Krim ais mastic lazim di Greece, negara Arab dan Turki. Ia dinamakan sempena rempah Damar mastik yang secara tradisinya dihasilkan di pulau Chios Yunani, dan, seperti resin semulajadi lain, dalam bentuk semula jadi ia adalah "air mata" atau titisan. Kerana mastic sebenar adalah mahal dan sukar dicari, penjual ais krim dari negara-negara lain lebih suka menggantikan rempah-rempah mastic dengan glukosa.

Krim ais mastic

Tiga jenis ais krim mastic sunting

  • Es krim Yunani kastic biasanya mempunyai rasa yang terbaik kerana kualiti atas kaktus.
  • Es krim mastic Turki atau dondurma (Turki: Maraş dondurması, ais krim bandar Maraş). Ia lebih sukar dan berat daripada es krim mastic Arab. Ia lebih berlemak kerana ia mempunyai lebih banyak krim manis atau krim berat dengan peratusan lemak yang tinggi. Pada masa lalu, orang yang tinggal di pergunungan membuatnya dengan salji, susu kambing, kaktus, dan "serbuk orchidaceae kering" (jenis "umbi"). Di tenggara Turki, ais krim lebih padat dan lengket kerana serbuk bunga orkid yang tumbuh di sana. Es krim ini begitu pepejal sehingga pisau dan garpu digunakan untuk memakannya.
  • Es krim mastic Arab atau Booza , Ia sangat melekit, yang menjadikan ia meleleh lebih perlahan di negara-negara Arab panas. Di Iraq, lazimnya makan ais krim pada kayu kayu persegi. Jenis ini paling biasa di Syria dan Lubnan. Terdapat penjual ais krim yang menunjukkan pelancong di mana mereka mengisar "resin mastic" dengan mortar dan alu semasa menyanyi dan bermain. Di kota lama Damsyik, terdapat kedai ais krim yang terkenal yang dikenali sebagai "bakdash" yang terkenal di dunia Arab kerana ais krim mastic Arabnya. Ia adalah tarikan popular bagi pelancong, terutamanya pelancong dari negara-negara Arab.

Pautan luar sunting