Kerajaan Salakanagara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Dibalikkan
Baris 1:
'''Kerajaan Salakanagara''' atau '''Kerajaan Rajatapura''' atau (Kota Perak) tercantumialah dalamsalah [[Naskhahsatu Wangsakerta]]kota sebagai kotayang tertua di [[Pulau Jawa]], menurut [[Naskhah Wangsakerta]]. Tokoh awal yang berkuasa di sini adalahialah [[Aki Tirem]]. Konon, kota inilah yang disebut ''Argyre'' oleh [[PtolemeusPtolemy]] dalampada tahun [[150]]. M, terletakTerletak di daerah '''Teluk Lada Pandeglang''' (Pada masa kini ia terletak di bagianbahagian barat propinsiprovinsi [[Banten]] kini)., Kotakota ini sampai tahun [[362]]telah menjadi pusat pemerintahan Raja-Rajadinasti Dewawarman (dari '''Dewawarman I - VIII''') sejak dari tahun [[362]].
 
[[Jayasingawarman]], pendiripengasas [[Kerajaan Tarumanagara]], adalahialah menantu kepada Raja [[Dewawarman VIII]]. IaBeliau sendiri seorang [[Maharesi]] dari [[Salankayana]] di [[India]] yang mengungsimelarikan diri ke Nusantara karenakerana daerahnya diserang dan ditaklukkan oleh [[Samudragupta |Maharaja Samudragupta]] dari [[Kerajaan Magada]].
 
Di kemudian hari, setelah Jayasingawarman mendirikanmengasaskan Tarumanagara, pusat pemerintahanpemerintahannya beralih dari [[Rajatapura]] ke Tarumangara. Salakanagara kemudian berubahberkembang menjadi sebuah Kerajaan Daerah.