Cerpelai Ekor Pendek

Cerpelai Ekor Pendek (bahasa Inggeris: Short-tailed Mongoose) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia . Nama sainsnya Herpestes brachyurus. [2]

Cerpelai Ekor Pendek
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Spesies:
H. brachyurus
Nama binomial
Herpestes brachyurus
Gray, 1837
Julat Cerpelai Perang India

Cerpelai Ekor Pendek (Herpestes brachyurus) merupakan spesies mongoose terdapat dalam hutan hujan Asia Tenggara.

Taburan sunting

Cerpelai Ekor Pendek terdapat di hutan hujan tanah rendah Melaka, Borneo, Sumatera dan kepulauan Palawan and Busuanga Filipina. Ia biasa terdapat dipersekitaran sungai dan air bertakung yang lain.

Ciri-ciri sunting

Cerpelai Ekor Pendek adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Mamalia. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : . Cerpelai Ekor Pendek adalah haiwan berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan.

Jantung Cerpelai Ekor Pendek terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Spesies ini bewarna perang kemerahan hingga hitam, dengan kaki-tangan hitam. Kepalanya kelabuan, dengan tompok gelap pada dagu. Spesies ini mempunyai panjang sekitar 60 hingga 65 cm (termasuk ekor) dan berat sekitar 1.4 kg. Ekornya agak pendek, sekitar 25 cm.

Pembiakan sunting

Sebagai mamalia, Cerpelai Ekor Pendek berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan. Cerpelai Ekor Pendek akan menjaga anaknya sehingga mampu berdikari.

Pengekalan sunting

Cerpelai Ekor Pendek merupakan haiwan yang dilindungi and memerlukan lesen pemburuan.

Rujukan sunting

  1. ^ Widmann, P., Azlan J. & Hon, J. (2008). Herpestes brachyurus. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 22 March 2009. Database entry includes a brief justification of why this species is of least concern
  2. ^ Protection of Wild Life Act 1972
    LAWS OF MALAYSIA<br<Act 76