HarperCollins Publishers L.L.C. ialah salah satu syarikat penerbitan terbesar di dunia dan merupakan salah satu syarikat penerbitan bahasa Inggeris Lima Besar, di samping Hachette, Macmillan, Penguin Random House, dan Simon & Schuster. Syarikat itu beribu pejabat di New York City dan merupakan anak syarikat News Corp. Nama ini merupakan gabungan beberapa nama firma penerbitan: Harper & Row, sebuah syarikat penerbitan Amerika yang diperoleh pada tahun 1987 (yang namanya sendiri adalah hasil penggabungan sebelumnya Harper & Brothers (ditubuhkan 1817) dan Row, Peterson & Company), bersama dengan syarikat penerbitan UK William Collins, Sons (ditubuhkan pada tahun 1819), diperoleh pada tahun 1990.

HarperCollins Publishers L.L.C.
Syarikat indukNews Corp
StatusAktif
Diasaskan pada1989; 35 tahun yang lalu (1989)
Negara asalAmerika Syarikat
United Kingdom
Lokasi ibu pejabat195 Broadway
New York City
PengedaranGlobal
ImprinPelbagai
Hasil AS$ 1.573 bilion (2017)
Laman web rasmiwww.harpercollins.com

Ketua Pegawai Eksekutif HarperCollins di seluruh dunia ialah Brian Murray.[1] HarperCollins telah menerbitkan kumpulan di Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Australia, New Zealand, India, dan China. Syarikat itu menerbitkan banyak cetakan yang berbeza, kedua-dua bekas rumah penerbitan bebas dan cetakan baru.

Rujukan sunting

  1. ^ Neyfakh, Leon (June 4, 2008). "It's Official: Jane Friedman Out at HarperCollins, Her Deputy Up 'Effective Immediately'". The New York Observer. Dicapai pada 26 November 2010.

Pautan luar sunting