William Henry "Hank" Green II (lahir 5 Mei 1980) ialah seorang blogger video, penerbit internet, pemuzik, pengarang, dan usahawan Amerika Syarikat. Beliau mengusahakan saluran YouTube Vlogbrothers, bersama abangnya John Green serta untuk membuat dan menganjurkan kursus pendidikan Crash Course dan SciShow.

Hank Green
Hank Green at VidCon 2014
Kelahiran
William Henry Green II

(1980-05-05) 5 Mei 1980 (umur 43)
Pusat pendidikan
  • Kolej Eckerd (BS)
  • Universiti Montana (MS)
PekerjaanVlogger YouTube, pemuzik, penerbit, pengarang, usahawan
Tahun aktif2007–kini
Terkenal keranaVideo dalam talian, hiburan pendidikan
Karya terkenal
PasanganKatherine Green (k. 2006)
Anak-anak1
Ibu bapaMike Green
Sydney Green
SaudaraJohn Green (abang)
Laman web rasmi
Tandatangan
Fail:Hank Green Hanklerfish Signature.svg

Beliau adalah pencipta bersama The Lizzie Bennet Diaries (2012-2013), adaptasi siri web Pride and Prejudice dalam gaya blog video, serta juga merupakan pengasas blog teknologi alam sekitar EcoGeek dan Pencipta Internet Guild, dan pengasas bersama syarikat dagangan DFTBA Records, platform Subbable yang didanakhalayakkan Patreon dalam DFTBA 2015, dan syarikat pengeluaran video dalam talian Pemberley Digital, yang menghasilkan adaptasi blog video novel klasik dalam domain awam. Novel Green, An Absolutely Amazing Thing, diterbitkan pada 25 September 2018; kesinambungan buku itu dirancang.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Green, Hank. "My Novel: An Absolutely Remarkable Thing is available for pre-order. Let me know if you have any questions I might be able to answer!". /r/nerdfighters. Reddit. Dicapai pada 24 January 2018.

Pautan luar sunting