Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang

Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang (Tulisan Tamil: பினாங்கு இந்து அறநிலைய வாரியம்; singkatan: PHEB) merupakan agensi kerajaan Negeri Pulau Pinang di Malaysia yang mentadbir hal ehwal agama Hindu di negeri tersebut.[1]. Pentadbirannya diletakkan di bawah Kerajaan Negeri Pulau Pinang tetapi laporan tahunan dan penyata kewangan PHEB akan dibentangkan kepada Kabinet dan Parlimen oleh Menteri Perpaduan Negara Malaysia. Kini, PHEB diketuai oleh Ketua Pengarahnya, RSN Rayer.[2]. Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang (PHEB) ialah sebuah badan berkanun seperti yang dinyatakan dalam Akta Wakaf Hindu pada tahun 1906.

Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang
لمباڬ واقف هيندو ڤولاو ڤينڠ
பினாங்கு இந்து அறநிலைய வாரியம்
Kerajaan Pulau Pinang
[[File:|frameless]]
Intisari agensi
Dibentuk1 Januari 1906; 118 tahun yang lalu (1906-01-01)
JenisKerajaan Negeri
Ibu pejabatLevel 30, KOMTAR, 10000 Pulau Pinang.
Eksekutif Kerajaan Negeri
Agensi induk
Kerajaan Negeri Pulau Pinang
Laman sesawang
hebpenang.gov.my

Sejarah sunting

Lembaga wakaf hindu pulau pinang telah ditubuhkan pada tahun 1906 di bawah Akta Wakaf Hindu 1906. Akta ini telah diperkenalkan oleh penjajah Inggeris di Pulau Pinang untuk melindungi kepentingan Hindu.

Peranan sunting

Lembaga ini bertanggungjawab menguruskan wakaf seperti tanah, bangunan, rumah, tanah perkuburan, kuil, dan dana untuk faedah masyarakat Hindu di Pulau Pinang. Aset di bawah lembaga ini ialah:

Rujukan sunting

  1. ^ "Penang still has full control over Hindu endowments board, says minister". FMT. FMT. 6 January 2024. Dicapai pada 30 Januari 2024.
  2. ^ [https:https://www.malaysiakini.com/news/678040 "Rayer new chairperson of Penang Hindu Endowments Board"] Check |url= value (bantuan). Malaysia Kini. Malaysia Kini. 6 January 2024. Dicapai pada 30 Januari 2024.

[Kategori:Jabatan Perdana Menteri Malaysia]]