Catch Me If You Can

Catch Me If You Can adalah filem Amerika 2002 yang berdasarkan kepada kehidupan dan kisah benar Frank Abagnale Jr. yang sebelum ulang tahunnya ke-19 dia berjaya menipu berjuta-juta dolar dengan menyamar sebagai juruterbang Pan American World Airways, doktor di Georgia dan peguam di Louisiana. Jenayah utamanya adalah pemalsuan cek dimana dia menjadi begitu professional sehingga FBI meminta bantuannya dalam membantu menangkap pemalsu cek yang lain. Steven Spielberg mengarah filem ini yang dibintangi Leonardo DiCaprio sebagai Abagnale dan Tom Hanks sebagai Hanratty serta Christopher Walken, Amy Adams, Martin Sheen dan Nathalie Baye.

Catch Me If You Can
Poster filem
PengarahSteven Spielberg
Lakon layarJeff Nathanson
Berdasarkan
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiJanusz Kamiński
Disunting olehMichael Kahn
Muzik olehJohn Williams
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehDreamWorks
Tarikh tayangan
  • 25 Disember 2002 (2002-12-25)
Masa tayangan
141 minutes
NegaraAmerika Syarikat
BahasaEnglish
Bajet$52 million
Pecah panggung$352,114,312

Pelakon sunting

  • Tom Hanks sebagai Carl Hanratty, merupakan agen FBI yang mengejar Frank dalam sebahagian besar filem. Hanratty sering diejek oleh agen lain yang tidak mengambil serius tentang penipuan cek. Hanratty telah bercerai dan anak perempuan dan isterinya tinggal di Chicago. Pada akhirnya, Carl dan Frank telah menjadi kawan baik.
  • Christopher Walken sebagai Frank Abagnale, Ayak kepada Frank dan merupakan veteran Perang Dunia ke-2 . Frank Sr. kehilangan isterinya Paula dan seluruh kekayaannya and most of his wealth after dia mengelak cukai. Frank, Sr meninggal setelah jatuh menuruni tangga di stesen kereta api.
  • Nathalie Baye sebagai Paula Abagnale. Frank, Sr. menjumpainya semasa dia berumur 18 tahun di Montrichard, Perancis semasa World War II. Enam minggu kemudian mereka berkahwin . Mereka bercerai semasa Frank berumur 15 tahun dan Paula berkahwin dengan Jack Barnes. semasa menghampiri penamat cerita, mereka dilihat mempunyai seorang anak perempuan.
  • Amy Adams sebagai Brenda Strong. Sebelum menjadi nurse di Georgia, Brenda pernah melakukan abortion yang kemudiannya berkahwin dengan Frank tetapi teroutus hubungan apabila agen FBI cuba menangkap dan menjejakinya.
  • Martin Sheen sebagai Roger Strong ayah kepada Brenda and suami Carol.
  • Nancy Lenehan sebagai Carol Strong, ibu kepada Brenda dan isteri Roger. Ketika berfikir bahawa Frank Jr adalah seorang doktor dan peguam ia sangat gembira dan bersetuju tentang perkahwinan anaknya.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting