Fähnrich (Sebutan bahasa Jerman: [ˈfɛːnʁɪç]) ialah pangkat bakal pegawai dalam Bundesheer Austria dan Bundeswehr Jerman. Perkataan Fähnrich berasal daripada gelaran tentera Jerman yang lebih tua, Fahnenträger (pembawa bendera), dan mula menjadi pangkat tentera sebenar di Jerman pada 1 Januari 1899. Bagaimanapun, pangkat Fähnrich selalunya tidak betul dibandingkan dengan pangkat ensain,[perlu rujukan] yang berkongsi etimologi yang sama tetapi merupakan pangkat pegawai bertauliah penuh.

Dalam tentera Landsknecht Jerman, direkodkan pada tahun 1480, pangkat setara Kornet wujud. Kornet membawa panji-panji trup, juga dikenali sebagai "kornet".

Pangkat itu juga wujud dalam beberapa organisasi ketenteraan Eropah yang lain, selalunya mempunyai hubungan sejarah dengan sistem Jerman. Contohnya ialah Belanda, Denmark, Sweden, Norway, dan Finland (lihat Fänrik). Tentera Darat Perancis mempunyai posisi sama yang dipanggil Aspirant.

Dalam Tentera Darat dan Tentera Udara Finland, Vänrikki (Fänrik) ialah pangkat pegawai bertauliah paling rendah, yang diberikan kepada perajurit dalam perkhidmatan negara pada hari mereka dilepaskan dari perkhidmatan 347 hari. Dengan itu Vänrikki Finland mempunyai pangkat yang setaraf dengan lieutenant Jerman (juga ketua platun).

Austria sunting

Bundesheer Austria sunting

Pegawai Kadet
Fähnrich
  
Insignia seragam khidmat dan tempur
Negara   Austria
Cabang perkhidmatan Angkatan Tentera Austria
Singkatan Fhr
Kumpulan pangkat Pegawai muda
Diperkenalkan 1955
Kod
NATO
OF-1
Pangkat tinggi seterusnya

Leutnant

Pangkat rendah seterusnya

Vizeleutnant

Fähnrich, singkatan Fhr, ialah pangkat pegawai bertauliah paling rendah dalam Angkatan Tentera Austria.

Austria-Hungary (sehingga 1918) sunting

Fähnrich adalah pangkat pegawai paling rendah dalam Ketumbukan Bersama k.u.k. Pada tahun 1838 ia telah dinamakan semula Unterleutnant 2. Gebürnisklasse, dari 1849 kepada Unterleutnant 2. Klasse, sejak 1868 kepada Unterleutnant, dan akhirnya dari 1868 kepada Leutnant. Pada 1908 Fähnrich telah diperkenalkan semula sebagai pangkat pegawai kadet terendah untuk menggantikan nama pangkat tahun 1869 Kadett-Offiziersstellvertreter. Fähnrich, Kadett-Offiziersstellvertreter masing-masing menamatkan latihan dan pendidikan di Kadettenschule k.u.k. yang kurang terkenal. Memandangkan Kadett-Offiziersstellvertreter adalah pangkat PTT tertinggi, menjadikan Fähnrich satu kelas pangkat yang berasingan. Bagaimanapun, graduan dari Militärakademie yang lebih terkenal menjadi pegawai paten bagi Leutnant.

Dalam ketumbukan Royal Hungarian Honvéd k.u. Zászlós adalah bersamaan dengan pangkat Fähnrich. Ia diambil serta merta masuk ke kumpulan pegawai.

Designasi Timbalan pegawai kadet hingga 1908 Fähnrich 1908-1918
       
Paroli
Deskripsi pangkat Kadett-Offizierstellvertreter Fähnrich
(Hungarian) (Hadapród-Tiszthelyettes) (Zászlós)

Denmark sunting

Pada tahun 1609, Christian IV dari Denmark menubuhkan sebuah organisasi tetap bersama rejimen-rejimen Tentera Darat Diraja Denmark. Sebuah rejimen akan diberikan seorang ritmester, seorang løjtnant, seorang fænrik, dan dua korporal.[1]

Pada tahun 1717, pangkat Fendrich dan Kornet dari Pasukan Pengawal Diraja telah diletakkan pada kelas Kelapan dalam susunan keutamaan pembesar Denmark, Fendrich dan Cornet normal diletakkan dalam kelas Kesembilan.[2]

Antara tahun 1951 dan 1970, Fenrik dan Overfenrik adalah sebahagian daripada Fenriksgruppen, yang berkhidmat sebagai Pegawai Waran.[3][4]

Finland sunting

Jerman sunting

Pegawai Kadet
Fähnrich
       
Pelapik gorjet Tentera Darat (hitam)
dan Tentera Udara (kuning)
Epaulet
bahu Tentera Darat
Epaulet
bahu Tentera Udara
Negara
 
Jerman
Cabang perkhidmatan   Tentera Darat Jerman
  Tentera Udara Jerman
Singkatan Fähnr
Kumpulan pangkat Pegawai Tidak Tauliah
Diperkenalkan 1956
Kod
NATO
OR-6
Pangkat tinggi seterusnya

Oberfähnrich

Pangkat rendah seterusnya

Fahnenjunker

Persamaan pangkat Fähnrich zur See

Bundeswehr sunting

Fähnrich Bundeswehr ialah perajurit yang berkhidmat dari bawah, mula-mula sebagai Fahnenjunker (OR-5, setanding dengan pangkat Pegawai Tidak Tauliah rendah Unteroffizier), kemudian dalam gred berikutnya: Fähnrich (OR-6, setanding dengan Feldwebel), dan Oberfähnrich (OR-7 setanding dengan Hauptfeldwebel).

Dalam Bundeswehr Jerman, seorang bakal pegawai (Jerman: Offiziersanwärter) boleh mencapai pangkat Fähnrich selepas 21 bulan berkhidmat. Pangkat Tentera Laut Jerman yang setara ialah "Ensain di laut" (Jerman: Fähnrich zur See).

Kerjaya seorang bakal pegawai ditandakan oleh lain-lain pangkat berserta kord perak nipis pada epaulet.

Kod NATO OR-7 OR-6 OR-5
  Tentera Darat Jerman      
  Tentera Udara Jerman      
Oberfähnrich Fähnrich Fahnenjunker

Sejarah sunting

Tentera Darat Imperial Jerman sunting

Tentera Rakyat Nasional sunting

Selepas penubuhan Tentera Rakyat Nasional, kumpulan pangkat Fähnrich telah diwujudkan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Madsen, Emil (1904). "De nationale Tropper, samt Hærvæsenets Styrelse i det 16. Aarhundrede" (PDF). Historisk Tidsskrift (dalam bahasa Denmark). 5 (7): 134. Dicapai pada 6 August 2023.
  2. ^ Ilsøe, Lars. "Holberg og rangvæsenet". holbergsskrifter.dk (dalam bahasa Denmark). Dicapai pada 4 November 2023.
  3. ^ Ventegodt, Ole (6 April 2017). "fenrik". denstoredanske.lex.dk/ (dalam bahasa Denmark). Dicapai pada 16 September 2023.
  4. ^ "Rank insignia of the Danish Armed Forces". Military Uniforms 1959-1962 DA Pam 355-120. United States Department of the Army. 1962. Dicapai pada 16 September 2023.
Sumber
  • NATO (2021). STANAG 2116 NATO (ed. 7th). Brussels, Belgium: NATO Standardization Agency.