Lap-Chee Tsui, FRS, GBM, OC, O.Ont, JP (Bahasa Cina: 徐立之Pinyin Mandarin: Xú LìzhīJyutping: ceoi4 laap6 zi1; lahir 21 Disember 1950) adalah seorang ahli genetik Kanada kelahiran China dan berkhidmat sebagai Naib Canselor ke-14 dan Presiden Universiti Hong Kong.

Lap-Chee Tsui
Naib Kanselor dan Presiden Universiti Hong Kong
Dalam jawatan
2002–2014
Didahului olehIan Rees Davies

Kehidupan peribadi sunting

Tsui dilahirkan di Shanghai. Dia dibesarkan di Kowloon, Hong Kong dan belajar di Sekolah Menengah Kerajaan Homantin.

Dia mengambil mata pelajaran Biologi di Kolej New Asia di Universiti Cina Hong Kong (CUHK) dan dianugerahkan B.Sc. (Kepujian Kelas ke-3) dan Sarjana Falsafah pada tahun 1972 dan 1974. Oleh sebab syor mentornya di CUHK, beliau meneruskan pendidikan siswazahnya di Amerika Syarikat dan menerima Ph.D. dari Universiti Pittsburgh pada tahun 1979. Beliau menjadi Penyelidik pascadoktoral dan Pascadoktoral Utama pada tahun 1979 di Makmal Kebangsaan Oak Ridge, Tennessee. Tsui kemudiannya menyertai Jabatan Genetik Hospital untuk Kanak-kanak Sakit di Toronto pada tahun 1981.

Kerjaya sunting

Dari 1981 hingga 2002, Tsui meneruskan penyelidikan dan pengajarannya di Hospital untuk Kanak-kanak Sakit dan secara alternatif di Universiti Toronto. Sebelum pelantikannya sebagai Naib Canselor, beliau adalah Ketua Genetik dan Ketua Program Genetik Biologi Genomik Institut Penyelidikan di Hospital untuk Kanak-kanak Sakit dan pengasas bersama (dengan Dr. Steve Scherer ) Pusat Genomik Gunaan. Beliau juga merupakan pemegang Kerusi Sellers H.E. di Cystic Fibrosis dan Profesor Universiti di Universiti Toronto. Dia juga merupakan Presiden Organisasi Genom Manusia (HUGO), organisasi antarabangsa saintis yang terlibat dalam Projek Genom Manusia, dari tahun 2000 hingga 2002.

Beliau juga pernah berkhidmat di lembaga editorial untuk 20 jurnal saintifik yang disemak semula rakan-rakan antarabangsa, banyak panel kajian saintifik, dan jawatankuasa-jawatenasihat kebangsaan dan antarabangsa, termasuk Majlis Penyelidikan Perubatan Kanada, Jawatankuasa Tugas Pasukan Petugas Penyelidikan Genom Kanada (Pengerusi), Pengendalian Saintifik Jawatankuasa Institut Sains Biologi Kebangsaan, Jawatankuasa Penasihat Saintifik Pusat Kebangsaan Pembangunan Bioteknologi China dan Pertubuhan Genom Manusia. Beliau kini menjadi ahli Suruhanjaya Cadangan Pegawai Kehakiman, Majlis Pembangunan Mampan dan Jawatankuasa Eksekutif, dan Jawatankuasa Eksekutif Suruhanjaya Pembangunan Strategik Kerajaan Hong Kong SAR .

Beliau dilantik sebagai Naib Canselor Universiti Hong Kong (HKU) pada bulan Mei 2002 dan mengambil alih jawatan sebagai Naib Canselor keempat belas universiti berkuatkuasa mulai 1 September 2002. Sehingga Oktober 2011, beliau telah memutuskan untuk tidak membuat perlantikan semula.[1] Beliau berkhidmat sehingga 31 Mac 2014.

Sumbangan akademik sunting

Tsui menjadi terkenal di peringkat antarabangsa pada tahun 1989 apabila dia dan pasukannya mengenal pasti gen yang cacat, iaitu pengatur konduktif transmisi kondom fibrosis sista (CFTR), yang menyebabkan fibrosis sista, yang merupakan penemuan utama dalam genetik manusia.[2] Beliau juga telah membuat sumbangan penting dalam kajian genom manusia, terutamanya pencirian kromosom 7, dan pengenalan gen penyakit tambahan.

Kepujian dan anugerah sunting

 
Bust Tsui Lap-Chee di bangunan CCBR Donnelly (Universiti Toronto)

Tsui telah menerima pelbagai anugerah dan penghormatan atas kerja cemerlangnya selama bertahun-tahun. Kehormatannya termasuk anugerah Saintis Cemerlang Majlis Penyelidikan Perubatan Kanada, Fellow Persatuan Diraja Kanada, Fellow Persatuan Diraja London, Fellow Academia Sinica, Persatuan Luar Negara Akademi Sains Amerika (AS), Kehormat Fellow Kolej Diraja Perubatan (UK) dan Felo Kehormat Yayasan Inovasi Dunia.

Selain banyak hadiah kebangsaan dan antarabangsa, termasuk Hadiah Killam oleh Majlis Seni Kanada, Anugerah Antarabangsa Gairdner, Pingat Elliott Cresson dari Institut Franklin, dan Anugerah Mead Johnson, beliau dianugerahkan ijazah kedoktoran kehormatan oleh Universiti Toronto, University Kolej King, Universiti New Brunswick, Universiti Cina Hong Kong, Universiti St. Francis Xavier, Universiti York, Universiti Tel Aviv dan Universiti Ontario Barat.[3]

Pada tahun 1991, beliau telah dijadikan Pegawai Perintah Kanada, dan pada Oktober 2007, dia dihiasi sebagai Knight dari Légion d'Honneur dari Perancis. [4] Beliau juga menerima Perintah Ontario dan gelaran Keadilan Perdamaian (HKSAR) daripada Kerajaan Hong Kong SAR. Pada tahun 2012, beliau telah dimasukkan ke dalam Dewan Kemasyhuran Perubatan Kanada.[5] Beliau adalah pemula ke Dewan Kemasyhuran Etobicoke.[6]

Pada tahun 2006, tingkat lima Universiti Toronto di Donnelly CCBR dinamakan sebagai Tsui Lap-chee untuk menghormati kerja penyelidikannya.[7]

Kontroversi sunting

Tsui menjadi pusat kontroversi berikutan lawatan Naib Perdana Menteri Cina Li Keqiang ke upacara seratus tahun di Universiti Hong Kong pada 18 Ogos 2011. Semasa lawatan Naib Perdana Menteri itu, pihak polis menggunakan apa yang disimpulkan oleh kajian semula adalah kekasaran yang tidak perlu dan tidak dibenarkan untuk menolak beberapa pelajar dari tangga bagi melindungi Naib Perdana Menteri.[8] Tsui kemudiannya dituduh oleh pelajar-pelajar yang tidak puas hati kepada kerajaan pusat Cina dan gagal melindungi kebebasan bersuara dan ekspresi kebebasan pelajar, serta kebebasan akademik.[9]

Dalam satu kenyataan kepada komuniti HKU, Tsui mengakui bahawa aturan keselamatan mungkin sepatutnya perlu dirancang dan disusun dengan lebih baik. Beliau juga memohon maaf kepada pelajar dan alumni universiti kerana tidak dapat menghalang kejadian yang memuaskan hati itu. Beliau memberi jaminan kepada mereka bahawa "kampus universiti tergolong kepada pelajar dan guru dan ia akan sentiasa menjadi tempat untuk kebebasan bersuara." [10]

Rujukan sunting

  1. ^ "HKU Vice-Chancellor Professor Lap-Chee Tsui decides not to seek re-appointment Council to discuss the search process for successor". The University of Hong Kong. 2011-10-25. Dicapai pada 2011-11-23.
  2. ^ Tsui, L.; Buchwald, M; Barker, D; Braman, J.; Knowlton, R; Schumm, J.; Eiberg, H; Mohr, J; Kennedy, D (29 November 1985). "Cystic fibrosis locus defined by a genetically linked polymorphic DNA marker". Science. 230 (4729): 1054–1057. CiteSeerX 10.1.1.390.9197. doi:10.1126/science.2997931. Unknown parameter |displayauthors= ignored (bantuan)
  3. ^ "Western celebrates convocation in Hong Kong". Western News. The University of Western Ontario. Dicapai pada 23 June 2014.
  4. ^ "Visit of the Grand Chancellor of the Légion d’honneur", Consulate General of France in Hong Kong and Macau, 2007, webpage: FHK17: (states "Lap Chee Tsui and Pr Malik Peiris, scientific director of HKU-Pasteur Research Centre received the award of Knight").
  5. ^ "Dr. Lap-Chee Tsui". Canadian Medical Hall of Fame. 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Ogos 2014.
  6. ^ "Dr. Lap-Chee Tsui". Canadian Medical Hall of Fame. 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Ogos 2014.
  7. ^ "Landmark sculpture a tribute to U of T's giants of biomedical science". University of Toronto. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 January 2008. Dicapai pada 2008-01-17.
  8. ^ http://www.gs.hku.hk/rpanel/Report.pdf
  9. ^ http://gbcode.rthk.org.hk/TuniS/programme.rthk.hk/channel/radio/programme.php?name=radio3/lettertohongkong&d=2011-11-06&p=535&e=&m=episode
  10. ^ Tsui, Professor Lap-Chee. "About The University of Hong Kong Centenary Ceremony". The University of Hong Kong. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 April 2012. Dicapai pada 7 November 2011.

Pautan luar sunting