Bujantai (Manchu: ; Cina tradisional: 布占泰)) (meninggal pada 1618) adalah seorang beile Jurchen (ketua) dari persatuan suku Ula.

Bujantai berasal dari Nacibulu (納奇卜 祿), leluhur keturunan Nara dari Ula dan Hada. Tradisi menjelaskan mengenai Nacibulu yang menarik perhatian beberapa orang Mongol yang ingin membuatkannya tunduk kepada mereka. Apabila orang Mongol cuba untuk menangkapnya, bagaimanapun, dia berjaya menundukkan mereka, dan ketika mereka berteriak untuk menanyakan namanya, dia menjawab dengan lantang, "Nara". Dengan cara ini suku Nara yang penting sepatutnya telah menerima namanya. Nacibulu menetap berhampiran Jilin moden di sungai Sungari, yang sering disebut hanya Ula, atau "sungai". Di sana dia menjadi pemburu dan penangkap yang berjaya yang menarik banyak pengikut. Beberapa generasi kemudian, dua saudara lelaki di kalangan keturunannya, Kesina (克什納) dan Gudui Juyan (古 對 珠 延), menjadi nenek moyang dari suku Hada dan Ula dari klan Nara. Buyan (布 延), cucu Gudui juyan, mengukuhkan penempatan di Sungari dan menamakan dirinya beile dari suku Ula. Dua daripada cucunya adalah Mantai (滿 泰) dan Bujantai, yang kedua-duanya akan berjaya menjadi bantahan Ula.

Suku Yehe di bawah bujai Bujai (布 齋, 布 戒) dan Narimbulu mengumpulkan pelbagai kumpulan dalam Pakatan Hūlun, bersama dengan beberapa Mongol Khorchin, untuk menentang kuasa Nurhaci yang semakin meningkat. Bujantai mengetuai kontinjen Ula, tetapi ditawan oleh Nurhaci apabila konfederasi itu dikalahkan di Gunung Gure pada Oktober 1593. Nurhaci menahan diri daripada membunuh Bujantai dan selepas menahannya selama tiga tahun sebagai seorang penahan menghantarnya kembali di bawah pengiring ke Ula. Ula beile Mantai, dan anaknya baru-baru ini dieksekusi oleh suku mereka, Bujantai dibebaskan oleh Nurhaci, didirikan sebagai bantal di tempat saudaranya dan sebagai anak sungai kepada tuan Jianzhou, Nurhaci. Untuk mengikat hubungan dengan Nurhaci, dia menghantar seorang isteri sebagai isteri kepada saudara Nurhaci, Šurhaci, dan pada tahun 1597 bergabung dengan Yehe dan suku-suku lain dalam gencatan formal dengan Nurhaci. Dua tahun Bujantai akan menerima anak perempuan Šurhaci sebagai isteri, dan pada tahun 1601 ia mengatur pernikahan keponakannya, masa depan Empress Xiao Lie Wu ke Nurhaci. Dua tahun kemudian selepas percubaan gagal untuk mendapatkan anak perempuan Mongol, Minggan 明安, ketua suku Borjigit, dia meminta isteri lain dari Nurhaci dan diberi anak perempuan kedua Šurhaci.

Meskipun hubungan antara pernikahan ini terjadi antara Ula dan Nurhaci, perang terjadi pada tahun 1607 antara Nurhaci dan Ula dimana kekalahan berakhir dengan kehilangan beberapa kota. Bujantai kemudian berjanji kepada Nurhaci jika dia diberi isteri yang lain maka gencatan senjata akan dilaksanakan. Nurhaci kemudian menghantar salah seorang anak perempuannya kepadanya dan telah menjamin keamanan antara kedua-duanya selama empat tahun. Pada tahun 1612 Bujantai cuba memberi rasuah kepada beile Yehe, Bujai, untuk memberinya seorang isteri seorang anak perempuan yang dijanjikan kepada Nurhaci. Dia juga menuduh anak perempuan Nurhaci yang telah dinikahinya dengan "melepaskan anak panah bersiul kepadanya". Marah oleh tindakan-tindakan itu, Nurhaci mengambil alih komando peribadi dari sebuah ekspedisi sepenuhnya dan mengalahkan suku Ula pada tahun 1613. Bujantai melarikan diri ke Yehe di bawah Gintaisi, yang memberinya perlindungan. Dia meninggal sebelum suku Yehe juga jatuh ke tangan Nurhaci.

Bujantai
Ula Nara
Lahir: ? Meninggal: 1618
Gelar takhta
Didahului oleh

Mantai
Beile dari Ula Nara

1596-1613
Digantikan oleh

punah

Rujukan sunting