Bungeoppang (harfiahnya "kek / roti kap Crucian”) adalah nama pastri Korea yang sama dengan pastri Jepun berbentuk ikan taiyaki. Bungeoppang dijual sebagai snek oleh penjual makanan terbuka di seluruh Korea semasa musim sejuk. Pada tahun 2009, satu dolar AS boleh membeli empat atau lima bungeoppang, bergantung kepada lokasi.

Bungeoppang
Bungeoppang yang dijual di Toronto
JenisPulppang Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianPencuci mulut
Tempat asalKorea
Bahan utamatepung sadur, pes kacang merah
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Bungeoppang
Hangul atau 어빵 (NK: 어빵)[1]
Perumian Semakanbungeoppang / ingeoppang (NK: ringeoppang)
McCune–Reischauerpungŏ ppang / ingŏ ppang (NK: ringŏ ppang)

Bungeoppang disediakan dengan menggunakan perkakas yang serupa dengan wafel. Adunan tepung dituang ke dalam acuan berbentuk ikan, pes kacang merah ditambah, kemudian lebih adunan tepung untuk menutupi pes kacang merah. Acuan ini kemudian ditutup, dan panggang.[2]

Dalam Bahasa Korea, bung'eo (붕어) bermakna Carassius, sejenis ikan, dan ppang (빵) bermakna roti. Nama ini datang dari rupa pastri yang berbentuk ikan, dan ia tidak mengandungi sebarang bahan dari ikan seperti nama atau apa-apa ikan yang lain.

Bungeoppang pertama kali diperkenalkan ke Korea oleh Jepun semasa Kolonial Korea pada tahun 1930-an.[3]

Penjual menjualnya dengan cara yang sama dengan eomuk Korea (어묵) atau kamaboko Jepun. Hotteok (호떡) dibuat dan dijual dengan cara yang sama seperti bungeoppang. Terdapat juga bungeoppang berbentuk wafel penuh dengan aiskrim dan pat (kacang merah manis). Wafel ini biasanya dihasilkan secara pukal dan dijual oleh peruncit, bukan oleh penjual makanan terbuka.

Variasi yang sama juga wujud:

  • Gukhwappang (국화빵, “kek kekwa”) pada dasarnya sama dengan bungeoppang, hanya ia adalah pastri berbentuk bunga.
  • gyeranppang (빵, secara literal "kek telur ayam”) diisi dengan telur dan ia mempunyai bentuk segi empat tepat bulat.

Memandangkan setiap pastri kelihatan sama, Bungeoppang dalam bahasa sehari-hari Korea boleh merujuk kepada perkara-perkara yang kelihatan serupa.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Martin, Samuel E. (1992). A Reference Grammar of Korean (ed. 1st). Rutland and Tokyo: Charles E. Tuttle Publishing. m/s. 95. ISBN 0-8048-1887-8. līnge
  2. ^ Goldberg, Lina "Asia's 10 greatest street food cities" CNN Go. 23 March 2012. Retrieved 2012-04-11
  3. ^ 이규연 (2003-12-13). 분수대 붕어빵 (dalam bahasa Korean). JoongAng Ilbo. Dicapai pada 2007-07-09.CS1 maint: unrecognized language (link)