Dalam biologi sel, biologi molekul dan bidang yang berkaitan, perkataan intraselular atau intrasel bermaksud "di dalam sel".[1]

Ia digunakan berbeza dengan ekstrasel (di luar sel). Membran sel (dan, dalam banyak organisma dipanggil dinding sel) adalah halangan di antara kedua-dua, dan komposisi kimia milieu intra dan ekstrasel (Milieu intérieur) boleh menjadi berbeza. Dalam kebanyakan organisma, misalnya, Na + / K + ATPase mengekalkan paras kalium tinggi di dalam sel sambil mengekalkan natrium yang rendah, yang membawa kepada keadaan teruja kimia.[2][3] Ia digunakan berbeza dengan ekstrasel (di luar sel). Membran sel (dan, dalam banyak organisma dipanggil dinding sel) adalah halangan di antara kedua-dua, dan komposisi kimia milieu intra dan ekstrasel (Milieu intérieur) boleh menjadi berbeza. Dalam kebanyakan organisma, misalnya, Na + / K + ATPase mengekalkan paras kalium tinggi di dalam sel sambil mengekalkan natrium yang rendah, yang membawa kepada keadaan teruja kimia.[2][3]

Satu notasi yang biasa digunakan ialah untuk menunjukkan kepekatan intraselular substrat . Sebagai contoh, adalah kepekatan intraselular Kalsium .

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Definition of Intracellular".
  2. ^ a b Matsudaira, Paul T.; Lodish, Harvey F.; Arnold Berk; Kaiser, Chris; Monty Krieger; Matthew P Scott; Anthony Bretscher; Hidde Ploegh (2008). Molecular cell biology. San Francisco: W.H. Freeman. ISBN 0-7167-7601-4.
  3. ^ a b "Novel p-type ATPases mediate high-affinity potassium or sodium uptake in fungi" (PDF). Eukaryotic Cell. 3 (2): 359–68. April 2004. doi:10.1128/ec.3.2.359-368.2004. PMC 387655. PMID 15075266.

Pautan luar sunting