Logam berat umumnya ditakrifkan sebagai logam dengan ketumpatan, jisim atom atau nombor atom yang agak tinggi. Kriteria yang digunakan, dan sama ada metaloid disertakan adalah berbeza bergantung pada individu dan konteks.[1] Dalam metalurgi, misalnya, logam berat dapat didefinisikan berdasarkan kepadatan, sedangkan dalam fizik, kriteria lazim termasuk nombor atom, sementara ahli kimia kemungkinan besar lebih tertumpu dengan kereaktifan kimia. Sungguhpun begitu, definisi yang lebih spesifik telah diterbitkan, tetapi tidak ada yang diterima secara meluas. Definisi yang dikaji dalam rencana ini merangkumi hingga 96 dari 118 unsur kimia yang diketahui; hanya raksa, plumbum dan bismut yang memenuhi semua ciri-ciri. Ketumpatan lebih daripada 5 g/cm3 kadang-kadang disebut sebagai kriteria yang lazim digunakan dan digunakan dalam badan artikel ini.

Seketul logam kadmium bersama kiub besi berisi padu 1 cm3.

Logam yang paling awal diketahui - logam lazim seperti besi, tembaga dan timah, dan logam berharga seperti perak, emas dan platinum - adalah logam berat. Dari 1809 dan seterusnya, logam ringan seperti magnesium, aluminium dan titanium ditemui, serta logam berat yang kurang terkenal termasuk galium, talium dan hafnium.

Sebilangan logam berat sama ada nutrien penting (biasanya besi, kobalt dan zink), atau secara relatif tidak berbahaya (seperti rutenium, perak dan indium), tetapi boleh menjadi beracun dalam jumlah yang lebih besar atau dalam bentuk tertentu. Logam berat lain seperti kadmium, raksa, dan plumbum adalah sangat beracun. Sumber keracunan logam berat berpotensi termasuk perlombongan, sisa industri, kegiatan pertanian, pendedahan dalam pekerjaan, cat dan kayu yang dirawat.

Pencirian fizikal dan kimia logam berat perlu ditangani dengan berhati-hati kerana logam yang terlibat tidak selalu tertakrif secara konsisten. Selain agak padat, logam berat cenderung kurang reaktif daripada logam ringan dan mempunyai sulfida dan hidroksida terlarut yang jauh lebih sedikit. Walaupun agak mudah untuk membezakan logam berat seperti tungsten daripada logam yang lebih ringan seperti natrium, beberapa logam berat seperti zink, raksa dan plumbum juga mempunyai beberapa ciri logam ringan, dan sebaliknya, logam ringan seperti berilium, skandium dan titanium mempunyai beberapa ciri logam yang lebih berat.

Kuantiti logam berat adalah agak sedikit di kerak bumi tetapi terdapat dalam banyak aspek kehidupan moden. Kegunaan logam berat dapat ditemui dalam misalnya: kayu golf, kereta, antiseptik, plastik, panel suria, telefon bimbit dan pemecut zarah.

Rujukan sunting

  1. ^ Pourret, Olivier (August 2018). "On the Necessity of Banning the Term "Heavy Metal" from the Scientific Literature" (PDF). Sustainability. 10 (8): 2879. doi:10.3390/su10082879.

Pautan luar sunting