Chrysolophus pictus

spesies burung

Kuang-Keledar Emas, ataupun Kuang Mas (Chrysolophus pictus) adalah sejenis burung dari order Galliformes (burung menyerupai ayam) dan dalam famili Phasianidae. Ianya berasal dari hutan pergunungan barat China, namun telah berhijrah ke United Kingdom dan juga tempat lain.

Burung Kuang Mas
Kuang Mas jantan
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Spesies:
C. pictus
Nama binomial
Chrysolophus pictus
(Linnaeus, 1758)

Panjang seekor kuang mas jantan adalah 90-105 cm, dengan ekornya mengambil dua pertiga daripada jumlah panjangnya. Warna keemasannya bertumpu pada kepala dan bahagian punggung dan badannya berwarna merah cerah. Ekornya membentuk formasi kipas yang berselang-seli berwarna hitam dan jingga yang meliputi semua muka kecuali mata yang berwarna kuning cerah.

Kuang mas betina pula kurang menonjol. Ia berwarna kelabu coklat malahan hampir serupa dengan ayam betina biasa.

Kedua-dua jantan dan betina mempunyai kaki dan paruh berwarna kuning.

Walaupun kuang mas jantan mempunyai warna yang menarik, ianya tahan lasak dan sukar ditemui di habitat semulajadinya. Ia suka hidup di hutan tebal, hutan muda dan semak-samun dan hanya sedikit yang diketahui mengenai kelakuan burung kuang mas di hutan.

Makanannya berasaskan bijirin, daun dan serangga. Ia suka tidur di atas pokok pada waktu malam. Walaupun boleh terbang, ia lebih suka berjalan: tetapi jika terkejut, ia boleh memecut laju, dengan bunyi sayapnya yang unik.

Walaupun ia boleh terbang dan berlari laju, ia agak kekok dalam penerbangan dan menghabiskan kebanyakan masa mereka di atas tanah. Burung kuang mas akan bertelur 8 hingga 12 biji telur pada satu-satu masa dan kemudian akan mengeramkannya selama 22-23 hari. Ia cenderung untuk makan buah beri, ulat, biji benih dan lain-lain jenis tumbuhan.