Kiub-V 7

mainan teka-teki mekanik berbentuk kubus berdimensi 7x7x7

Kiub-V 7 ialah Kiub Rubik berdimensi 7x7x7. Kiub tersebut terdiri daripada 1 teras dan 218 bahagian yang dicantumkan dengan teras, iaitu 8 bahagian bucu, 6 bahagian pusat tetap, 144 bahagian pusat luaran, 12 bahagian tepi utama dan 48 bahagian tepi luaran.

Kiub-V 7 yang telah dicampurkan

Kiub-V 7 dapat diselesaikan dengan cara yang sama seperti Kiub Rubik, asalkan bahagian-bahgian luaran berada dalam kedudukan yang betul dan bahagian-bahagian tepi telah dicantumkan.

Sejarah sunting

Kiub-V 7 dicipta oleh Panagiotis Verdes, seorang pencipta mainan teka-teki mekanik dari Yunani, dan dihasilkan oleh syarikatnya sendiri, Inovasi Verdes SA. Kiub-V 7 mendapat namanya daripada nama Panagiotis Verdes dan bentuk serta dimensi kiub tersebut.

Tidak seperti Kiub-V 6, Kiub-V 7 berbentuk "bantal". Bentuk ini diperlukan untuk memastikan mekanisma dalam kiub tersebut bergerak dengan lancar.

Rekod dunia sunting

Rekod dunia bagi masa penyelesaian terpantas dimiliki oleh Max Park dari Amerika Syarikat dengan masa 1 minit, 40.89 saat di pertandingan CubingUSA Kebangsaan 2019.[1]

Rekod dunia bagi purata masa daripada 3 penyelesaian terpantas juga dimiliki oleh Max Park dari Amerika Syarikat dengan purata masa 1 minit 50.10 saat di Kejohanan Dunia PKD 2019.[2]

Lihat juga sunting

Mainan teka-teki mekanik berkubus lain:

Mainan teka-teki mekanik menggunakan mekanik berbeza yang lain:

Nota sunting