Etika dalam teknologi

Etika dalam talian adalah tertanam dalam budaya, walaupun etika dalam teknologi adalah konsep yang agak baru. Kaedah-kaedah etika yang digunakan semasa berkomunikasi melalui Internet atau rangkaian sosial atau peranti adalah berbeza daripada yang digunakan ketika berkomunikasi secara bersendirian atau melalui audio (seperti telefon) atau videotelefoni (seperti video Skype). Ia adalah kod sosial komunikasi rangkaian.

Berkomunikasi dengan orang lain melalui Internet tanpa salah faham dalam masa yang panas boleh mencabar, terutamanya kerana ekspresi wajah dan bahasa tubuh tidak boleh ditafsirkan di ruang siber. Oleh itu, beberapa cadangan untuk menyelamatkan terhadap salah faham ini telah dicadangkan.

Netiquette sunting

Netiquette,[1] singkatan rangkaian etika rangkaian atau etika Internet, adalah satu set konvensyen sosial yang memudahkan interaksi melalui rangkaian, mulai dari Usenet dan senarai mel ke blog dan forum.

Seperti rangkaian itu sendiri, norma-norma yang berkembang ini kekal dalam keadaan fluks dan berbeza dari masyarakat ke komuniti. Mata-mata yang paling ditekankan mengenai penggunaan Netiquette sering termasuk penggunaan tandatangan elektronik mudah, dan mengelakkan penyebaran, penyebaran silang, topik luar topik, merampas thread perbincangan, dan teknik lain yang digunakan untuk meminimumkan usaha yang diperlukan untuk membaca catatan atau benang. Begitu juga, beberapa garis panduan Usenet memanggil penggunaan bahasa Inggeris yang tidak dinamakan[2][3] manakala pengguna protokol mesej segera seperti SMS kadang-kadang menggalakkan sebaliknya, memperkuat penggunaan bahasa SMS. Bagaimanapun, banyak komuniti dalam talian mengecewakan amalan ini.

Etika telefon bimbit sunting

 
Sebuah penutup kepala di dalam "kereta yang tenang" kereta api antara bandar British, mengingatkan penumpang bahawa telefon bimbit tidak boleh digunakan dalam pengangkutan ini

Isu komunikasi dan etika mudah alih juga menjadi isu kepentingan akademik. Penerapan pesat peranti ini telah mengakibatkan pencerobohan telefoni ke dalam keadaan di mana ia tidak digunakan sebelumnya. Ini telah mendedahkan peraturan-peraturan kesopanan tersirat dan membukanya untuk dinilai semula.[4]

Etika telefon bimbit dalam sistem pendidikan sunting

Kebanyakan sekolah di Amerika Syarikat, Eropah dan Kanada telah melarang telefon bimbit di dalam bilik darjah, memetik gangguan kelas dan potensi penipuan melalui pemesejan teks[perlu rujukan]. Di UK, pemilikan telefon bimbit dalam peperiksaan boleh mengakibatkan kehilangan kelayakan segera dari subjek atau dari semua mata pelajaran pelajar. Ini masih terpakai walaupun telefon bimbit tidak dihidupkan pada masa itu. Di Bandar Raya New York, pelajar dilarang mengambil telefon bimbit ke sekolah. Ini telah menjadi perbahasan selama beberapa tahun, tetapi akhirnya diluluskan badan perundangan pada tahun 2008.[5]

"Kebanyakan sekolah membenarkan pelajar mempunyai telefon bimbit untuk tujuan keselamatan" - tindak balas kepada Littleton, Colorado, kejadian menembak sekolah menengah 1999 (Lipscomb 2007: 50). Selain dari situasi kecemasan, kebanyakan sekolah tidak secara rasmi membenarkan pelajar menggunakan telefon bimbit semasa waktu kelas.

Etika telefon bimbit dalam hubungan sosial sunting

Apabila kritikal menilai struktur keluarga, adalah penting untuk memeriksa rundingan ibu bapa / kanak-kanak yang berlaku di dalam rumah, berhubung dengan peningkatan penggunaan telefon bimbit. Remaja menggunakan telefon bimbit mereka sebagai cara untuk merundingkan sempadan spatial dengan ibu bapa mereka (Williams 2005: 316). Ini termasuk memanjangkan waktu tamat jam di ruang awam dan membenarkan lebih banyak kebebasan untuk remaja ketika mereka berada di luar rumah (Williams 2005: 318). Lebih penting lagi, etiket telefon bimbit berkaitan dengan kumpulan kekeluargaan dan keluarga sebagai sebuah institusi. Ini kerana telefon bimbit bertindak sebagai ancaman kerana putus cepat dalam keluarga. Kanak-kanak sering berkait rapat dengan alat teknologi mereka, dan mereka cenderung untuk berinteraksi dengan rakan-rakan mereka secara berterusan dan ini mempunyai kesan negatif terhadap hubungan mereka dengan ibu bapa mereka (Williams 2005: 326). Remaja melihat diri mereka sebagai memperoleh pemahaman dari telefon bimbit. Etika telefon bimbit dalam rumah tangga dari perspektif antropologi telah menunjukkan evolusi dalam institusi keluarga. Telefon bimbit kini telah diintegrasikan ke dalam amalan keluarga dan mengekalkan keprihatinan yang lebih luas yang menjadi patah antara hubungan ibu bapa dan anak. Kita dapat melihat nilai tradisional hilang; Walau bagaimanapun, pemantauan refleksif berlaku (Williams 2005: 320). Melalui ini, ibu bapa menjadi lebih mesra dengan anak-anak mereka dan pengkritik menekankan bahawa perubahan ini bermasalah kerana kanak-kanak harus tertakluk kepada kawalan sosial. Salah satu cara kawalan sosial adalah mengehadkan masa yang dihabiskan berinteraksi dengan rakan-rakan, yang sukar dilakukan dalam masyarakat hari ini kerana penggunaan telefon bimbit yang pesat.

Netiquette lwn etika telefon bombit sunting

Etika telefon bimbit sebahagian besarnya bergantung kepada konteks budaya dan apa yang dianggap dapat diterima secara sosial. Contohnya, dalam budaya tertentu yang menggunakan peranti tangan anda sambil berinteraksi dalam persekitaran kumpulan dianggap buruk, sedangkan dalam budaya lain di seluruh dunia ia dapat dilihat dengan cara yang berbeza. Di samping itu, etiket telefon bimbit juga merangkumi pelbagai jenis aktiviti yang sedang berlaku dan sifat mesej yang sedang dihantar. Lebih penting lagi, mesej yang bersifat tidak wajar boleh dihantar kepada individu dan ini mungkin berpotensi mengatur masalah seperti penyalahgunaan verbal / siber.

Rujukan sunting

  1. ^ "RFC1855". Dicapai pada 2015-01-12.
  2. ^ "Zen and the Art of the Internet – Usenet News". Dicapai pada 2007-08-18.
  3. ^ "Links to Prof. Timo Salmi's FAQ material". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-22. Dicapai pada 2007-08-18. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Ling, Richard, "One Can Talk About Common Manners", 2007.
  5. ^ [1], Medina, Jennifer

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting