Burung Sewah Zamrud

Burung Sewah Zamrud merupakan salah satu daripada haiwan terlindung di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya Chrysococcyx maculatus. [1]

Burung Sewah Zamrud
frames
Pengelasan saintifik


Taburan sunting

Burung Sewah Zamrud memiliki taburan yang amat luas dan tidak dianggap terancam di bawah kriteria luas taburan (Taburan <20,000 km2 di gabung dengan saiz taburan berkurangan atau berubah-ubah, taburan habitat/kualiti, atau saiz populasi dan jumlah lokasi kecil atau berpecah kecil).

Ancaman sunting

Pola populasi kelihatannya stabil, dan dengan itu spesies tidak terancam di bawah kriteria pola populasi (pengurangan >30% dalam tempoh sepuluh tahun atau tiga generasi). Saiz populasi tidak pernah di ukur tetapi dipercayai menghampiri sempadan bagi terancam di bawah kriteria saiz populasi (<10,000 individual matang dengan pengurangan di anggar >10% dalam tempoh sepuluh tahun atau tiga generasi, atau dengan sturktur populasi khusus). Oleh itu spesies ini dinilai sebagai tidak dibimbangkan.

Ciri-ciri sunting

Burung Sewah Zamrud ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung Sewah Zamrud mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Sewah Zamrud terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Sewah Zamrud membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z