Budaya Sa Huỳnh ialah sebuah kebudayaan di tengah dan selatan Vietnam moden yang berkembang dari 1000 SM hingga 200 Masihi.[1] Kajian-kajian arkeologi telah memperoleh penemuan dari Delta Mekong ke Quang Binh di pusat Vietnam. Masyarakat Sa Huynh adalah paling kemungkinan ialah moyang orang Cham, sekelompok warga Austronesia yang menubuhkan kerajaan Champa.[2]:211–217

Tembikar pasu Sa Huỳnh.
Perhiasan jed Sa Huỳnh (lingling-o).

Masyarakat Sa Huỳnh membakar mayat mereka dan mengebumikannya di dalam tembikar bertutup. Alatan-alatan patah lazimnya diletakkan bersama-sama tembikar. Masyarakat ini juga dikenali dengan barangan-barangan kemas telinga yang menonjol - dengan ukiran haiwan berkepala dua yang dianggap sesetengah pihak mewakili saola.[3] Barangan-barangan ini lazimnya diperbuat daripada jed (nefrit), tetapi ada juga berunsur kaca. Manik juga ditemui dalam tempat pengebumian Sa Huynh, kebanyakannya kaca.

Rujukan sunting

  1. ^ John N. Miksic, Geok Yian Goh, Sue O Connor - Rethinking Cultural Resource Management in Southeast Asia 2011 m/s. 251 "This site dates from the fifth to first century BCE and it is one of the earliest sites of the Sa Huỳnh culture in Thu Bồn Valley (Reinecke et al. 2002, 153–216); 2) Lai Nghi is a prehistoric cemetery richly equipped with iron tools and weapons, ..."
  2. ^ Higham, C., 2014, Early Mainland Southeast Asia, Bangkok: River Books Co., Ltd., ISBN 9786167339443
  3. ^ deBuys, William (2015). The Last Unicorn: A Search For One of Earth's Rarest Creatures. m/s. 267.