Muzium Layang-layang

(Dilencongkan dari Galeri Layang-layang)

Muzium Layang-layang merupakan sebuah muzium yang terletak di aras satu dalam bangunan yang dikenali sebagai Muzium Rakyat, Kecantikan dan Layang-layang di Jalan Kota, Bandar Hilir, Melaka.[1][2][3][4][5] Muzium Layang-layang ini telah dirasmikan oleh YAB Ketua Menteri Melaka pada September 1995.[6][7]

Muzium Layang-Layang
Map
Maklumat umum
JenisMuzium
LokasiBandar Melaka, Melaka, Malaysia
PembukaanSeptember 1995

Sejarah sunting

Bangunan muzium pada asalnya dibina pada tahun 1960-an, dipercayai dibina di atas runtuhan bangunan Belanda. Ia pada mulanya digunakan sebagai bangunan Majlis Perbandaran Bandaraya Bersejarah Melaka. Muzium Kite dibuka secara rasmi pada September 1995 oleh Ketua Menteri Melaka Mohd Zin Abdul Ghani sempena seminar Kastam Melayu Serantau.

Seni bina sunting

Muzium ini terletak di tingkat atas bangunan. Bangunan ini juga menempatkan Muzium Rakyat dan Muzium Kecantikan di tingkat bawah dan lantai teratas masing-masing.

Pameran sunting

Muzium ini mempamerkan sejarah bermulanya permainan layang-layang di seluruh dunia baik sebagai alat komunikasi atau digunakan dalam peperangan, sukan dan masa lapang. Memperkenalkan kita kepada tradisi pembuatan, permainan, dan fungsi layang-layang yang dikongsi bersama oleh banyak negara di dunia. Ia mempamerkan pelbagai bentuk layang-layang tradisi dan moden termasuk wau tradisional Nusantara. Terdapat pelbagai saiz layang-layang yang diperbuat daripada bahan semulajadi dan moden. la pasti akan mendorong kita untuk mengenali layang-layang, mengkagumi, menghargai seni pembuatan,dan keindahan layang-layang.[8]

Waktu operasi sunting

Muzium ini beroperasi setiap hari dari jam 9 pagi hingga 5 petang.[9]

Rujukan sunting

  1. ^ "Virtual Museum Melaka". virtualmuseummelaka.com.
  2. ^ "PERZIM - Kite's Museum". PERZIM. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-10.
  3. ^ "Kite Museum". goMelaka. 2013-07-03.
  4. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-14. Dicapai pada 2015-07-14.CS1 maint: archived copy as title (link)
  5. ^ Ibrahim Mohd Noor. "Muzium-muzium Di Negeri Melaka -MyRokan". myrokan.com.
  6. ^ "PERZIM - Statistik Pelawat Muzium". PERZIM.
  7. ^ "Museum". melaka.gov.my. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-10-27.
  8. ^ http://www.myrokan.com/2013/12/muzium-muzium-di-negeri-melaka.html
  9. ^ "PERZIM - Harga Tiket". PERZIM.