Electric Power Development Company

Electric Power Development Co., Ltd. (Jepun: 電源開発株式会社, Hepburn: Dengen Kaihatsu Kabushiki-gaisha, Syarikat Pembangunan Kuasa Elektrik), beroperasi dengan nama jenama J-POWER, sebelum ini dengan nama jenama Denpatsu (Jepun: 電発), ialah sebuah penyedia tenaga elektrik di Jepun. Syarikat ini menghasilkan produk elektrik terutama dengan PLTU dan PLTA. Selain itu, syarikat ini juga memiliki sejumlah PLTB dan sebuah PLTN di Ohma, wilayah Aomori. J-Power merupakan pengendali tunggal rangkaiannbekalan elektrik yang menghubungkan empat pulau terbesar di Jepun.

Electric Power Development Company, Limited
Jenis/bentuk sahSyarikat awam KK
Didagangkan sebagaiTYO: 9513
IndustriTenaga elektrik
Ditubuhkan1952
Ibu pejabatTokyo, Jepun
Tokoh pentingYoshihiko Nakagaki, Presiden
Hasil ¥ 706.835 juta (FY 2014)
Pendapatan bersih ¥ 28.694 juta (FY 2014)
PemilikNippon Life (5,48%)
Bilangan kakitangan2.366 (sehingga 31 Mac 2015)
Tapak webwww.jpower.co.jp
Facebook: JPOWER.PR Twitter: JPOWER_official Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

 
Ibu pejabat Electric Power Development, di Ginza, Chuo, Tokyo

Selepas Perang Dunia II, sebagai sebahagian dari proses pembaharuan, Panglima Tertinggi Sekutu mengarahkan pembubaran Nihon Hassoden K.K. (Jepun: 日本発送電株式会社, Hepburn: Nihon Hassōden Kabushiki-gaisha), yang pada masa itu membekalkan elektrik ke seluruh Jepun dengan status separa kerajaan. Nihon Hassōden juga dipecah menjadi beberapa syarikat, yang kini menjadi penyedia elektrik Jepun moden. Walaupun begitu, dengan keadaan ekonomi Jepun yang belum begitu baik setelah perang, hanya ada beberapa pelabur yang berani melabur dalam syarikat-syarikat yang rusak, sehingga anggaran penyelidikan dan pembangunan tidak dapat mengikuti permintaan elektrik yang meningkat dari Jepun. Pada 19 September 1952, pemerintah penjajah akhirnya memutuskan untuk membentuk Syarikat Pembangunan Tenaga Elektrik (EDPC) sebagai agensi pemerintah yang bertanggungjawab untuk pembangunan elektrik di Jepun.

Pada tahun 1997, Pemerintah Jepun mengumumkan penswastaan ​​EDPC, dan pada tahun 2004, syarikat tersebut secara resmi mengambil alih Bursa Saham Tokyo.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

  • J POWER, official website
  • "Company history books (Shashi)". Shashi Interest Group. April 2016. Wiki collection of bibliographic works on Electric Power Development Company