Bondi Junction, New South Wales

Bondi Junction adalah subbandar timur Sydney, di negeri New South Wales, Australia. Ia terletak 6 kilometer di sebelah timur pusat perniagaan pusat Sydney dan merupakan sebahagian daripada kawasan pemerintahan tempatan Waverley.[3]

Bondi Junction
SydneyNew South Wales
Bondi Junction
Map
Map
Penduduk9,445 (2016)[1]
 • Kepadatan11,800/km2 (30,600/sq mi)
Ditubuhkan1854
Poskod2022
Kawasan0.8 km2 (0.3 sq mi)[2]
Lokasi6 km (4 mi) east Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanMajlis Waverley
Kawasan pilihan raya negeriCoogee
Kawasan pilihan raya persekutuanWentworth
Subbandar di sekitar Bondi Junction:
Woollahra Bukit Bellevue Pantai Bondi
Taman Centennial Bondi Junction Bondi
Queens Park Waverley Bronte
Peta lokasi Bondi Junction berasaskan imej satelit NASA

Bondi Junction adalah kawasan komersial yang telah mengalami banyak perubahan sejak akhir abad ke-20. Terdapat banyak pembangunan komersial dan kediaman utama di sekitar jalan utama dan kawasan sekitarnya, terutamanya persimpangan bas / rel dan pusat membeli-belah yang besar. Sebilangan besar pub asli telah dikelola, terutama Nelson Hotel, dinamakan demikian kerana lokasinya di Nelson Street.

Pantai Bondi adalah subbandar yang berdekatan di sebelah timur dengan pantai yang terkenal di dunia. Bondi dan Bondi Utara juga merupakan pinggiran bandar yang berdekatan.

Bondi Junction dan kawasan jirannya terkenal dengan pasukan liga ragbi yang terkenal, Sydney Roosters, yang masih dikenali secara rasmi sebagai Kelab Bola Sepak Liga Ragbi Daerah Suburbs Timur. Rumah kelab pasukan ini berpusat di Spring Street, Bondi Junction.

Sejarah sunting

 
Bondi Junction dalam gambar poskad yang diambil pada tahun 1900-1927

Bondi adalah perkataan Aborigin yang bermaksud air memecah atas batu. Ini telah dieja dengan beberapa cara yang berbeza dari masa ke masa: misalnya, Boondi, Bundi dan Bundye.

Rumah pertama di kawasan itu adalah Waverley House, yang dibina oleh Barnett Levey pada tahun 1827, di laman web Waverley Street sekarang. Rumah itu bertukar tangan berkali-kali selama bertahun-tahun sebelum akhirnya dirobohkan.[perlu rujukan] Ketika Waverley Municipality diisytiharkan pada tahun 1859, nama itu diambil dari Waverley House.

Henry Hough pertama kali diberi pemberian tanah di laman Bondi Junction pada tahun 1832. [perlu rujukan] Di ladangnya, dia membina kilang tepung bertenaga angin.[perlu rujukan] Jalan ini dilalui oleh trek yang menuju ke South Head Road (sekarang Oxford Street), jalan raya utama subbandar.

Pada tahun 1854, hotel pertama di kawasan ini dibuka. Itu dinamakan "The Waverley Tea Gardens" dan kawasan sekitarnya dengan cepat mengambil nama itu, dengan cepat disingkat menjadi "Tea Gardens", yang bertahan selama 30 tahun ke hadapan.[perlu rujukan] Menjelang tahun 1878 penyelewapan telah menggantikan angin dalam penggilingan dan ladang ditutup.[perlu rujukan] Pada bulan Mei 1881, ia dibahagi lagi. Jalan-jalan di bahagian ini yang ada sekarang adalah Mill Hill Road dan Hough Street. Pembahagian harta tanah bertepatan dengan pembukaan tramway pertama ke kawasan itu – trem wap mula beroperasi dari Taylor Square di Darlinghurst pada 12 Mac 1881.

Dengan peluasan laluan trem ke Pantai Bondi, Charing Cross dan Bronte kemudian pada dekad ini, istilah Bondi Junction adalah dicipta. Itu merujuk kepada persimpangan Bondi dan Bronte landasan trem di sudut Oxford Street dan Bronte Road yang sekarang.

Dengan pembahagian kawasan subbandar yang lengkap pada tahun 1930, Bondi Junction dengan cepat berkembang menjadi pusat hiburan dan komersial utama. Laluan trem berlari ke Pantai Bondi melalui Birriga Road, Pantai Bondi melalui Bondi Road, Pantai Bronte dan The Spot, Randwick dan Bandar di Circular Quay dan Stesen keretapi pusat. depot trem didirikan di sudut South Head Road (dinamakan semula Oxford Street dengan penyiapan kerja-kerja pelebaran di Darlinghurst) dan York Road sekarang. Oxford Street dengan cepat menjadi sesak dan sesak. Menjelang tahun 1960 lalu lintas berada di titik bahawa Bondi Junction adalah salah satu hambatan paling teruk di Sydney.[4]

Subbandar secara historis dibahagikan dengan sempadan majlis Waverley dan Woollahra. Pada tahun 2002, sempadan itu diluruskan semula dari Oxford Street ke jalan pintas (lihat di bawah), memberikan Waverley Council kawalan penuh terhadap kawasan komersial subbandar.[5]

Pengangkutan sunting

 
Pusat Beli-belah Tiffany Plaza, di atas persimpangan bas/kereta api

Stesen keretapi Bondi Junction adalah stesen bawah tanah yang juga merupakan terminal timur Jalur Subbandar Timur di rangkaian Kereta Api Sydney. Stesen ini juga merupakan terminal perkhidmatan [[Talian Pantai Selatan] terhad. Persimpangan bas terletak di aras tanah, di atas stesen keretapi dan di bawah menara kediaman.

Rangkaian trem Sydney ditutup pada tahun 1961 dan Depot Trem Waverley ditukarkan ke depot bas. Ini mengurangkan masalah lalu lintas di kawasan ini buat sementara waktu; tetapi, kenaikan kenderaan bermotor persendirian segera menjadikan masalah itu semakin teruk. Kereta api ke subbandar timur Sydney pertama kali dicadangkan oleh John Young, Walikota Sydney pada tahun 1870-an. Ini kemudian dimasukkan ke dalam [[John Bradfield (jurutera] | Skim Bradfield]] untuk memperbaiki landasan kereta api Sydney. garis tidak pernah dibina seperti yang dibayangkan oleh Bradfield.

Pada tahun 1976, dengan pembinaan landasan kereta api sedang berjalan dan Pemerintah NSW memutuskan untuk benar-benar menyelesaikan projek ini hingga ke Persimpangan Bondi, pembinaan juga dimulakan di jalan pintas jalan tol bertingkat Bondi Junction. Bondi Junction Bypass (kemudian dinamakan semula Syd Einfeld Drive setelah lelaki tempatan yang terkenal dan Anggota sekali untuk Phillip), tidak seperti kereta api, dibina dengan cepat, dibuka pada 6 Januari 1979.[6] Jalan ini berjalan di sekitar bahagian utara kawasan perniagaan dari Oxford Street di Ocean Street hingga Oxford Street di Bondi Road dan ditinggikan kira-kira lima meter di atas permukaan tanah. Ia dibina sebagai jambatan papan konkrit berterusan. Dengan jarak kurang dari 2 km, ia dinyatakan sebagai jalan raya terpendek di Sydney.[perlu rujukan] Lebuh raya ini, sebenarnya, satu-satunya bahagian yang pernah dibina dari jalan yang dirancang lebih lama yang dikenali sebagai Lebuhraya Timur, sebuah jalan raya yang dicadangkan yang ditinggalkan pada tahun 1960-an, yang akan menempuh perjalanan antara CBD Sydney dan Bondi.

 
Oxford Street Mall

Dengan pembukaan landasan kereta api pada bulan Jun 1979, perubahan besar terhadap aliran lalu lintas dilakukan di Bondi Junction. Jalan raya utama, Oxford Street hanya dikhaskan untuk bas antara Adelaide Street dan Bronte Road dan sebuah pusat pejalan kaki dibuat antara Bronte Road dan Newland Street, yang dikenali sebagai "Bondi Junction Mall". Pembukaan landasan kereta api memberi peluang untuk merasionalisasi perkhidmatan bas di Pinggir Timur, dengan kebanyakan perkhidmatan bandar dihapuskan sepenuhnya atau dihentikan di Pertukaran Bus – Kereta Api Bondi Junction. Kerana pemotongan kos, pusat pejalan kaki, persimpangan bas-rel, dan stesen kereta api itu sendiri mempunyai reka bentuk dan pembinaan yang buruk. Walaupun begitu, populariti kereta api nyata dan pertukaran Bondi Junction menjadi terminal bas subbandar terbesar di Australia.

Pada tahun 1998, Woollahra Council, yang mengendalikan tapak pertukaran bas, memuktamadkan perjanjian untuk menjual ruang udara di atas laman web tersebut ke Meriton Apartments. Pembinaan dimulakan pada bulan April 1999 untuk pertukaran bas baru dan dua menara pangsapuri kediaman setinggi lebih dari 70 m. Semasa ini berlaku, kerja menaik taraf juga dilakukan di stesen keretapi Bondi Junction. Persimpangan baru dibuka sementara pada bulan September 2000 untuk Olimpik Sydney tetapi kemudian ditutup untuk kerja lebih lanjut. Persimpangan bas yang baru dibuka pada bulan Julai 2001. Pada tahun 2003, Waverley Council menaik taraf pusat pejalan kaki Oxford Street dan memulakan peningkatan jalan dan jalan kaki umum di kawasan komersial.

Kawasan komersial sunting

 
Pembangunan berkepadatan tinggi dan kawasan komersial, Bondi Junction

Grace Brothers membuka gedung serbaneka kecil di laman bekas pawagam di Oxford Street pada tahun 1939. Kedai ini digantikan pada tahun 1957 oleh sebuah bangunan besar yang dirancang oleh Morrow dan Gordon, dan dengan tempat letak kereta untuk 120 kereta; anggarannya £ 500,000, menurut Sydney Morning Herald. [perlu rujukan] Pada awal tahun 1970-an eksterior Modernis yang mencolok di kedai itu didokumentasikan oleh jurugambar Sydney terkemuka, Max Dupain. Grace Bros menguasai perbelanjaan di rantau ini sehingga Bondi Junction Plaza siap pada tahun 1976. Kedai ini dirobohkan pada awal tahun 2000-an untuk memberi laluan kepada Westfield yang baru.

Pada awal 1970-an, sebuah pusat membeli-belah yang dikenali sebagai Carousel dibuka. Pusat tiga tingkat di sekitar 50 kedai ini merangkumi pasar raya Safeway (kemudian Woolworths) dan, terutama buat masa ini, sebuah kedai makan. Pusat ini dicirikan oleh karusel besar di atrium tengah dari tingkat bawah.

Dengan janji Keretapi Subbandar Timur, pusat membeli-belah yang lebih besar telah dibina oleh AMP dan Gereja Menyatukan (yang memiliki sebahagian daripada laman web ini). Pusat membeli-belah ini, yang disebut Bondi Junction Plaza dibuka pada tahun 1976 dan merangkumi David Jones department store. Pada tahun 1979, yang pertama dari dua menara pejabat komersial ("Plaza Tower I") dibuka di atas laman web ini. Menara kedua ("Menara Plaza II"), lebih besar, dibuka pada tahun 1985. [perlu rujukan] Kedua-dua menara ini tingginya lebih dari 80 m. Pembinaan pusat membeli-belah itu merupakan daerah aliran sungai, kerana Australia tidak mempunyai projek membeli-belah komersial yang lain pada skala 1970-an.

 
Westfield Bondi Junction

Suruhanjaya Pengangkutan Awam pada asalnya bertujuan untuk membina sebuah kompleks membeli-belah di sekitar stesen kereta api Bondi Junction dan menghubungkannya dengan pembangunan Bondi Junction Plaza melalui terowong. Terowong itu ditentang oleh [Kamar Dagang] tempatan dan kemudian jatuh bersama dengan seluruh pembangunan komersial pada tahun 1976 ketika kereta api dinilai semula dalam latihan pemotongan kos. Pada tahun 1983, pusat membeli-belah ketiga dibuka di bawah pembangunan pangsapuri kediaman Eastgate yang dikenali sebagai Eastgate Bondi Junction. Pusat membeli-belah keempat dibuka di atas persimpangan bas baru pada tahun 2001 dan dikenali sebagai Tiffany Plaza.[7] Pada tahun 1994, Westfield Group membeli kepentingan pengendalian dalam Bondi Junction Plaza, menamakannya menjadi Westfield Bondi Junction Plaza. Mereka mula merancang pembangunan semula pusat membeli-belah dan laman Grace Brotherss di seberang. Permohonan Pembangunan pertama diserahkan kepada dua dewan kawalan (Waverley dan Woollahra) pada tahun 1996. Majlis-majlis tersebut tidak dapat mencapai kesimpulan bersama antara mereka dan Westfield mengenai pembangunan tersebut. Walaupun mereka pada prinsipnya setuju untuk pembangunan, mereka juga keberatan terhadap skala proyek. Ini berlarutan hingga tahun 1998 sebelum pemerintah NSW mengambil alih rancangan merancang projek tersebut. Ia kemudiannya diluluskan dengan pengubahsuaian kecil. Westfield tidak memulakan pembangunan dengan segera, memandangkan ketika itu Sukan Olimpik 2000.

Pada tahun 2000, Westfield membeli baki saham AMP di kompleks membeli-belah dan juga membeli pusat "Carousel" yang berdekatan (yang, pada akhir 1980-an, telah dihubungkan dengan pusat membeli-belah Plaza, melalui rangkaian jalan masuk dalaman). Rencana telah diubah untuk memasukkan pusat ini dalam pembangunan semula, sehingga menunda projek. Pembinaan pusat beli-belah Westfield Bondi Junction baru bermula pada tahun 2002. Ia siap secara berperingkat dari November 2003 hingga Ogos 2004 dan telah menjadi salah satu kompleks membeli-belah terbesar di Sydney kawasan metropolitan.

Pembangunanberkepadatan tinggi dan perumahan sunting

 
Pembangunan berkepadatan tinggi, Bondi Junction

Bondi Junction adalah daerah perniagaan kelima terbesar di Sydney di belakang CBD itu sendiri, Sydney Utara, Parramatta dan Chatswood. Pembangunan khas di kawasan komersial terdiri daripada pengembangan jenis strip-mall dua atau tiga tingkat tinggi. Walau bagaimanapun, sejak 35 tahun kebelakangan ini, sekurang-kurangnya dua puluh bangunan 12 tingkat atau lebih tinggi telah dibina.[8]

Perkembangan besar pertama adalah Kelab Liga Subbandar Timur (Easts), kelab [liga ragbi] tempatan untuk Roosters Subbandar Timur.

Pada tahun 1980-an, setelah selesainya Keretapi Subbandar Timur, pembangunan komersial mencapai puncaknya dengan beberapa bangunan pejabat yang dibangun di pusat Bondi Junction. Menjelang tahun 1990-an ini kebanyakannya dipindahkan oleh pembangunan kediaman.

Bondi Junction memaparkan pembangunan kediaman berkepadatan tinggi dekat dengan pusat komersial dan perumahan berketumpatan rendah lebih jauh. Seni bina domestik merangkumi reka bentuk Victoria dan Persekutuan.

Demografi sunting

Menurut jumlah penduduk 2016, terdapat 9,445 penduduk di Bondi Junction. Di Bondi Junction, 40.8% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran yang paling biasa berikutnya adalah England 6.7%, Ireland 3.2%, New Zealand 2.9%, Brazil 2.6% dan China 2.5%. 58.9% orang hanya berbahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang dituturkan di rumah termasuk Mandarin 3.0%, Portugis 2.8%, Rusia 2.8%, Sepanyol 2.2% dan Itali 1.7%. Tanggapan yang paling umum untuk agama di Persimpangan Bondi adalah Tanpa Agama 31.8% dan Katolik 21.1%. [1]

Sukan dan rekreasi sunting

Bondi Junction diwakili dalam salah satu pertandingan sukan paling popular di seluruh Australia, pertandingan Liga Ragbi Kebangsaan, oleh pasukan tempatan Sydney Roosters, secara rasmi Kelab Bola Sepak Liga Ragbi Daerah Subbandar Timur (ESDRLFC). The Junction dikenali secara biasa oleh penduduk di kawasan itu, sebagai "rumah Roosters".

Mercu tanda tempatan dan senarai warisan sunting

Bondi Junction mempunyai banyak bangunan yang tersenarai sebagai warisan dan barang-barang lain.

Waverley Reservoirs di Paul Street adalah warisan yang tersenarai di peringkat negeri.[9][10]

Berikut adalah beberapa bangunan warisan tempatan yang disenaraikan:[11]

  • Rumah gaya Italianate dijadikan pusat kesihatan masyarakat, 26 Llandaff Street
  • Ben Eden, Paul Street
  • Blair Athol, Woodstock Street
  • Euston, Woodstock Street
  • Charles Terrace, Denison Street
  • Glen Mervyn, Denison Street
  • Myall, Mill Hill Road
  • Cintra, Mill Hill Road
  • Congregationalist Church, Botany Street
  • Clementson Park, Ebley Street
  • Fingleton Reserve, Waverley Crescent
  • Hallena, Waverley Street
  • Cotswald Hall, Dalley Street
  • Perpustakaan Waverley

Rujukan sunting

  1. ^ a b Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Bondi Junction (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 15 January 2018.  
  2. ^ Bondi Junction Diarkibkan 25 April 2012 di Wayback Machine
  3. ^ Gregory's Sydney Street Directory, Gregory's Publishing Company, 2007
  4. ^ Book of Sydney Suburbs, Frances Pollon (Angus and Robertson) 1990, p. 33
  5. ^ Nicholls, Sean. "New day, new fiefdom for Bondi Junction ratepayers". Sydney Morning Herald. Fairfax Digital. Dicapai pada 11 March 2013.
  6. ^ "Buses" Trolley Wire issue 180 February 1979 page 17
  7. ^ "Tiffany Plaza, 422 Oxford Street, for Rent | Meriton". www.meriton.com.au. Dicapai pada 2016-12-03.
  8. ^ Buildings of Bondi Junction, Emporis Buildings Diarkibkan 9 Februari 2007 di Wayback Machine
  9. ^ "Waverley Reservoir (Elevated) (WS 0136)". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01646. Dicapai pada 18 May 2018.
  10. ^ "Waverley Reservoir No.1 (WS 0132)". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01353. Dicapai pada 18 May 2018.
  11. ^ "Waverley Council Website". Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Jun 2013. Dicapai pada 7 Jun 2013.



Koordinat: 33°53′29″S 151°14′59″E / 33.89145°S 151.24970°E / -33.89145; 151.24970 Templat:Sydney Waverley suburbs