Empat Ciptaan Hebat Cina purba

Terdapat sebanyak empat ciptaan Cina purba yang diraikan (Bahasa Cina: 四大发明; Pinyin: Sì dà fā míng) dalam Kebudayaan Cina atas kepentingan ia kepada sejarah mereka dan sebagai tanda-tanda kemajuan sains dan teknologi Cina serta menyumbangan kepada ketamadunan dunia manusia secara hebatnya.

Lima langkah utama dalam buatan kertas, digaris bentuk oleh Cai Lun pada 105 AM (turutan dalam bentuk GIF)

Empat "penemuan besar" yang disebut-sebut ini adalah:

Keempat-empat penemuan ini memiliki kesan besar pada perkembangan peradaban di seluruh dunia. Namun, beberapa cendekiawan China moden berpendapat bahawa mungkin ada penemuan lainnya yang lebih canggih dan mendampak lebih besar pada peradaban tersebut - Empat Penemuan Besar ini hanya digunakan untuk menyoroti interaksi teknologi antara Timur dan Barat.[5]

Kompas sunting

Kompas dicipta di negara Cina lebih dari seribu tujuh ratus tahun yang lalu. Lagenda Cina menyatakan bahawa kompas dicipta oleh Maharaja Huang Di. Bezanya di antara kompas Cina dari Eropah (yang kita gunakan sekarang), adalah bahawa arahan menghadap ke selatan. Dream Pool Essay written by Song Dynasty scholar Shen Kua in AD 1086 contained a detailed description of how geomancers magnetized a needle by rubbing its tip with lodestone, and hung the magnetic needle with one single strain of silk with a bit of wax attached to the center of the needle. Shen Kua pointed out that a needle prepared this way sometimes pointed south, sometimes north.

Karangan Kolam Mimpi ditulis oleh sarjana Shen Kua pada zaman Dinasti Song pada tahun AD 1086 mengandungi penerangan terperinci tetang bagaimana geomancer menguatkan jarum dengan meraba pangkalnya dengan lodestone, dan menggantung jarum magnetik itu dengan satu strain sutera dengan sedikit lili bercantum ke pusat jarum itu. Shen Kua menunjukkan bahawa jarum itu bersedia secara ini kadang-kadang mengarah ke selatan, kadang-kadang utara.

Rekod yang terawal pada penggunaan kompas pada pengemudian berada dalam buku Pingzhou Ke Tan (萍洲可談, Meja Cakap Pingzhou) pada 1117 oleh Zhu Yu yang menyebut:

「舟师识地理,夜则观星,昼则观日,阴晦观指南针」 - zhōushī zhì dìlǐ, yè zé guàn xīng,zhòuzé guànrì, yīnhuì guàn zhǐnánzhēn.
("Si pengemudi tahu ilmu alamnya, dia melihat bintang-bintang di waktu malam, melihat matahari pada waktu hari; apabila [cuaca] gelap dan mendung, dia merujuk kompas.")

A pilot's compass handbook titled Shun Feng Xiang Song (Fair Winds for Escort) in the Oxford Bodleian Library contains great details about the use of compass in navigation.

Mesiu sunting

Senjata mesiu yang digunakan dalam bentuk asal, terutamanya menggunakan mesiu prestasi pembakaran. Dengan pembangunan ubat bedil dan ubat bedil senjata, prestasi letupan peralihan beransur-ansur dengan penggunaan ubat bedil. Boleh menghasilkan sejumlah besar gas dan haba pembakaran mesiu. Jumlah dagangan kecil asal serbuk pepejal, pengembangan secara tiba-tiba kelantangan, melonjak kepada beribu-ribu kali, maka bekas akan meletup. Ini adalah prestasi letupan mesiu. Prestasi pembakaran dan letupan mesiu boleh membuat pelbagai senjata api. Berbeza dengan yang digunakan dalam Dinasti Song Utara menggunakan senjata mesiu menggunakan prinsip membakar hitam pembuatan mesiu. Tribulus bola api, racun asap bola adalah kuasa letupan daripada senjata api yang kecil. Dinasti Song Utara untuk kuasa letupan senjata api besar untuk "Charlie Cannon," "Zhentian Lei" juga muncul. Senjata api itu kebanyakannya digunakan dalam menangani atau pembela. AD 1126, apabila Li Gang menyimpan pembukaan, kembali dengan bang Kinbyo serangan pengepungan. Dinasti Song membuat meriam dan perang terus bertambah baik, Zhentian Lei merupakan senjata api besi, senjata letupan seperti keluli. Nanjing Jin Yuan serangan tentera apabila (kini Kaifeng) apabila Kinbyo pembela pada penggunaan senjata tersebut. Dinasti Song Selatan muncul senjata api tiub, AD 1132 stereotaip mencipta senjata. Guns diperbuat daripada tiang buluh panjang, tiang buluh dipasang di mesiu pertama dinyalakan mesiu disembur pertempuran musuh. Apabila Andrea mengenai penggunaan stereotaip untuk menjaga "lama senapang tiang buluh daripada dua puluh." AD 1259, seseorang yang dibuat secara tiba-tiba Shouchun rantau senapang, lembing dibuat dengan buluh tebal, tiub ini adalah senjata api yang berbeza dan senjata api, senapang hanya jet api membakar manusia, dan lembing dibina dengan "sarang kanak-kanak" , mempunyai tekanan gas yang kuat selepas mesiu yang dinyalakan, yang "sub-sarang" menembak keluar. "Sarang Anak" adalah peluru asal. Spears untuk mewujudkan berbentuk tiub senjata api peluru pelancaran petanda. Senjata moden adalah senjata api tiub beransur-ansur maju. Oleh itu, penciptaan senjata senjata api tiub adalah satu lagi lonjakan besar dalam sejarah. Spears, juga dikenali sebagai alat pemadam api tiba-tiba, mungkin ia berasal dari nama pembuatan buluh. . "Yongle Dadian" dinamakan "Notis perarakan," sebuah buku yang pembela telah menggunakan alat pemadam api di Song untuk membunuh sebuah bandar musuh menaiki kepala.



Untuk Yuan dan Ming, yang dibuat tiub buluh asal dengan senjata api dan bukannya tembaga atau besi, meriam dibuang, yang dikenali sebagai "pistol." Dinasti Ming senjata api pertempuran, mencipta pelbagai "roket pelbagai", seperti pelancaran serentak 10 anak panah "anak panah busaran silang api meteor"; melancarkan 32 anak panah dalam "tergesa-gesa"; pelepasan maksimum 100 panah "Ratus Tiger Qi Ben arrow "dan sebagainya. Yan Ming Zhu Di (kemudian Maharaja Ming) dan Wen Jian perang di Sungai Putih, telah menggunakan kaedah "tergesa-gesa." Ini adalah gandaan-pelancaran roket pertama di dunia, yang dikenali sebagai pengasas pelancar roket pelbagai laras moden. Terutamanya bernilai menyebut adalah bahawa, apabila digunakan dalam perang air dipanggil "naga air" senjata api. Menurut "persenjataan" rekod, senjata api itu daripada permukaan air boleh menjadi tiga atau empat kaki terbang tinggi, sejauh dua atau tiga kilometer. Roket ini dibuat dengan kayu dalam bentuk kandang naga terikat empat besar "api", pemilikan abdomen sebilangan kecil roket cawangan, besar "api" dinyalakan menolak terbang badan roket, "seperti naga keluar dari air." Selepas mencetuskan serbuk letupan membakar perut ditembak roket kecil dari Longkou. Benarkan musuh untuk mencapai target, "bot semua terbakar." Ini adalah dua roket pertama di dunia. Di samping itu, buku ini juga menerangkan "lalat gagak surefire" dan mempunyai prototaip letupan peluru berpandu dan pembakaran hartanah. "Kertas tisu lalat gagak ayal 'diikat dengan jalur buluh nipis paste ke gagak berbentuk, mesiu yang dibina oleh empat roket, adalah multi-silinder roket mesiu selari yang pertama di dunia, ia digabungkan dengan kerja-kerja roket berskala besar hari ini adalah sama.

Pembangunan roket, menimbulkan keinginan penggunaan teras roket ke langit. Menurut catatan sejarah, abad ke-14 lewat, satu Ming berani duduk dipasang pada 47 juta adalah kerusi roket terbesar, tangannya setiap memegang layang-layang besar, cuba untuk membantu tujahan roket dan angkat layang-layang terbang mencapai mimpi. Walaupun ini adalah percubaan yang gagal, tetapi penggunaan yang orang pertama isi rumah yang dikenali sebagai penerbangan roket. Untuk memperingati juta, cincin di bulan yang dipanggil selepas gunung kepada isi rumah.

Seawal lapan atau sembilan abad, dan pengetahuan perubatan, alkimia bersama-sama, nitrat juga merebak dari China ke Saudi. Pada masa itu orang-orang Arab memanggilnya "salji Cina", manakala orang Parsi memanggilnya "Garam China." Mereka hanya tahu untuk merawat nitrat, Metalurgi dan membuat kaca. Serbuk letupan abad ke-13 dibuat oleh ahli perniagaan India yang masuk negara-negara Arab. Buku-buku Yunani yang diterjemahkan oleh orang Arab tahu mesiu. Senjata mesiu perang merebak melalui negara-negara Arab, jejak langkah Genghis Khan, tentera Mongol menggunakan senjata serbuk letupan. AD 1260 tentera Kublai Khan ditewaskan dalam pertempuran dengan Syria, orang-orang Arab yang dirampas roket, bekam racun, meriam, dan lain-lain Zhentian Lei senjata mesiu, dengan itu menangkap pembuatan dan penggunaan senjata mesiu. Negara-negara Arab dan beberapa Eropah untuk perang yang panjang, perang orang-orang Arab menggunakan senjata mesiu, seperti apabila serangan orang-orang Arab pada lapan shacheng Sepanyol menggunakan senjata mesiu. Dalam peperangan dengan negara-negara Arab, Eropah secara beransur-ansur menguasai pembuatan mesiu dan teknologi senjata serbuk letupan. Serbuk letupan dan mesiu senjata merebak ke Eropah, "bukan sahaja kaedah perang itu sendiri, tetapi juga untuk hubungan politik penguasaan dan perhambaan memainkan perubahan peranan." "Sebelum ini meriam peluru orang telah dapat disangkal dinding batu istana memberi laluan dan warga bangsawan menembusi perisai kuda. Peraturan bangsawan dengan memakai perisai mati berkuda mulia Dengan perkembangan kapitalisme, baru meriam elit yang dikeluarkan di kilang-kilang di Eropah, dilengkapi dengan armada yang kuat, belayar pelayaran untuk menakluk jajahan baru ....... "

Ubat bedil Cina untuk menggalakkan perjalanan sejarah dunia. Engels memuji peranan China dalam ciptaan yang pertama ubat bedil: "Ia telah dibuktikan tanpa ragu-ragu, mesiu dari China, India melalui orang-orang Arab, dan bersama-sama orang-orang Arab dan senjata mesiu merebak ke Eropah melalui Sepanyol." Penciptaan mesiu besar memajukan proses perkembangan sejarah, adalah salah satu daripada rukun penting dalam Renaissance Eropah.

4, sejarah luar penyebaran

Seawal lapan atau sembilan abad, dan pengetahuan perubatan, alkimia bersama-sama, nitrat juga merebak dari China ke Saudi. Pada masa itu orang-orang Arab memanggilnya "salji Cina", manakala orang Parsi memanggilnya "Garam China." Mereka hanya tahu untuk merawat nitrat, Metalurgi dan membuat kaca. Serbuk letupan abad ke-13 dibuat oleh ahli perniagaan India yang masuk negara-negara Arab. Buku-buku Yunani yang diterjemahkan oleh orang Arab tahu mesiu. Senjata serbuk letupan perang merebak melalui negara-negara Arab. Mongolia kira selepas AD 1234 emas akan mendapat surat dan tempat-tempat lain ditangkap semua tukang dan senjata api dirompak dan dibawa mesiu tentera emas dan senjata api tangan tukang dimasukkan ke dalam tentera Mongol. Pada tahun berikutnya, tentera Mongol melancarkan ekspedisi kedua, senjata api baru ke dalam Mongolia pasukan tentera tentera ekspedisi. Dalam tahun-tahun berikutnya, tentera Mongol dilengkapi dengan senjata api dataran melanda Eropah Timur. April 9, 1241, tentera Mongol dan 30,000 Poland dan Jerman pakatan di Eropah Timur, Fars Tad Great Plains melancarkan pertempuran sengit.

Menurut ahli sejarah Poland buah Drew Adams "Poland Sejarah," buku yang diterangkan, dengan menggunakan berkuasa Mongol tentera dalam peperangan ini senjata api. Ahli sejarah Poland Geisler bersembunyi mesiu berhampiran medan perang - biara, rahsia yang menggambarkan tentera Mongolia menggunakan gaya roket. Menurut gambaran Geisler itu orang-orang Mongol dari api roket tong kayu ke dalam berkas, kerana Jane dicat pada keran kayu, jadi ia adalah Poland dipanggil "bernafas api naga Cina."

Selepas Mongol memusnahkan Empayar Arab, yang ditubuhkan Erie Khanate. Berikut adalah cepat menjadi hab penting untuk pengetahuan saintifik dan teknikal Cina ke Barat, seperti penyebaran mesiu. Tentera Mongol dilengkapi dengan senjata mesiu ditempatkan di Eropah dalam jangka masa panjang, untuk orang Eropah pengintipan teknologi mesiu menawarkan peluang.

AD 1260 tentera Kublai Khan ditewaskan dalam pertempuran dengan Syria, orang-orang Arab yang dirampas roket, bekam racun, meriam, dan lain-lain Zhentian Lei senjata mesiu, dengan itu menangkap pembuatan dan penggunaan senjata mesiu. Negara-negara Arab dan beberapa Eropah untuk perang yang panjang, perang orang-orang Arab menggunakan senjata mesiu, seperti apabila serangan orang-orang Arab pada lapan shacheng Sepanyol menggunakan senjata mesiu. Dalam peperangan dengan negara-negara Arab, Eropah secara beransur-ansur menguasai pembuatan mesiu dan teknologi senjata mesiu.

Serbuk letupan dan serbuk letupan senjata merebak ke Eropah, bukan sahaja untuk kaedah peperangan itu sendiri, tetapi juga kepada hubungan politik penguasaan dan perhambaan memainkan perubahan peranan. Sebelum ini telah dinding batu istana dapat disangkal ini memberi laluan dan warga bangsawan meriam ditembak melalui kesatria perisai rakyat. Golongan bangsawan dengan memakai perisai mati pasukan berkuda yang mulia. Dengan perkembangan kapitalisme, kilang pembuatan meriam elit baru di Eropah dilengkapi dengan armada yang kuat, belayar pelayaran untuk menakluk jajahan baru.

Kepentingan ciptaan mesiu

Ubat bedil Cina untuk menggalakkan perjalanan sejarah dunia. Engels memuji peranan China dalam penemuan ubat bedil: ". Ia telah dibuktikan tanpa ragu-ragu, mesiu dari China, India melalui orang-orang Arab, dan bersama-sama orang-orang Arab dan senjata mesiu merebak ke Eropah melalui Sepanyol" Serbuk Letupan Eropah Barat telah menggoyahkan pemerintahan feudal, kesombongan lama terhadap keluli sejuk daripada kelas Knight mati! Penciptaan mesiu besar memajukan proses perkembangan sejarah, adalah salah satu daripada rukun penting dalam Renaissance Eropah, Reformasi.

Serbuk letupan moden

Sejarah Pembangunan

Serbuk Moden berasal pada tahun 1771, sintesis asid picric United Kingdom P. Wolfe, yang merupakan bahan kristal kuning pada asalnya digunakan sebagai pewarna kuning (ambil perhatian bahawa penjelasan ini tidak memberi kesan yang menjana apa yang dipanggil "serbuk hitam "penemuan tidak sengaja, yang merupakan asal-usul nama serbuk kuning), dan kemudiannya didapati keupayaan mendadaknya, abad kesembilan belas telah digunakan secara meluas dalam tentera, untuk mengisi peluru. Ia adalah bahan letupan.

Pada 1779, ahli kimia British E. Howard dicipta mencaci merkuri, juga dikenali sebagai raksa mencaci maki. Ia adalah utama bahan letupan, topi api untuk penyediaan ubat-ubatan dan perubatan akupunktur menembak, tetapi juga untuk mengisi letupan peledak.

Pada tahun 1807, rakyat Scotland mencipta ubat pertama di menembak klorat kalium, sulfur, keluli karbon. Pada tahun 1838, TJ Pei Luzi pertama kali ditemui selepas letupan kapas boleh direndam dalam asid nitrik. 1845 ahli kimia Jerman CF Schon bein kapas direndam dalam campuran asid nitrik dan asid sulfurik, mencuci asid yang berlebihan, penciptaan nitroselulosa, Kapas api.

Pada tahun 1860, tentera Prusia Mejar E. Scholz diperbuat daripada nitroselulosa pistol Kuai cengkerang dorong. Biasanya dikenali sebagai mesiu kapas. Setakat ini nitroselulosa mesiu digantikan serbuk hitam sebagai bahan dorong a.

1846, ahli kimia A. Itali 索布雷 yang Penjanaan beransur-ansur daripada setengah bahagian campuran gliserin nitrik pekat dan asid sulfurik dan dua pertama GTN diperolehi, nitrogliserin adalah bahan letupan cecair kuat, getaran sedikit yang letupan ganas, berbahaya, bukan pengeluaran.

Pada tahun 1862, Nobel AB, Sweden dibangunkan satu kaedah menggunakan pengeluaran yang selamat "panas Undang-undang" pembuatan GTN, untuk membolehkan pengeluaran besar-besaran tempat lebih selamat.

Pada tahun 1863, J. 威尔勃兰德 mencipta TNT (TNT). Komposisi kimia TNT TNT, yang merupakan peluru letupan walaupun pecahan permulaan yang sangat kuat dan agak selamat dan secara amnya tidak terbakar. Ia bermula pada abad ke-20 awal dan digunakan secara meluas dalam pelbagai peluru dijalankan muatan bahan letupan, secara beransur-ansur digantikan asid picric.

Pada tahun 1866, AB Nobel menyerap GTN menggunakan tanah diatom, mencipta bahan letupan Dana. Biasanya dikenali sebagai serbuk kuning.

Pada 1872, Nobel menyertai dalam nitrogliserin nitrocellulose yang, mencipta gula seperti agar-agar bahan letupan ─ ​​─ Dynamite glial, yang merupakan bahan letupan yang pertama di dunia dwi-berasaskan.

Pada tahun 1884, ahli kimia Perancis, jurutera P. Wei Aili ciptaan serbuk tanpa asap. Ciptaan ini mempunyai makna yang sangat penting, untuk mewujudkan keadaan peluru untuk senapang mesin berat Maxim dicipta, kerana ada bunga api sebelum bergantung kepada ubat, menghasilkan terlalu banyak kotoran akan menyebabkan halangan, tidak digunakan untuk peluru mesingan dipecat. Setakat ini piroteknik telah diganti, serbuk tanpa asap dorong menjadi digunakan secara meluas.

Pada tahun 1887, Nobel digantikan dengan eter nitrogliserin dan etanol, juga membuat serbuk tanpa asap yang sama. Beliau juga akan menyertai Dana bahan letupan ammonium nitrat, bukan sebahagian daripada nitrogliserin, dibuat lebih selamat dan lebih murah "Dynamite khas", juga dikenali sebagai "serbuk kuning sangat kuat."

Pada tahun 1899, Jerman Henning dicipta RDX, ia adalah kuasa yang lebih besar daripada bahan letupan TNT. Ia adalah kedua hanya untuk senjata nuklear, bahan letupan paling berkuasa. Dapat dilihat dengan jelas daripada petunjuk di atas, sistem serbuk kuning adalah langkah demi langkah bagaimana untuk membangunkan secara bebas dan membawa kepada perubahan yang ketara dalam tentera moden. Dalam proses ini, serbuk hitam telah secara berperingkat-peringkat.

Serbuk hitam di Eropah telah lama digunakan untuk bunga api dan tujuan membakar dengan sengaja, juga telah digunakan sebagai senjata dorong, tetapi hanya terpakai kepada jenis yang terhad kuasa di Tengah Zaman senjata api primitif, seperti pistol pistol senapang musket, tidak sesuai Sebagai senapang songsang, mesingan dan kegunaan senjata moden, senjata api dan zaman pertengahan dengan konsep moden kedua-dua senjata benar-benar dalam alam semula jadi, pada dasarnya, dari segi teknikal, proses pembuatan adalah berbeza, mereka tidak menjadi beberapa perkara yang sama pada bentuk yang keliru. Kuasanya adalah terhad, dalam banyak kes, perang Barat moden masih bergantung terutamanya kepada caj berkuda sebagai satu cara untuk menang sehingga mesingan dicipta sebelum akhir kes ini, tidak sebelum muskets awal dimuatkan kuasa busaran silang lebih besar daripada, dan jangka panjang wujud bersama dengan haluan dan digunakan. Kita tidak harus dikelirukan menggambarkan mereka dibesar-besarkan.

Sebagai dorongan serbuk hitam yang digunakan pada abad kesembilan belas pada dasarnya telah dihapuskan, dengan adanya serbuk tanpa asap, dua asas mesiu, peledak, TNT, dan lain-lain, hanya untuk menghasilkan revolusi tentera dalam erti kata sebenar, hanya moden kita rasa Guns, roket, bom, peluru berpandu.

Ubat bedil untuk tentera, bermula dari China: Orang mencipta mesiu, dan tidak lama lagi tentera telah memainkan peranannya. Sebelum ciptaan mesiu, yang strategi kuno tentera Huogong taktik ini digunakan untuk mengalahkan musuh. Biasanya digunakan dalam serangan api "roket" yang dilampirkan minyak mudah terbakar, Gala, sulfur pada anak panah, menembak musuh menyala. Tetapi kerana pembakaran ini api kecil, mudah dipadamkan, jadi kemunculan mesiu, orang dengan mesiu dan bukan terbakar, pembakaran roket yang dibuat ia lebih ganas. Kadang-kadang ditambah Croton, arsenik dan bahan-bahan toksik lain dalam serbuk, asap yang dihasilkan oleh pembakaran penyebaran, bersamaan dengan "bom gas." Tetapi ini hanya prestasi pembakaran mesiu. Dengan pembangunan senjata mesiu, peralihan beransur-ansur untuk penggunaan persembahan letupan mesiu. Song Utara menangkis Jinbing untuk apa yang dikenali sebagai "senjata bang", yang "Zhentian Lei," dan lain-lain, adalah untuk selongsong keluli, nisbah kekuatan kertas, kain, kulit yang lebih besar, untuk membuat tekanan gas selepas bakar dalam pistol meningkatkan ke tahap tertentu dan kemudian letupan, begitu kuat dan kuat, maut besar.

Buatan kertas sunting

Cetakan sunting


Rujukan sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

  1. ^ "Four Great Inventions of Ancient China -- Compass". ChinaCulture.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-04-09. Dicapai pada 2007-11-11. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "Four Great Inventions of Ancient China -- Gunpowder". ChinaCulture.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-28. Dicapai pada 2007-11-11. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "Four Great Inventions of Ancient China -- Paper". ChinaCulture.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-18. Dicapai pada 2007-11-11. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ "Four Great Inventions of Ancient China -- Printing". ChinaCulture.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-25. Dicapai pada 2007-11-11. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ "Do We Need to Redefine the Top Four Inventions?". Beijing Review (35). 2008-08-26. Dicapai pada 2008-11-04.