Istana Changgyeong ialah sebuah istana yang terletak di Seoul, Korea Selatan.

Changgyeonggung
Nama Korea
Hangul
Hanja
Perumian SemakanChanggyeonggung
McCune–ReischauerCh'anggyŏnggung

Istana ini dibina pada pertengahan abad ke-15 oleh Raja Sejong untuk bapanya, Taejong. Ia pada asalnya dinamakan "Suganggung," tetapi ia telah diubahsuai dan diperbesar pada tahun 1483 oleh Raja Seongjong, yang pada waktu itu istana ini menerima namanya seperti sekarang. Banyak struktur telah musnah semasa percubaan Jepun untuk menakluki Korea dan menyerang China pada abad ke-16. Ia dibina semula oleh Raja-raja Joseon berturut-turut tetapi sekali lagi dimusnahkan oleh orang Jepun pada awal abad ke-20, tetapi kali ini diruntuhkan secara sistematik untuk memberi ruang bagi sebuah taman moden serta tempat persembahan untuk pegawai empayar, serupa dengan Taman Ueno Tokyo.

Semasa zaman jajahan Jepun, Jepun membina zoo, taman botani, dan muzium di tapak istana. Selepas kemerdekaan pada tahun 1945 dan kemusnahan dan kemusnahan Perang Korea 1950-53, zoo tersebut telah dipulihkan melalui sumbangan Korea dan hadiah dari zoo asing.[1] Pada tahun 1983 kebun binatang dan botani dipindahkan ke apa yang kini dikenali sebagai Seoul Grand Park.

Komposisi dan bangunan sunting

Hari ini kepentingan utamanya adalah seperti berikut:

  • Honghwamun (pintu utama) - Pintu utama istana menghadap ke arah timur seperti bahagian tengah istana. Dibina pada tahun 1484, ia dibakar semasa pencerobohan Jepun pada tahun 1592 dan dibina semula pada tahun 1616. Sebuah astaka (sipjagak) dibina di kedua-dua sisi pintu kayu dua tingkat ini. Ketika anda melalui pintu gerbang tersebut, anda akan berjumpa Jambatan Okcheongjo. Di antara gerbang di bawah tembok jambatan itu terdapat goblin (dokkaebi) yang diukir yang bertujuan untuk menangkis roh jahat. Jambatan Okcheongjo dibina kira-kira 500 tahun yang lalu dan berfungsi sebagai kemasukan simbolik ke halaman. Honghwamun ditetapkan sebagai Khazanah Negara 384.
  • Okcheongyo (jambatan) - Jambatan itu dibina pada tahun 1483. Ia 9.9 meter panjang dengan lebar 6.6 meter dan disokong oleh gerbang berkembar. Di antara gerbang di bawah tembok jambatan itu terdapat goblin (dokkaebi) yang diukir yang bertujuan untuk menangkis roh jahat. Jambatan Okcheongjo berfungsi sebagai pintu masuk simbolik ke halaman. Jambatan Okcheongyo ditetapkan sebagai Khazanah Negara 386.
  • Myeongjeongjeon (balai utama) - Myeongjeongjeon adalah balai utama istana, di mana urusan negara seperti pertemuan dengan pegawai dan santapan diraja diadakan. Dibina pada tahun 1484, ia dibakar semasa pencerobohan Jepun pada tahun 1592. Dibina semula pada 1616, ia adalah balai utama tertua dari semua istana di Seoul. Ia lebih kecil daripada balai utama dua tingkat Gyeongbokgung dan Changdeokgung kerana ia pada asalnya dibina sebagai tempat tinggal, terutama untuk permaisuri balu, bukan sebagai balai singgahsana. Walaupun strukturnya sederhana, satu tingkat, Myeongjeongjeon dibina di atas sebuah halaman batu tinggi dengan martabat balai utama. Berjalan melintasi halaman di hadapan adalah laluan tiga tingkat yang jalan tengahnya hanya untuk kegunaan raja sahaja. Mengelilingi seluruh kawasan itu ialah satu struktur seperti dinding unit bilik tunggal yang digunakan oleh pengawal diraja atau untuk pengebumian diraja. Myeongjeongjeon ditetapkan sebagai Khazanah Negara 226.
  • Munjeongjeon (balai majlis) - Munjeongjeon adalah balai majlis di mana raja menangani hal ehwal negara secara rutin. Tidak seperti balai singgahsana, yang menghadap timur, bangunan ini menghadap ke selatan. Susun atur istana dengan struktur sekunder yang menghadap ke arah yang berbeza dari balai singgahsana sangat luar biasa di Korea. Munjeongjeon juga digunakan untuk menyusun tablet diraja selepas pengebumian. Ia dibongkar semasa pendudukan Jepun. Munjeongjeon seperti yang dinyatakan pada hari ini telah dipulihkan pada tahun 1986 bersama dengan Gerbang Munjeongjeon dan bahagian timur koridor berbumbung. Menurut "Lukisan Istana Timur" abad kesembilan belas, Munjeongjeon dibahagikan di antara Sungmundang dan Myeongjeongjeon dengan sebuah dinding, dan mempunyai perkarangan kecil; halaman ini dikelilingi oleh koridor seperti dinding. Bahagian ini masih belum dipulihkan.
    • Pada 13 Mei 1762, halaman di hadapan Munjeongjeon menyaksikan peristiwa yang paling tragis abad tersebut. Telah dilaporkan kepada Raja Yeongjo bahawa Putera Mahkota Sado sakit mental dan berkelakuan tidak menentu. Marah dengan Puteranya, baginda memerintahkan supaya Puteranya dikurung hidup-hidup di dalam sebah oeti besar, di mana dia meninggal lapan hari kemudian pada usia 28 tahun. Raja Yeongjo kemudian menyesal dan memberikan Puteranya gelaran 'Sado' ("tafakur kesedihan").. Sering dipercayai bahawa Putera Mahkota Sado adalah mangsa konspirasi oleh musuh politiknya, tetapi ini disangkal dalam Memoir Puan Besar Hyegyeong, yang ditulis oleh isteri Putera Sado, Puan Besar Hyegyeong.
  • Sungmundang (balai) - Di Balai Sungmundang, raja mengadakan jamuan untuk membincangkan hal ehwal negeri dan kesusasteraan klasik. Ia dipercayai telah dibina di bawah Raja Gwanghaegun ketika Changgyeonggung dibina semula buat pertama kali. Dibakar pada tahun 1830, ia dibina semula pada musim luruh tahun yang sama. Asasnya direka untuk membuat balai itu kelihatan dinaikkan di atas tanah condong; batu dasar untuk lajur depan dibuat tinggi, sementara yang di belakang telah dibuat rendah. Nama bangunan "Sungmundang" yang ditulis oleh Raja Yeongjo masih tergantung di pintu masuk.
  • Haminjeong (astaka) - Dibina pada tahun 1633 di bekas tapak Balai Inyangjeon, Haminjeong telah hancur dalam kebakaran pada tahun 1830 dan dibina semula pada tahun 1833. Raja menggunakan astaka ini untuk menerima pegawai dan mengadakan jamuan. Haminjeong kini dibuka pada semua empat sisi, tetapi seperti yang digambarkan dalam "Lukisan Istana Timur", ia mempunyai dinding di tiga sisi.
  • Gyeongchunjeon (balai) - dibina pada tahun 1483, dimusnahkan pada tahun 1592, dibina semula pada tahun 1616, terbakar pada tahun 1830 dan dibina semula pada tahun 1834. Raja Jeongjo dan King Heonjong dilahirkan di sini.
  • Hwangyeongjeon (balai) - yang pertama dibina pada tahun 1484 semasa pemerintahan Raja Seongjong, musnah pada tahun 1592, dibina semula pada tahun 1616, terbakar pada tahun 1830 dan dibina semula pada tahun 1834.
  • Tongmyeongjeon (balai) - mula dibina pada 1484, dibina semula pada tahun 1834; bangunan utama di kawasan Yeonjo di mana raja dan kerabat damping tinggal.
  • Chundangji (dua kolam) - dibina pada tahun 1909, dengan pulau dan jambatan 366 meter persegi ditambah pada tahun 1984. Kolam kecil adalah 1,107 meter persegi dan kolam yang lebih besar adalah 6,483 meter persegi.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Oh, Chang-young (1993). 한국 동물원 팔십년사 (80th Anniversary of Korea’s Zoo). Seoul: Seoul Metropolitan Government. m/s. 204–208.

Bibliografi sunting

  • Hoon, Shin Young (2008). The Royal Palaces of Korea: Six Centuries of Dynastic Grandeur (Hardback). Singapore: Stallion Press. ISBN 978-981-08-0806-8..

Koordinat: 37°34′42″N 126°59′46″E / 37.57843°N 126.99598°E / 37.57843; 126.99598