Keuntungan margin ialah konsep tengah dalam ekonomi mikro yang menggambarkan jumlah pendapatan tambahan yang dihasilkan dengan meningkatkan penjualan produk sebanyak 1 unit.[1][2][3][4] Untuk mendapatkan nilai pendapatan margin, ialah perlu untuk memeriksa perbezaan antara keuntungan agregat yang diterima oleh firma dari jumlah barang dan perkhidmatan yang dihasilkan pada masa lalu dan semasa dengan kenaikan satu unit tambahan dalam tahap pengeluaran. Pendapatan marginal adalah alat asas untuk membuat keputusan ekonomi dalam pengaturan korporat, bersama dengan kos marginal yang mesti dipertimbangkan.

Dalam pasaran yang sangat kompetitif, pendapatan tambahan yang dihasilkan dengan menjual satu unit barang tambahan adalah sama dengan harga yang dapat dibebankan oleh pembeli kepada barang tersebut. Ini kerana syarikat di pasaran yang kompetitif akan selalu mendapat harga yang sama untuk setiap unit yang dijualnya tanpa mengira jumlah unit yang dijual oleh syarikat kerana penjualan syarikat tidak akan mempengaruhi harga industri. Oleh itu, dalam pasaran yang sangat kompetitif, syarikat menetapkan tahap harga sama dengan pendapatan marginalnya .

Catatan sunting

  1. ^ Edwin Mansfield, "Micro-Economics Theory and Applications, 3rd Edition", New York and London:W.W. Norton and Company, 1979.
  2. ^ Roger LeRoy Miller, "Intermediate Microeconomics Theory Issues Applications, Third Edition", New York: McGraw-Hill, Inc, 1982.
  3. ^ Tirole, Jean, "The Theory of Industrial Organization", Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1988.
  4. ^ John Black, "Oxford Dictionary of Economics", New York: Oxford University Press, 2003.

Rujukan sunting

  • Landsburg, S 2002 Price Theory & Applications, 5th ed. South-Western.
  • Perloff, J., 2008, Microeconomics: Theory & Applications with Calculus, Pearson. ISBN 9780321277947
  • Pindyck, R & Rubinfeld, D 2001: Microeconomics 5th ed. Page Prentice-Hall. ISBN 0-13-019673-8
  • Samuelson & Marks, 2003 Managerial Economics 4th ed. Wiley
  • O'Sullivan, Arthur; Sheffrin, Steven M. (2003). Economics: Principles in Action. Pearson Prentice Hall. ISBN 0-13-063085-3.