In Flames ialah sebuah kugiran heavy metal Sweden, yang dibentuk oleh pemain gitar Jesper Strömblad di Gothenburg pada tahun 1990. Barisan mereka telah berubah beberapa kali, dengan vokalis Anders Fridén dan pemain gitar Björn Gelotte menjadi hanya dua ahli yang konsisten sejak 1995. Di samping At the Gates dan Dark Tranquillity, In Flames telah mempelopori genre yang dikenali sebagai Swedish death metal dan melodic death metal, dan setakat 2008, telah menjual lebih dua juta rekod di seluruh dunia.[1]

In Flames
In Flames di Rock am Ring 2017; dari kiri ke kanan: Niclas Engelin, Bryce Paul, Björn Gelotte dan Anders Fridén
Latar belakang
Berasal dariGothenburg, Sweden
Genre
Tahun aktif1990–kini
Syarikat rakaman
Laman sesawang
www.inflames.com Sunting ini di Wikidata
Ahli
Bekas ahli

Semasa tahun-tahun awal mereka, In Flames mempunyai kumpulan pemuzik yang berbeza-beza merakam dengan mereka, termasuk ramai pemuzik sesi. Menjelang keluaran Colony (1999), mereka telah menubuhkan barisan yang stabil. Album studio keenam mereka Reroute to Remain (2002) menunjukkan mereka bergerak ke arah gaya muzik yang lebih baru yang bergerak lebih jauh daripada melodic death metal dan lebih dekat kepada metal alternatif.[2] Keputusan ini telah dikritik oleh peminat bunyi logam yang lebih berat mereka; walau bagaimanapun, ia meningkatkan penonton arus perdana mereka dan meningkatkan jualan album mereka.

Sejak pembentukan mereka, In Flames telah mengeluarkan empat belas album studio, tiga EP, dan dua DVD secara langsung, keluaran terbaru mereka ialah album studio keempat belas mereka Foregone pada 2023. In Flames telah dicalonkan untuk tiga Anugerah Grammis. Mereka memenangi dua daripada pencalonan ini; satu untuk Soundtrack to Your Escape (2004) dalam kategori "Hard Rock/Metal of the Year", dan satu pencalonan untuk album berikut mereka Come Clarity (2006) dalam kategori yang sama.

Diskografi sunting

Album studio

Rujukan sunting

  1. ^ Kilgore, Kym (6 October 2008). "In Flames finds 'A Sense of Purpose' in North America". LiveDaily. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 December 2008. Dicapai pada 26 April 2009.
  2. ^ DaRonco, Mike. "In Flames | Biography & History". AllMusic. Dicapai pada 2 October 2017.

Pautan luar sunting

Templat:In Flames