Lokesh Cinematic Universe

Lokesh Cinematic Universe (LCU) merupakan sebuah francais media buatan India serta sebuah jagat sepunya (shared universe) yang dicipta oleh Lokesh Kanagaraj[1]. Filem pertama dalam LCU adalah Kaithi (2019) dan filem Vikram (2022) merupakan filem kedua dalam francais ini.

Lokesh Cinematic Universe
PenciptaLokesh Kanagaraj
Hasil kerja asalKaithi (2019)
Dimiliki olehKamal Hassan|Raaj Kamal Films International
Dream Warrior Pictures
Filem dan televisyen
Filem

Filem sunting

Sudah ditayangkan sunting

Kaithi sunting

Filem ini adalah ansuran pertama Lokesh Cinematic Universe (LCU) yang dibintangi Karthi dalam watak utama, bersama-sama dengan Narain, Arjun Das, Harish Uthaman, George Maryan dan Dheena dalam peranan penting.

Kisah ini mengikuti Dilli, seorang bekas banduan, berusaha untuk bertemu anak perempuannya buat kali pertama selepas meninggalkan penjara. Bagaimanapun, percubaannya tergendala kerana serbuan dadah yang dirancang oleh Inspektor Bejoy.

Vikram sunting

Filem ini adalah ansuran kedua Lokesh Cinematic Universe (LCU).

Kisah ini mengikuti Amar, yang ditugaskan untuk menyiasat kes pembunuhan bersiri. Apabila Amar menyiasat kes itu, dia menyedari bahawa ia tidak seperti yang kelihatan dan mengikut jalan ini tidak akan membawa kepada apa-apa melainkan peperangan antara semua orang yang terlibat.

Leo sunting

Leo telah dikeluarkan di seluruh dunia pada 19 Oktober 2023 dalam format standard dan IMAX dengan ulasan bercampur daripada pengkritik dan penonton.

Ia mengikuti kisah Parthiban "Parthi", seorang bekas samseng yang bertukar menjadi pemilik kafe yang perlu melindungi keluarganya daripada masa lalunya mengejarnya.

Akan Datang sunting

Kaithi 2 sunting

Sekuel untuk Kaithi telah diumumkan

Vikram 2 sunting

Sekuel kepada Vikram telah diumumkan dalam adegan pasca klimaks Vikram. Filem ini akan menyasikan Rolex (Akan dibintangi oleh Surya) sebagai watak utama

Watak sunting

Watak dan Pelakon sunting

  • Agent Arun Kumar Vikram - Bekas komander skuad 1987. Juga dikenali sebagai "Ghost" dan kini hidup dalam penyamaran sebagai Karnan. Watak ini merupakan watak utama bagi filem "Vikram. Walaupun, watak ini tidak tampil dalam filem Kaithi, tetapi terdapat sebuah adegan di dalam filem tersebut di mana Inspector Bejoy (Narain) menyanyakan Ajaz Ahmed (Kanna Ravi), soalan mengenai "The Ghost". Watak ini dilakoni oleh Kamal Hassan.
  • Rolex - Ketua sindiket jenayah Dadah. Watak ini didedahkan pada babak terakhir filem Vikram. Watak Rolex juga disebut dalam filem Kaithi tetapi tidal membuat pemunculan dalam filem tersebut. Watak Rolex akan dijadikan watak utama dalam filem seterusnya dalam Lokesh Cinematic Universe, Vikram 2. Watak ini dilakoni oleh Surya.
  • Dilli - Watak utama dalam filem Kaithi.Bekas banduan . Ingin bertemu anak perempuannya buat kali pertama selepas keluar dari penjara. Bagaimanapun, percubaannya tergendala kerana serbuan dadah yang dirancang oleh Inspektor Bejoy. Dalam filem Vikram, hanya muncul dalam babak terakhir dalam sulih suara. Watak ini dibintangi oleh Karthi
  • Agent Amar - Komander semasa skuad black-ops. Nama sebenarnya tidak diketahui dan muncul dalam filem Vikram. Watak ini dibintangi oleh Fahadh Faasil.
  • Sandhanam - Tuan Dadah dan ketua kumpulan Vetti Vagaiyara. Watak ini muncul dalam filem Vikram dan dibintangi oleh Vijay Sethupathi

Peta Watak sunting

Watak Filem
Kaithi (2019) Vikram (2022)
Dilli Karthi KarthiV
Inspector Bejoy Narain
Anbu Arjun Das Arjun DasC
Stephen Raj Hareesh Peradi Hareesh PeradiC
Adaikalam Harish Uthaman Harish UthamanC
Kamatchi Dheena DheenaC
Amudha Baby Monica Baby MonicaC
Vikram Dirujuk Sebagai "Ghost" Kamal Hassan
Sandhanam Vijay Sethupathi
Amar Fahadh Faasil
Prabhanjan Kalidas Jayaram
Jose Chemban Vinod Jose
Rolex SuryaC

c- Penampilan Cameo V - Penampilan Suara Sahaja

Rujukan sunting

  1. ^ "Vikram sequel to connect to Kaithi; Director Lokesh Kanagaraj planning crime cinematic universe [Exclusive]". Bollywood Life (dalam bahasa Inggeris). 3 Jun 2022. Dicapai pada 4 Jun 2022.