Lumba basikal

sukan, senaman, kegiatan atau mod pengangkutan melalui basikal

Berbasikal ialah aktiviti rekreasi atau sukan dan merupakan salah satu mod pengangkutan darat menggunakan basikal. Basikal mula diperkenalkan pada abad ke-19 Masihi

Para peserta sedang berbasikal di Perancis.

Banyak peminat berbasikal melakukan aktiviti ini di pelbagai bidang, seperti bukit, kawasan curam atau hanya di kawasan luar bandar dan bandar.

Orang yang menggunakan basikal sebagai mod pengangkutan biasa juga boleh dipanggil penumpang. Penggunaan basikal sebagai kaedah pengangkutan rutin tidak hanya dilakukan oleh pekerja yang bekerja di sektor informal, tetapi juga oleh pekerja yang bekerja di sektor formal.

Sebilangan besar pekerja di sektor formal yang menggunakan basikal sebagai mod pengangkutan biasa adalah anggota komuniti pekerja berbasikal, yang dikenali sebagai Bike To Work.

Selain pekerja, basikal juga banyak digunakan oleh kanak-kanak sekolah. Selain menggunakan basikal tidak memerlukan biaya tambahan, berbasikal juga dapat dilakukan di jalan raya yang tidak terlalu bagus. Berbasikal untuk anak sekolah juga dapat mengurangkan bahaya kemalangan ketika memandu.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  • (Inggeris) Nealy, William (1994). "Mountain Bike - A Manual of Beginning to Advanced Technique". Menasa Ridge Press ISBN 0-89732-114-6