Kitab Ester (singkatan sebagai Ester; akronim Est.) adalah salah satu buku dan juga merupakan buku terakhir kumpulan buku sejarah dalam Perjanjian Lama Alkitab Kristian. Dalam Alkitab Tanakh (atau Ibrani), buku ini disebut Skrol Ester (Hebrew: מְגִלַּת אֶסְתֵֵּר, translite. Megillate Ester), dan merupakan sebahagian daripada kumpulan Ketuvim, atau lebih tepatnya salah satu daripada Lima Skrol.

Nama buku itu merujuk kepada watak Esther anak Lelaki Abihail yang nama kelahirannya adalah Hadasa, yang merupakan sepupu dan anak angkat Mordecai, serta yang menjadi ratu / permaisuri kedua Raja Ahasuerus dari Parsi. Nama "Esther" itu sendiri berasal dari Ibrani: אֶסְתֵּר(Esther), yang dianggap sebagai pengambilan perkataan Parsi Lama 𐎠𐎠𐎿𐎫𐎼 (a-s-t-r, har. "Bintang, [a], nasib") yang berasal dari perkataan Parsi ستاره (setâre, har. "bintang, takdir"). Perkataan ini mungkin berkaitan dengan nama 𒀭𒈹 (Ishtar) atau עִשְׁתָּר (Isytar) yang merupakan dewi nasib dan personifikasi planet Venus (bintang pagi) mitologi babylonian.

Buku ini adalah asal dan teras perayaan purim (yang ditulis secara eksplisit dalam buku ini) yang disambut oleh orang Yahudi, terutama orang Israel moden hingga ke hari ini. Buku ini juga dibacakan pada pesta yang jatuh pada tanggal 14 Adar (sekitar Maret) setiap tahun, atau tanggal 15 Adar khususnya di kota Yerusalem dan kota - kota berdinding lainnya sewaktu Yosua merebut Kanaan.[1]  Buku ini, selain daripada Kitab Kidung Agung, adalah satu-satunya buku dalam Kitab Ibrani atau Perjanjian Lama yang tidak menyebut nama tuhan sama sekali (sekurang-kurangnya secara eksplisit). [2][3]

Kandungan | Edit sumber] sunting

Lima Skrol lengkap pada Kodeks Leningrad (1008 Masihi), dalam rangka: Ruth, Lagu Salomo, Pengkhotbah, Lamentasi dan Ester. Kitab Ester ditulis dalam bentuk naratif genre melodrama dan ditetapkan di ibu negara Parsi, Susan pada tahun ketiga pemerintahan raja Parsi Ahasuerus, [4][5][6]

yang dikenal pasti dengan Ahasuerros I dari Parsi, yang memerintah dari 486 SM hingga 465 SM,, [7][8]untuk keadaan pemerintahannya yang paling sesuai dengan suasana dan peristiwa Kitab Ester.[9][10][11] Jika untuk mengandaikan bahawa Raja Ahasuerus memang Ahaz I, maka peristiwa-peristiwa yang diterangkan dalam Esther dianggap telah bermula sekitar 483-82 SM, dan berakhir pada bulan Mac 473 SM.

Oleh kerana teks ini adalah teks naratif secara struktur, pembahagian dalam buku ini adalah seperti berikut.

  • Orientasi atau pengenalan (Esther 1-2)
  • Komplikasi atau pembinaan konflik (Esther 3-6)
  • Penyelesaian atau penyelesaian masalah (Esther 7:1 - 9:19)
  • Berorientasikan semula atau penutupan (Esther 9:20 – 10:3)


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan

  1. ^ W.R.F. Browning. Kamus Alkitab. 2008. Jakarta. Penerbit: BPK Gunung Mulia
  2. ^ F. L. Bakker, Sejarah Kerajaan Allah 1. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1987, hal. 621.
  3. ^ W.S. LaSor, Pengantar Perjanjian Lama 1, Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2005. hal. 451.
  4. ^ Diane Bergant (ed.). Tafsir Alkitab Perjanjian Lama. 2002. Yogyakarta. Penerbit:Kanisius.
  5. ^ Baumgarten, Albert I.; Sperling, S. David; Sabar, Shalom (2007). Skolnik, Fred; Berenbaum, Michael (penyunting). Encyclopaedia Judaica. 18 (ed. 2nd). Farmington Hills, MI: Macmillan Reference. m/s. 216.
  6. ^ Larkin, Katrina J.A. (1996). Ruth and Esther (Old Testament Guides). Sheffield, UK: Sheffield Academic Press. m/s. 71.
  7. ^ Crawford, Sidnie White (1998). "Esther". Dalam Newsom, Carol A.; Ringe, Sharon H. (penyunting). Women's Bible Commentary. Louisville: Westminster John Knox. m/s. 202.
  8. ^ Middlemas, Jill (2010). Becking, Bob E.J.H.; Grabbe, Lester (penyunting). Between Evidence and Ideology. Leiden: Brill. m/s. 145. ISBN 978-9004187375.
  9. ^ Baumgarten, Albert I.; Sperling, S. David; Sabar, Shalom (2007). Skolnik, Fred; Berenbaum, Michael (penyunting). Encyclopaedia Judaica. 18 (ed. 2nd). Farmington Hills, MI: Macmillan Reference. m/s. 216.
  10. ^ Larkin, Katrina J.A. (1996). Ruth and Esther (Old Testament Guides). Sheffield, UK: Sheffield Academic Press. m/s. 71.
  11. ^ Moore, Carey A. (1971). Esther (Anchor Bible). Garden City, NY: Doubleday. m/s. xxxv.