Majnoon terletak di gurun pasir selatan Iraq, bersempadan dengan Iran. Lokasi ini dikaitkan dengan cerita percintaan sebenar Laila dan Majnun. Cerita ini termasuk dalam genre Sastera Arab Farsi.

Medan minyak Majnoon sunting

Medan minyak Majnoon merupakan lokasi minyak terbesar di negara itu. Syarikat minyak nasional Malaysia Petronas dan Shell, mendapat dua kontrak minyak di situ setelah bidaan pada 2003. Yuran sebanyak AS$1.39 (RM4.71) setong dan menyasarkan pengeluaran sebanyak 1.8 juta tong sehari berbanding kadar semasa 46,000 tong sehari. Projek itu akan diasingkan sebanyak 60 % kepada Shell dan 40 % untuk Petronas. Pembina lain ialah syarikat minyak Perancis, Total dan firma minyak China, China National Petroleum Corp (CNPC), ExxonMobil, BP dan Chevron. setakat ini pihak Marathon Oil Corp., Exxon Mobil Corp. and Chevron Corp belum berjaya membida di Iraq.

Medan itu telah mengeluarkan 45,900 tong sehari dan disahkan memiliki rizab sebanyak 12.58 bilion tong.[1]

Menteri Minyak Iraq Hussain al-Shahristani mengumumkan keputusan bidaan itu pada 11 Disember 2009.Royal Shell Belanda akan memegang 45% saham. Petronas mempunyai 30%. Pengeluaran minyak ini dapat menyaingi pengeluaran minyak dari Arab Saudi dan Russia. Ia juga akan membawa kepada keseimbangan kekuatan geopolitik di Timur Tengah. Semenjak Presiden Saddam Hussein digulingkan oleh pencerobohan Amerika Syarikat pada 2003, usaha carigali dijalankan secara minimum.

Kawasan Kota Sadr masih berisiko dengan pengebomam. Pemberontak Islam [Munafik] seperti al-Qaeda masih lagi berjuang dan menyebabkan ketegangan. Begitu juga dengan pihak Kurdis dan Arab.[2]

Rujukan sunting