasal dari parti Republik dan ia didampingi oleh wakil presiden Levi P. Morton. William Henry Harrison, presiden Amerika yang kesembilan, ialah datuknya.

Biografi sunting

Benjamin Harrison lahir pada 20 Ogos 1833 di North Bend, Hamilton County, Ohio. Setelah tamat sekolah undang-undang, ia berpindah ke Indiana, dan membuka praktek hukum. Ketika Perang Saudara di Amerika berlakuh, ia meninggalkan praktek hukumnya untuk sementara, dan bertugas dalam pasukan tentera darat.

Benjamin Harrison berusaha dipilih menjadi Gabernor Ohio pada 1876, tetapi gagal. Kemudian, pada 1881 ia dipilih menjadi Senator Amerika.

Pada tahun 1889, ia dipilih menjadi Presiden Amerika Syarikat. Terpilihnya Benjamin Harrison menjadi Presiden, adalah satu contoh yang menunjukkan bahawa di Amerika Serikat, seorang calon Presiden dapat menang dalam pemilihan Presiden sekalipun ia mendapat lebih sedikit suara daripada lawannya. Hal ini disebabkan adanya Dewan Pemilih, sebagai badan yang menentukan (melalui pemungutan suara) siapa yang akan menjadi Presiden Amerika.

Benjamin Harrison menerima 100 ribu suara pemilih lebih sedikit daripada lawannya, tetapi ia menang dalam Dewan Pemilih dengan 233 suara, lawan 169.

Masa presiden sunting

Pemerintahan Presiden Benjamin Harrison pada umumnya digambarkan sebagai pemerintahan yang mempertahankan keras kepentingan Amerika dalam bidang urusan luar negeri, sedangkan di dalam negeri ia berusaha untuk memajukan industri serta melancarkan roda pemerintahan. Dalam masa pemerintahannya, diadakan Konferensi Sebenua Amerika di Washington pada 1889, yang kemudian mendirikan sebuah Pusat Informasi. Badan ini kemudian menjadi Pan American Union, atau Perserikatan Negara-negara Benua Amerika.

Pada masa pemerintahannya juga terjadi Peristiwa Chili, dimana pelaut-pelaut Amerika diserang, dan hal ini dibiarkan ataupun dibolehkan oleh pejabat pejabat Chili. Hal ini pun segera diselesaikan. Di dalam negeri, keadaan angkatan darat dan laut Amerika diperbaiki, dan perbaikan pada roda pemerintahan diusahakan dengan menandatangani sebuah undang-undang pengeluaran negara, yang untuk pertama kalinya, kecuali dalam perang, mencapai jumlah satu milyar dollar.

la juga menandatangani sebuah perundang-undangan yang disebut Undang-Undang Sherman yang melarang monopoli, guna melindungi perusahaan dan perniagaan dari kekangan-kekangan yang tak sah, dan monopoli. Undang-undang itu adalah undang-undang Federal pertama yang ditujukan untuk mengawasi monopoli.

Lama sebelum pemerintahan Presiden Benjamin Harrison berakhir, kemakmuran di Amerika Serikat mulai berkurang, dan ketika Benjamin Harrison berusaha untuk dipilih lagi menjadi Presiden pada 1892, ia dikalahkan oleh lawannya.

Setelah masa presiden sunting

Setelah meletakkan jabatan sebagai Presiden, Benjamin Harrison kembali membuka praktek hukum, dan selama satu tahun, ia mengajar di sebuah Universiti dalam ilmu Perundang-undangan Dasar.

Pada 1899, ia bertugas sebagai Penasehat Venezuela dalam Komisi Arbitrasi dalam pertikaian perbatasan antara Inggeris dan Venezuela, dan juga sebagai wakil Amerika di Konferensi Perdamaian di Den Haag, negeri Belanda.

Presiden Benjamin Harrison menikah dua kali. Isterinya yang pertama meninggal dunia di Gedung Putih pada 1892. la menikah kembali pada 1896. Benjamin Harrison mempunyai seorang putera dan seorang puteri dengan isterinya yang pertama, dan seorang puteri dengan isterinya yang kedua.

Benjamin Harrison meninggal dunia di Indianapolis pada 13 Mac 1901.


Didahului oleh
Joseph E. McDonald
Senator Amerika Syarikat dari Indiana
1881-1887
Diikuti oleh:
David Turpie
Didahului oleh
James G. Blaine
Calon Presiden Parti Republik
1888 (menang), 1892 (kalah)
Diikuti oleh:
William McKinley
Didahului oleh
Grover Cleveland
Presiden Amerika Syarikat
4 Mac 18894 Mac 1893
Diikuti oleh:
Grover Cleveland

Rujukan sunting

  • Buku Presiden - Presiden Amerika Serikat, diterbitkan oleh Dinas Penerangan dan Kebudayaan Amerika Serikat, Jakarta (2003)

Pautan luar sunting