MTU Friedrichshafen

MTU Friedrichshafen GmbH ialah pengilang enjin pembakaran dalaman komersial yang diasaskan oleh Wilhelm Maybach dan anaknya Karl Maybach pada tahun 1909. Wilhelm Maybach ialah pengarah teknikal Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), syarikat pendahulu syarikat automotif multinasional Jerman, Daimler AG, sehingga beliau meninggalkan pada tahun 1907. Pada 23 Mac 1909, beliau mengasaskan syarikat baru, Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH (Aircraft Engine Manufacturing Corp), bersama anaknya Karl Maybach sebagai pengarah. Beberapa tahun kemudian syarikat itu dinamakan semula kepada Maybach-Motorenbau GmbH (Maybach Engine Manufacturing Corp), yang asalnya dibangunkan dan dikeluarkan enjin diesel dan petrol untuk Zeppelins, dan kemudian kereta api. Maybach Mb.IVa digunakan dalam pesawat dan kapal udara Perang Dunia I.

MTU Friedrichshafen GmbH
Jenis/bentuk sahGesellschaft mit beschränkter Haftung
IndustriIndustri automotif Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1909
PengasasWilhelm Maybach Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatFriedrichshafen, Jerman
Tokoh pentingAndreas Schell, CEO
KeluaranEnjin pembalikan pembakaran dalaman dan gas
PemilikRolls-Royce Holdings
Syarikat indukRolls-Royce Power Systems (sebelum ini beropeasi sebagai Tognum AG)
Tapak webwww.mtu-online.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Syarikat itu pertama kali membina kereta eksperimen pada tahun 1919, dengan model produksi pertama diperkenalkan dua tahun kemudian di Berlin Motor Show. Antara 1921 dan 1940, syarikat itu menghasilkan pelbagai kenderaan mewah yang klasik. Syarikat itu juga terus membina enjin diesel tugas berat untuk tujuan marin dan rel. Semasa Perang Dunia Kedua, Maybach menghasilkan enjin untuk kereta kebal sederhana dan berat Jerman. Syarikat itu dinamakan semula MTU Friedrichshafen pada tahun 1960-an dan terus membekalkan enjin untuk tangki pertempuran utama Leopard 2.

MTU berasal dari Motoren- und Turbinen-Union bermaksud "Motor (Engine) and Turbine Union".

MTU Friedrichshafen kekal sebagai anak syarikat DaimlerChrysler sehingga tahun 2006 apabila ia dijual kepada dana ekuiti swasta EQT IV, menjadi sebahagian daripada Perbadanan Tognum.

Rolls-Royce Holdings dan Daimler AG menguasai Tognum pada tahun 2011. Pada tahun 2014, Tognum telah dinamakan semula Rolls-Royce Power Systems, menjadi anak syarikat 100 peratus Rolls-Royce Holdings.

Syarikat itu mengeluarkan enjin diesel untuk keretapi, kapal, pemasangan minyak dan gas, kenderaan tentera, pertanian, perlombongan dan peralatan pembinaan, serta penjana diesel dan sel bahan bakar karbonat cair.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting