Hilma af Klint (sebutan Sweden: [ˈhɪ̂lːma ˈɑːv ˈklɪnːt] ; 26 Oktober 1862 - 21 Oktober 1944) adalah seorang artis Sweden yang memiliki karya lukisan dianggap antara karya abstrak pertama dalam sejarah seni Barat. [1] Sebilangan besar karyanya mendahului gubahan abstrak murni pertama oleh Kandinsky, Malevich dan Mondrian[2]. Beliau tergolong dalam kumpulan yang digelar "The Five" yang terdiri dalam kumpulan wanita yang dicetuskan oleh Theosophy, yang berkongsi kepercayaan tentang kepentingan cuba menghubungi apa yang digelar sebagai "High Masters "—seringkali melalui séances[3]. Lukisannya kebanyakan menyerupai gambar rajah dan gambaran visual idea-idea rohani yang kompleks. [4]

Kehidupan awal sunting

Hilma af Klint merupakan anak keempat daripada Mathilda af Klint (née Sonntag) dan Kapten Victor af Klint, seorang komander tentera laut Sweden, dan dia menghabiskan musim panas bersama keluarganya di rumah agam mereka, "Hanmora", di pulau Adelsö di Tasik Mälaren[5]. Dalam persekitaran yang indah ini, dia bersentuhan dengan alam semula jadi pada peringkat awal dalam hidupnya, dan pergaulan yang mendalam dengan bentuk semula jadi menjadi inspirasi dalam karyanya. Di kemudian hari, Hilma af Klint tinggal secara kekal di Munsö, sebuah pulau bersebelahan Adelsö.

Daripada keluarganya, Hilma af Klint mewarisi minat yang besar dalam matematik dan botani. Dia menunjukkan kebolehan awal dalam seni visual dan, selepas keluarga berpindah ke Stockholm, dia belajar di Tekniska skolan (kini Konstfack) di Stockholm, di mana dia belajar lukisan potret dan landskap[5].

Beliau telah diterima masuk ke Akademi Seni Halus Diraja pada usia dua puluh tahun. Antara 1882 dan 1887 dia belajar terutamanya lukisan, lukisan potret, dan lukisan landskap. Dia lulus dengan kepujian, dan telah diperuntukkan biasiswa dalam bentuk studio dalam apa yang dipanggil "Bangunan Atelier" (Ateljébyggnaden), yang dimiliki oleh Akademi Seni Halus antara Hamngatan dan Kungsträdgården di tengah Stockholm. Ini adalah hab budaya utama di ibu negara Sweden pada masa itu. Bangunan yang sama juga mengadakan Blanch's Café dan Blanch's Art Gallery, di mana konflik wujud antara pandangan seni konvensional Akademi Seni Halus dan gerakan pembangkang Persatuan Seni (Konstnärsförbundet), yang diilhamkan oleh pelukis plein udara Perancis. Hilma af Klint mula bekerja di Stockholm, mendapat pengiktirafan untuk landskap, lukisan botani dan potretnya.

Lukisan konvensionalnya menjadi sumber pendapatannya, tetapi 'kerja hidupnya' kekal sebagai amalan yang agak berasingan.

Rujukan sunting

  1. ^ Cain, Abigail (31 March 2017). "What Was the First Abstract Artwork?". Artsy.net (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 31 March 2017.
  2. ^ "A Brief History of Abstract Art with Turner, Mondrian, and More". www.tate.org.uk. Tate Modern.
  3. ^ Bashkoff, T., ed., et al., Hilma Af Klint (New York: Solomon R. Guggenheim Museum, 2018).
  4. ^ Bashkoff, Tracey, Hilma af Klint: Paintings for the Future, ArtBook, 2018
  5. ^ a b "Hilma af Klint: Painting the Unseen". Serpentine Galleries (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-03-11.