MY Gogoprint Sdn. Bhd.

Gogoprint.com.my adalah sebuah laman web percetakan dalam talian khusus dalam penjualan perkhidmatan pencetakan di Malaysia, ia dikendalikan oleh syarikat yang berdaftar sebagai MY Gogoprint Sdn. Bhd.[1] dan ibu pejabatnya berada di Damansara Heights, Kuala Lumpur. MY Gogoprint Sdn. Bhd.[2] adalah sebahagian daripada syarikat induk Singapura yang ditubuhkan untuk menjalankan perniagaan percetakan dalam talian di beberapa negara Asia Tenggara[3]. Setakat ini, jenama Gogoprint mengendalikan laman web di Thailand, Malaysia, dan Singapura dengan rancangan untuk terus berkembang di Asia Tenggara[4]. Ia ditubuhkan dengan pelaburan benih dari syarikat induk antarabangsa OPG (Online Printing Group). OPG memandu pembangunan dan pertumbuhan dalam talian syarikat percetakan di Brazil, yang baru-baru ini beredar ke Vistaprint[5].

MY Gogoprint Sdn. Bhd.
Jenis/bentuk sahSyarikat Swasta
IndustriPercetakan
GenreE Commerce
Ditubuhkan15 Oktober 2016; 7 tahun yang lalu (2016-10-15) in Kuala Lumpur, Kuala Lumpur, Malaysia
Ibu pejabatMalaysia
Tapak webwww.gogoprint.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Laman Web sunting

Sebagai syarikat pencetakan dalam talian, Gogoprint bergantung kepada laman web mereka untuk menerima pesanan daripada pelanggan. Berbandingkan dengan kedai pencetak yang tradisional terutamanya mengumpul pesanan melalui kedai-kedai mereka. Dalam kombinasi dengan sistem pengurusan di sebalik tabir yang kuat, Gogoprint membangunkan laman web di mana pelanggan memilih produk yang mereka perlukan, mengkonfigurasinya mengikut semua pilihan yang mereka perlukan, membuat pesanan dan membayarnya di atas talian, dan pesanan akan dihantar di mana-mana di Malaysia.

Operasi sunting

Gogoprint bergantung kepada inovasi daripada teknologi Web2Print[6] untuk menawarkan set jenis produk cetakan yang berbeza, terutamanya tertumpu kepada bahan promosi untuk perniagaan, ia merupakan pasaran yang besar di Asia Tenggara[7]. Gogoprint mengamalkan proses "ganging" di mana mereka menggabungkan beberapa order pelanggan kepada satu output. Ini akan membantu kami mengurangkan kos percetakan, kos masa pemulihan dan juga mengurangkan pembaziran kertas.

Pada mulanya, laman web menawarkan khidmat percetakan kad perniagaan, risalah, poskad, kepala surat, dan folder presentasi, menyasarkan pelanggan B2B[8] terutamanya. Laman web itu memanjangkan pangkalan produknya secara berterusan, dan kini menawarkan pelbagai produk percetakan untuk pelanggan perniagaan dan juga individu.

Pautan Luar sunting

Laman web rasmi Gogoprint Malaysia

Laman web rasmi Gogoprint Singapura

Laman web rasmi Gogoprint Thailand

Laman web rasmi Gogoprint Australia Diarkibkan 2018-08-02 di Wayback Machine

Laman web rasmi Gogoprint Indonesia

Rujukan sunting

  1. ^ TechinAsia, "Here’s a startup that’s using algorithms to modernize Southeast Asia’s printing industry". https://www.techinasia.com/gogoprint-online-printing-southeast-asia/ Accessed 3 December 2016.
  2. ^ “Thailand's Gogoprint expands into Malaysia, sees potential in Singapore market”. https://e27.co/thailands-gogoprint-expands-malaysia-sees-potential-singapore-market-20161018/ Accessed 22 December 2016.
  3. ^ Techcrunch. “Gogoprint wants to modernize online printing in Southeast Asia”. https://techcrunch.com/2016/05/18/gogoprint-wants-to-modernize-online-printing-in-southeast-asia/ Accessed 22 December 2016.
  4. ^ BangkokPost. “Gogoprint sees regional opportunities”. http://www.bangkokpost.com/archive/gogoprint-sees-regional-opportunities/1125885 Accessed 22 December 2016.
  5. ^ Forbes.“Brazil's Printi Seed Funded For Online Printing Service”.http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2012/08/07/brazils-printi-seed-funded-for-online-printing-service/#6f81ecba6b68/ Accessed 15 September 2016.
  6. ^ Techsause.“Gogoprint wants to disrupt printing service in southeast asia”. http://techsauce.co/en/news-en/gogoprint-wants-to-disrupt-printing-service-in-southeast-asia/ Accessed 22 December 2016.
  7. ^ Startupbangkok.“IN THE SPOTLIGHT : GOGOPRINT”.http://www.startupbangkok.com/blog/in-the-spotlight-gogoprint/ Accessed 15 September 2016.
  8. ^ DealStreetAsia. “Startup digest: Gogoprint taps into Malaysia, Singapore; ServisHero partners Grab for new service” http://www.dealstreetasia.com/stories/startup-digest-gogoprint-taps-malaysia-singapore-servishero-partners-grab-new-service-55545/ Accessed 22 December 2016.