Kon ais krim, aduk (Ireland dan Scotland) atau kornet atau kornet ialah, kon berbentuk pastri kering, biasanya diperbuat daripada wafer yang sama dalam tekstur untuk wafel, yang membolehkan ais krim yang akan diadakan di tangan dan dimakan tanpa mangkuk atau sudu. Pelbagai jenis kerusi ais krim termasuk kon wafer (atau kek), kon waffle, dan kon gula.

Kon ais krim
Kon ais krim ala wafer dengan ais krim strawberi.
EponimPerahu Sunting ini di Wikidata
JenisPastri
Tempat asalItali Sunting ini di Wikidata
Suhu penghidanganKering dan sejuk
Bahan utamaTepung, gula
Bahan yang biasa digunakanWafer, Doh Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasikon wafel, kek atau kon wafer, kon pretzel, kon gula, kon bersalut coklat, kon ganda, kon vanila
Tenaga makanan
(setiap hidangan)
23 kcal (96 kJ)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Banyak gaya kon yang dibuat, termasuk kerusi pretzel dan kon bersalut coklat. Pelbagai kon wafer berganda wujud yang membolehkan dua sudu ais krim untuk dhidangkan bersebelahan. Kon wafer sering dibuat dengan bahagian bawah rata bukan bentuk yang menonjol, berbentuk kon, membolehkan ais krim dan "kerucut" berdiri tegak di permukaan tanpa sokongan. Jenis kon wafer ini sering dilabel sebagai "cawan".

Sejarah sunting

 
Kon gula, dengan ais krim coklat.

Kon yang boleh dimakan disebut dalam buku-buku masakan Perancis seawal tahun 1825, apabila Julien Archambault menggambarkan bagaimana seseorang itu boleh melancarkan kon daripada "wafel sedikit".[1] Rujukan bercetak lain untuk kon yang boleh dimakan dalam Mrs A. B. Marshall's Cookery Book, yang ditulis pada tahun 1888 oleh Agnes B. Marshall (1855-1905). Resipi untuk "Cornet with Cream" mengatakan bahawa "kornet dibuat dengan badam dan dibakar di dalam ketuhar, tidak ditekan antara besi".[2][3]

Kon yang boleh dimakan telah dipatenkan oleh dua usahawan, kedua-dua Itali, secara berasingan pada tahun 1902 dan 1903. Antonio Valvona, seorang saudagar ais krim dari Manchester, UK, telah membuat paten mesin pembuat cawan biskut pada tahun 1902, dan pada tahun 1903, Italo Marchiony, jurujual ais krim dari New York memfailkan paten mesin yang membuat bekas ais krim.[4] Keluarga Abe Doumar dan Doumar juga boleh menuntut kredit untuk ais krim.[5]

Pada tahun 1904, di St. Louis World's Fair, seorang konsesi Syria/Lubnan bernama Albert Aboussie mempunyai ruang ais krimnya, ketika dia kekurangan cawan kertas, ia berada di sebelah penjual waffle, yang menjual waffle Aboussie. Aboussie melancarkan waffle untuk mengandungi ais krim. Dan ais krim itu dilahirkan.

Pada usia 16 Doumar mula menjual barangan kertas dan barangan lain. Suatu malam, dia membeli wafel dari vendor lain yang dipindahkan ke Norfolk, Virginia dari Ghent di Belgium, Leonidas Kestekidès. Doumar terus menggulung wafel itu dan meletakkan tongkat ais krim di atas. Dia kemudian mula menjual kerucut di Exposition St. Louis. "Cones" beliau adalah satu kejayaan yang beliau telah membuat mesin penaik empat besi dan mempunyai faundri membuatnya untuknya. Di Pameran Jamestown pada tahun 1907, dia dan saudara-saudaranya menjual hampir dua puluh tiga ribu kerucut. Selepas itu, Abe membeli mesin 36 besi semiautomatik, yang menghasilkan 20 kerucut seminit dan membuka Doumar's Drive In di Norfolk, Virginia, yang masih beroperasi di lokasi yang sama lebih 100 tahun kemudian.[6][7]

Pada tahun 2008, ais krim menjadi pegawai negeri makanan dari Missouri.[8]

Rujukan sunting

  1. ^ Julien Archambault, Le Cuisinier économe ou Élémens nouveaux de cuisine, de pâtisserie et d'office, Librairie du commerce, Paris, 1825, page 346.
  2. ^ Stradley, Linda. "History of Ice Cream Cone". What's Cooking America. Dicapai pada 2008-05-13.
  3. ^ Weir, Robert. "An 1807 Ice Cream Cone: Discovery and Evidence". Historic Food. Dicapai pada 2008-05-13.
  4. ^ "United States Patent and Trademark Office". Dicapai pada 5 October 2012.
  5. ^ Marlowe, Jack. "Zalabia and the First Ice-Cream Cone". www.aramcoworld.com (Issue July/August 2003). Aramco Services Company. Dicapai pada 2016-02-16.
  6. ^ The Ocean View Nickel Tour - Part VII. Rkpuma.com. Retrieved on 2015-11-20.
  7. ^ History | Doumar's. Doumars.com (2013-06-16). Retrieved on 2015-11-20.
  8. ^ IT, Missouri Secretary of State -. "The State Dessert - Missouri Secretary of State". sos.mo.gov (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-01-27.