"Live Your Life" ialah sebuah lagu oleh penyanyi Malaysia Yuna. Diterbitkan oleh penyanyi dan penerbit rakaman, Pharrell Williams, "Live Your Life" merupakan single pertama Yuna dari albumnya yang menggunakan namanya sebagai judul album. Versi remix lagu beliau "Live Your Life" oleh Melo-X muncul di dalam permainan stesen radio WorldWide FM dalam permainan video Grand Theft Auto V.

"Live Your Life"
Single oleh Yuna
daripada album Yuna
Dilancarkan pada24 Januari 2012 (2012-01-24)
Dirakamkan pada2012
FormatMuat turun digital, single CD
GenreIndie, Folk
SyarikatFader Label
PenulisPharrell Williams
PenerbitPharrell Williams
Kronologi single Yuna
""Decorate"
(2010)"
"Live Your Life" ""Shine Your Way"
(2013)"
|-

! colspan="3" scope="col" style="text-align: center; background:

  1. B0C4DE;" | Senarai runut Yuna

|- | colspan="3" |

"Stay"
(Trek 11)
"Live Your Life"
(Trek 12)
"Loud Noises"
(Trek 13)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Latar belakang dan keluaran sunting

Yuna telah ditemui di Amerika Syarikat oleh syarikat rakaman dan pengurusan Indie-Pop. Mereka terbang ke Malaysia untuk meyakinkan beliau untuk menandatangani dengan mereka dan kemudian meneruskan untuk mendapatkannya perjanjian dengan FADER Label, label rakaman yang berpangkalan di New York, pada Februari 2011.[1] Beliau mengeluarkan EP sulung AS, Decorate, di Amerika Syarikat pada Mac tahun yang sama.[2]

Antara beberapa ahli pertama yang menunjukkan minat dalam muzik beliau adalah Farhan Fadzlishah aka Pa'an (Telephony Delivery), yang kemudiannya menjadi pemain gitar sokongannya. Sepanjang perjalanan, Efry Arwis (Lightcraft) membantu beliau dengan bass manakala Adib Azfar mengendalikan dram. Adil Ali (Seven Collar T-Shirt) menggantikan Adib Azfar selepas beliau berhenti untuk menumpukan perhatian kepada peranan sebagai pemain dram Oh Chentaku. Yuna membuat persembahan dengan band ketika tidak aktif dalam persembahan akustik.

Pada 24 April, 2012, album sulung AS bertajuk Yuna telah dikeluarkan. Memulakan debutnya di No.23 di carta Pop dan No.86 di Top 100 Album di iTunes, Yuna juga No.23 di Carta Billboard Heatseekers. Pujian daripada peminat dan pengkritik sama seperti Billboard, NPR, Elle, NY Times, Vibe Claire dan National Geographic, yang akan mengalami bunyi beliau adalah "segar, jujur dan amat peribadi sebagai apa sahaja oleh Bon Iver atau tUnEyArDs,".

Pada 24 Januari 2012, single "Live Your Life" beliau memulakan kerjaya di iTunes. Trek yang telah dihasilkan oleh pememenang Anugerah Grammy Pharrell Williams.[3]

Sambutan kritis sunting

MTV Iggy menyifatkan trek, "digilap sehingga berkilat tetapi bukan menanam Yuna, ia mengangkat beliau. Trek yang mempunyai petunjuk bahawa diva yang sedang menanti untuk bersinar." Seorang penulis untuk majalah Billboard menyifatkan trek yang positif dan menyatakan bahawa ia telah seadil dengan sangat baik dan mungkin akan melakar tidak lama lagi: "penyanyi Alterna-pop berusia 25 tahun Yuna sedang mendapat tarikan dengan single impiannya "Live Your Life", yang dihasilkan oleh Pharrell Williams. Semasa minggu pengesanan 11-17 Jun [2012], ia merupakan antara 10 lagu paling dimainkan di SiriusXM ini 20 di 20 saluran dan WLOQ Orlando, Fla., menurut Nielsen BDS. Di YouTube, tiga klip rasmi dan persembahan di TBS "Conan" telah menjana gabungan 1 juta tontonan. Ditandatangani untuk label FADER, Yuna mengasakan lawatan dengan Graffiti6 pada 25 Jun sebelum keluar pada tarikh dengan David Gray pada awal Julai."[4]

Promosi sunting

Muzik video sunting

Pada 16 Februari 2012, video muzik rasmi untuk "Live Your Life" telah dikeluarkan ke akaun rasmi YouTube/Vevo Yuna.

Persembahan secara langsung sunting

Yuna memeprsembahkan "Live Your Life" dalam rancangan TV lewat malam Conan dan Last Call with Carson Daly. Beliau telah muncul di CBS Evening News dalam sekeping profil yang dipaparkan dan menjelajah dengan Graffiti6 dengan berhenti di Bonnaroo dan Lollapalooza. Beliau juga menyumbang kepada runut bunyi Savages, Here Comes the Sun.

Carta sunting

Carta (2012) Kedudukan
tertinggi
US Heatseakers (Billboard) 37

Sejarah keluaran sunting

Negara Tarikh Format Label
Amerika Syarikat[5] 24 Januari 2012 Muat turun digital Fader Label

Rujukan sunting

  1. ^ "Yuna joins The Fader Label". February 2, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-06. Dicapai pada 7 April 2011.
  2. ^ "FADER Label: Yuna's Decorate EP". March 16, 2011. Dicapai pada 7 April 2011.
  3. ^ Bryan, Beverly (2012-01-24). "Live Your Life by Yuna". Mtv Iggy. Dicapai pada 2012-02-07.
  4. ^ "Bubbling Under: 'Life' Begins for Yuna". Billboard magazine. 22 June 2012. Dicapai pada 5 July 2014.
  5. ^ https://itunes.apple.com/us/album/live-your-life-single/id496362847

Pautan luar sunting