Black Adam (filem)

Black Adam ialah sebuah filem adiwira Amerika 2022 berdasarkan watak DC Comics dengan nama yang sama. Dihasilkan oleh New Line Cinema, DC Films, Seven Bucks Productions dan FlynnPictureCo., ia adalah cerita sampingan bagi Shazam! (2019) dan filem ke-11 dalam DC Extended Universe. Diarahkan oleh Jaume Collet-Serra dan ditulis oleh Adam Sztykiel, Rory Haines, dan Sohrab Noshirvani, filem ini dibintangi oleh Dwayne Johnson (yang turut berkhidmat sebagai penerbit) sebagai watak utama bersama Aldis Hodge, Noah Centineo, Sarah Shahi, Marwan Kenzari, Quintessa Swindell, Bodhi Sabongui dan Pierce Brosnan.

Black Adam
PengarahJaume Collet-Serra
Penulis
BerdasarkanWatak
daripada DC Comics
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiLawrence Sher
Disunting oleh
  • John Lee
  • Michael L. Sale
Muzik olehLorne Balfe
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures
Tarikh tayangan
  • 3 Oktober 2022 (2022-10-03) (Mexico City)
  • 21 Oktober 2022 (2022-10-21) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
124 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$195-200 juta[1][2]
Pecah panggung$142.9 juta[3][4]

Johnson telah terikat dengan Shazam! awal dalam pembangunan dan mengesahkan untuk menggambarkan penjahat Black Adam pada September 2014, tetapi penerbit kemudian memutuskan untuk memberikan watak itu sebuah filemnya sendiri. Sztykiel telah diupah pada Oktober 2017. Collet-Serra menyertai pada Jun 2019 dengan rancangan kelancaran pada Disember 2021, tetapi ditangguhkan akibat wabak COVID-19. Pembikinan tambahan berlaku sepanjang tahun berikutnya, termasuk empat ahli Persatuan Keadilan Amerika (JSA), dan skrip itu ditulis semula oleh Haines dan Noshirvani. Penggambaran berlangsung dari April hingga Ogos 2021 di Trilith Studios di Atlanta, Georgia, dan juga di Los Angeles.

Black Adam mengadakan tayangan perdana dunia di Mexico City pada 3 Oktober 2022 dan telah ditayangkan secara teater di Amerika Syarikat pada 21 Oktober 2022, oleh Warner Bros. Picutres. Filem ini menerima ulasan bercampur-campur daripada pengkritik, dengan pujian untuk persembahan pelakon, urutan aksi dan aspek teknikal, tetapi kritikan terhadap plot dan antagonis.

Pelancaran sunting

Black Adam mengadakan tayangan perdana dunia di Mexico City pada 3 Oktober 2022, dan mempunyai tayangan di New York City, Toronto, London, Atlanta, Miami, Madrid dan Los Angeles antara 12 Oktober dan 20 Oktober 2022, sebelum dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 21 Oktober, oleh Warner Bros. Pictures. Ia pada asalnya ditetapkan untuk dikeluarkan pada 22 Disember 2021, tetapi ditunda kerana pandemik COVID-19. Ia kemudiannya diberi tarikh kelancaran pada 29 Julai 2022, tetapi ditunda lagi hingga Oktober 2022 apabila Warner Bros. melaraskan jadual keluarannya disebabkan kesan COVID-19 pada beban kerja vendor kesan visual.

Penerimaan sunting

Pecah panggung sunting

Setakat Oktober 23, 2022, Black Adam memperoleh kira-kira $67 juta di Amerika dan Kanada, dan $75.7 juta di tempat lain, dengan jumlah antarabangsa sebanyak $142.9 juta.

Di Amerika Syarikat dan Kanada, Black Adam dikeluarkan bersama Ticket to Paradise, dan diunjurkan memperoleh $58–68 juta daripada 4,402 teater pada hujung minggu pembukaannya.[5] Filem itu memperoleh $26.7 juta pada hari pertama, termasuk $7.6 juta daripada pratonton malam Khamis, mengatasi hari pembukaan Shazam! ($20.4 juta). Ia meningkat kepada $67 juta kasar pada hujung minggu pembukaan, yang tertinggi dalam kerjaya utama Johnson. [6]

Di luar Amerika Syarikat dan Kanada, Black Adam memperoleh $75.9 juta daripada 76 negara dalam tempoh lima hari pertama pengeluarannya. Ia mempunyai pembukaan ketiga tertinggi dalam kalangan judul Warner Bros. di Amerika Latin semasa era pandemik. Di Malaysia ($2.2 juta), Indonesia ($1.4 juta) dan Filipina ($1 juta), ia mempunyai pembukaan tertinggi untuk gelaran Warner Bros semasa wabak itu. Taiwan ($2 juta) mempunyai pembukaan terbesar filem Warner Bros pada 2022 dan yang kedua terbesar dalam kerjaya utama Johnson. Di Brazil ($4.9 juta), ia mempunyai pembukaan kedua terbesar untuk filem Warner Bros semasa pandemik, sementara turut menjana pembukaan kelima terbesar bagi sesebuah judul Warner Bros. di India ($3.5 juta).[7]

Kritikan filem sunting

Rotten Tomatoes and Deseret News memanggil ulasan filem bercampur, manakala Variety dan Yahoo! News menyatakan filem itu menerima ulasan negatif. Pada Rotten Tomatoes, filem ini mendapat penilaian kelulusan sebanyak 39% berdasarkan 221 ulasan, dengan penilaian purata 5.10/10. Konsensus pengkritik laman web itu berbunyi: "Black Adam mungkin akhirnya menunjukkan jalan kepada masa depan yang menarik untuk filem DC, tetapi sebagai pengalaman tersendiri, ia adalah kekecewaan yang sangat tidak sekata." Pada Metacritic, filem ini mempunyai skor purata wajaran 41 daripada 100, berdasarkan 50 pengkritik, menunjukkan "ulasan campuran atau purata".[8] Khalayak yang ditinjau oleh CinemaScore memberikan filem itu gred purata "B+" pada skala A+ hingga F, manakala penonton di PostTrak memberikannya 4 daripada 5 bintang.

Katie Walsh dari Los Angeles Times menulis "Pengarah melakukan kerja heroik menghasilkan filem sekitar Johnson yang pantas dan menghiburkan." Menulis bagi Consequence, Liz Shannon Miller memberikan filem itu gred B dan berkata: "Atas kelebihannya sendiri, Black Adam mungkin berasa sedikit nipis dari segi cerita, tetapi ia memberikan banyak detik yang menyeronokkan dan pasukan yang mantap untuk menyokong Johnson. Akan tetapi, mungkin aspek yang paling menarik ialah bagaimana ia boleh menggoncang seluruh francais ke hadapan." Helen O'Hara dari Empire menilainya 3 daripada 5 dan menulis bahawa filem itu cuba "menawarkan teori gabungan besar DC, mencampurkan kiasan filem keluarga dengan protagonis yang membunuh orang secara langsung. Hasilnya kadang-kadang kucar-kacir, tetapi ia secara umumnya menghiburkan." Todd McCarthy dari Deadline Hollywood memuji persembahan Johnson dan adegan aksi, menulis: "Tontonan visual terus diberi kepada anda selama dua jam, dan kesannya sangat menakjubkan sehingga anda boleh mula mengambil mudah. Hampir setiap babak menampilkan sesuatu yang epik atau sekurang-kurangnya luar biasa, dan pengarah Jaume Collet-Serra, yang membimbing filem hit Jungle Cruise Johnson [2021], mengambil langkah baik untuk mempersembahkan bintang itu dalam cahaya dramatik yang paling menguntungkan."

Maya Phillips dari The New York Times lebih kritikal terhadap ulasannya, memanggil filem itu "filem adiwira yang membosankan dan tidak bermaya yang menyentuh semua jangkaan gener di bawah samaran cerita antihero baharu yang melampaui batas." Rachel LaBonte dari Screen Rant memberikan filem itu 2.5 daripada 5 dan menulis, "Walaupun mengalami rentak plot yang berulang-ulang dan watak yang nipis, Black Adam dikuasakan oleh persembahan Johnson dan janjinya tentang masa depan yang menarik." Alonso Duralde dari TheWrap menggelar filem itu sebagai "kisah asal yang kacau bilau dan terlalu padat" dan menulis: "Paling mengecewakan, Black Adam ialah salah satu daripada kisah wira-wira studio utama yang paling mengelirukan, antara CG yang tidak menarik dan suntingan pantas kilat yang menyedut keseronokan daripada setiap adegan serangan."

Rujukan sunting

  1. ^ Moreau, Jordan (21 Oktober 2022). "Box Office: 'Black Adam' Flies to $7.6 Million in Previews". Variety. Dicapai pada 21 Oktober 2022.
  2. ^ McCarthy, Todd (October 18, 2022). "Film Review: Dwayne Johnson In New Line/DC's 'Black Adam'". Deadline Hollywood. Dicapai pada 19 Oktober 2022.
  3. ^ "Black Adam (2022) - Financial Information". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Dicapai pada 23 Oktober 2022.
  4. ^ "Black Adam (2022)". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada 23 Oktober 2022.
  5. ^ Shawn Robbins (19 Oktober 2022). "Weekend Box Office Forecast: Black Adam and Ticket to Paradise Look to Rejuvenate Fall Box Office". Boxoffice Pro. Dicapai pada 23 Oktober 2022.
  6. ^ Jeremy Fuster (23 Oktober 2022). "'Black Adam' Earns $67 Million Opening, Highest for Dwayne Johnson in Lead Role". TheWrap. Dicapai pada 23 Oktober 2022.
  7. ^ Nancy Tartaglione (23 Oktober 2022). "'Black Adam' Rocks With $140M Global Bow – International Box Office". Deadline Hollywood. Dicapai pada 23 Oktober 2022.
  8. ^ "Black Adam Reviews". Metacritic. Dicapai pada 24 Oktober 2022.

Pautan luar sunting