Laman ini mungkin lebih sesuai dipindahkan ke Sari coklat
Sari coklat
Mesin coklat (kanan) mengisar dan memanaskan biji koko menghasilkan sari coklat kemudiannya dicampurkan susu, gula, dan bahan-bahan lain ke dalam melanger (kiri)
Nama alternatifLikuor koko
JenisCoklat
Bahan utamaBiji koko
Bahan yang biasa digunakanBiji koko Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sari coklat (bahasa Inggeris: chocolate liquor) atau sari koko (cocoa liquor)[1] ialah sari diperah dari lumatan biji koko yang telah ditapai, dikeringkan, dibakar, dan dibuang kulit; ia dibentuk pejal atau separa pepejal.[2] Seperti biji koko (uraian) yang dihasilkan, ia mengandungi pepejal koko dan mentega koko dalam kadar nisbah yang hampir sama.[3] Ia diasingkan kepada pepejal koko dan mentega koko ataupun disejukkan dan dibentuk menjadi blok coklat mentah. Kegunaan utamanya (selalunya dengan tambahan mentega koko) adalah membuat coklat.

Sari coklat mengandungi kira-kira 53 peratus lemak mentega (lemak), kira-kira 17 peratus karbohidrat, 11 peratus protein, 6 peratus tanin, dan 1.5 persen teobromina.[4]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ liquor dalam konteks ini kata Inggeris lama bermaksud "cecair".
  2. ^ http://www.accessdata.fda.gov/scripts/cdrh/cfdocs/cfcfr/CFRSearch.cfm?fr=163.111
  3. ^ Stevens, Molly. "Sorting Out Chocolate - Fine Cooking Recipes, Techniques and Tips". Taunton.com. Dicapai pada 2011-11-13.
  4. ^ Wolke, Robert L. (2005). What Einstein Told His Cook 2, The Sequel: Further Adventures in Kitchen Science (Hardcover). New York: W. W. Norton & Company. p. 433. ISBN 0-393-05869-7. [1]