Boston Dynamics ialah sebuah syarikat reka bentuk kejuruteraan dan robotik Amerika yang ditubuhkan pada tahun 1992 sebagai turunan dari Institut Teknologi Massachusetts. Beribu pejabat di Waltham, Massachusetts, Boston Dynamics adalah anak syarikat milik penuh konglomerat Jepun SoftBank Group.

Boston Dynamics
Jenis/bentuk sahPerniagaan Sunting ini di Wikidata
IndustriRobotik
Ditubuhkan1992; 32 tahun yang lalu (1992)
PengasasMarc Raibert Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatWaltham, Massachusetts, Amerika Syarikat
Tokoh pentingMarc Raibert (CEO)
KeluaranRobotik, Spot Sunting ini di Wikidata
PemilikSoftBank Group (2017-),
X (2013 - 2017)
Bilangan kakitangan501 Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukHyundai Motor Company Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.bostondynamics.com
Facebook: BostonDynamicsOfficial Twitter: bostondynamics Instagram: bostondynamicsofficial LinkedIn: boston-dynamics Youtube: UC7vVhkEfw4nOGp8TyDk7RcQ Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Boston Dynamics lebih terkenal dengan perkembangan BigDog, robot berempat yang direka untuk tentera A.S. dengan pembiayaan dari Badan Pertahanan Projek Penyelidikan Maju (DARPA),[1][2] dan DI-Guy, perisian untuk simulasi manusia yang realistik. Pada awal sejarah syarikat, ia bekerja dengan American Systems Corporation di bawah kontrak dari Bahagian Sistem Latihan Pusat Angkatan Udara Tentera Laut (NAWCTSD) untuk menggantikan video latihan tentera laut untuk operasi pelancaran pesawat dengan simulasi komputer 3D interaktif yang memaparkan aksara DI-Guy.[3] Syarikat itu adalah perintis dalam bidang robot dan ia adalah salah satu yang paling maju dalam domainnya.[4][5][6][7] Marc Raibert adalah presiden syarikat dan pengurus projek. Beliau berputar syarikat itu dari Institut Teknologi Massachusetts pada tahun 1992.

Pada 13 Disember 2013, syarikat ini diperoleh oleh Google X (kemudian X, anak syarikat Alphabet Inc.) untuk harga yang tidak diketahui,[8] di mana ia diuruskan oleh Andy Rubin sehingga pengundurannya dari Google pada 2014.[9] Sejurus sebelum pengambilalihan itu, Boston Dynamics memindahkan garisan produk perisian DI-Guy kepada VT MÄK, vendor perisian simulasi yang berpangkalan di Cambridge, Massachusetts.[10] Pada 8 Jun 2017, Alphabet Inc. mengumumkan penjualan syarikat tersebut kepada SoftBank Group Jepun untuk jumlah yang tidak didedahkan.[11]

Rujukan sunting

  1. ^ David Hambling, Robotic 'pack mule' displays stunning reflexes, New Scientist, 3 March 2006.
  2. ^ Madrick, Jeff; Madrick, Jeff (24 April 2014). "Innovation: The Government Was Crucial After All" – melalui The New York Review of Books.
  3. ^ Sharon Foster, "Updating Technology Without Upping the Price: Boston Dynamics completes first phase of catapult trainer upgrade" Diarkibkan 2011-05-16 di Wayback Machine, (subscription required), National Defense, November 1, 2001.
  4. ^ "Here are all the crazy-advanced robots built by Google's Boston Dynamics group".
  5. ^ 90210, HAL (15 August 2017). "Robot shelf-stack fail suggests they won't take our jobs just yet" – melalui www.theguardian.com.CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  6. ^ Staff, RT. "Boston Dynamics - Robotics Trends". www.roboticstrends.com.
  7. ^ Liszewski, Andrew. "ATLAS: Probably the Most Advanced Humanoid Yet, Definitely Terrifying".
  8. ^ "Google is trying to sell Boston Dynamics, the crazy robotics company it bought in 2013".
  9. ^ "Google Adds to Its Menagerie of Robots", New York Times, December 14, 2013.
  10. ^ "DI-Guy Now Part of VT MÄK", Military Simulation and Training Magazine, December 11, 2013.
  11. ^ Lunden, Ingrid. "SoftBank is buying robotics firms Boston Dynamics and Schaft from Alphabet - TechCrunch".

Pautan luar sunting