Pada 1977, James Gosling menerima gelar B.Sc dalam Ilmu Komputer dari Universiti Calgary. Pada 1983, ia memperoleh gelar Ph.D dalam Ilmu Komputer dari Universiti Carnegie Mellon, dengan disertasi "The Algebraic Manipulation of Constraints". Ketika menyelesaikan program doktornya, ia menulis sebuah versi dari emacs (gosmacs), dan sebelum bergabung dengan Sun Microsystems ia membina sebuah versi multi-pemproses Unix ketika kuliah di [[Universitai. Melihat minat dan bakat tersebut, suatu ketika sahabat orangtuanya mengajak Gosling ke makmal komputer di Universiti Calgary. Semasa itu usianya masih 14 tahun.

James Arthur Gosling
Kelahiran (1955-05-19) 19 Mei 1955 (umur 68)
WarganegaraKanadaKanada
Pusat pendidikanCarnegie Mellon University, University of Calgary
MajikanSun Microsystems
Terkenal keranaBahasa pemograman Java
PangkatChief Technology Officer, Client Software Group
AnugerahOfficer of the Order of Canada
Laman web rasmiJames Gosling's weblog
James Arthur Gosling
Lahir 19 Mei 1955 (umur 66)



dekat Calgary, Alberta, Kanada
Tempat tinggal link=Amerika_Serikat|alt=Amerika Serikat|bingkai|23x23pxAmerika Serikat
Kebangsaan link=Kanada|alt=Kanada|bingkai|23x23pxKanada
Almamater Carnegie Mellon University, University of Calgary
Tempat kerja Sun Microsystems
Dikenal atas Bahasa pemograman Java
Gelar Chief Technology Officer, Client Software Group
Penghargaan Officer of the Order of Canada
Situs web James Gosling's weblog

Sejak saat itulah ia lebih sering menghabiskan banyak waktu di laboratorium komputer daripada belajar di kelas. Lulus dari SMU, ia melanjutkan di Universitas Calgary. Saat menyelesaikan sarjana, ia mengembangkan editor teks Emacs, yang kelak menjadi editor teks yang paling banyak digunakan pada sistem operasi Unix. Kemudian ia mengambil pendidikan Master di Universitas Alberta sebelum melanjutkan program doktor di Universitas Carnegie Mellon di Pittsburgh. Ia memperoleh gelar Ph.D setelah berhasil mempertahankan tesisnya yang berjudul "The Algebraic Manipulation of Constraints" pada tahun 1983. s Carnegie Mellon]], maupun sejumlah compiler dan mail systems.

Sejak 1984, Gosling bekerja untuk Sun Microsystems, dan umumnya dikenal sebagai pembuat bahasa pemograman Java.

Sejak kecil dia memang sangat tertarik dengan elektronika. Semasa usia 12 tahun, orangtuanya mendapatinya berjaya membuat permainan tic tac toe dengan memanfaatkan komponen suku cadang telefon dan televis Ia segera bergabung dengan IBM selepas kuliah. Sayang hasil pekerjaannya tidak pernah diproduksi. Setahun kemudian, ia bergabung dengan Sun Microsystems sehingga menjadi bahagian Green Team untuk menjalankan projek rahsia Green Project. Berkat kemampuannya, kariernya segera melejit sehingga menduduki kedudukan Vice President (VP) Sun Microsystems dan Chief Technology Officer (CTO) Sunís Developer Product. Semasa ini, ia masih berkontribusi pada Real-Time Specification of Java dan penyelidik di makmal Sun untuk software development tools. Selain menjadi arkitek bahasa pemrograman Java, ia juga membina sistem pengambilalihan data satelit, multiprosesor untuk Unix, beberapa kompiler, mail system dan jurutera utama pembuat windows manager NEWS (Network Extensible Windowing System).