Manuskrip Voynich, digambarkan sebagai "manuskrip yang paling misteri di dunia",[1] merupakan sebuah naskah pada awal kurun ke-15, berkemungkinan berasal dari utara Itali.[2][3] Ia dinamakan sempena peniaga buku Wilfrid Voynich, yang membelinya pada tahun 1912. Sesetengah laman hilang, tetapi versi semasa terdiri daripada kira-kira 240 velum muka surat, kebanyakan darinya berserta ilustrasi. Sebahagian besar manuskrip menyerupai herba tempoh masa, seolah-olah untuk mempersembahkan ilustrasi dan maklumat tentang tumbuh-tumbuhan serta kegunaannya untuk tujuan perubatan. Walau bagaimanapun, kebanyakan tumbuh-tumbuhan tidak sepadan dengan spesies yang diketahui, dan tulisan dan bahasa manuskrip tersebut masih tidak diketahui dan tidak boleh dibaca. Mungkin beberapa bentuk siferteks yang disulitkan, manuskrip Voynich telah dikaji oleh banyak profesional dan pakar cryptograf amatur , termasuk pemecah kod Amerika dan British dari Perang Dunia I dan Perang Dunia II. Sehingga kini, ia telah mencabar segala usaha penguraian, menjadi sebuah penyebab célèbre bagi sejarah cryptologi. Misteri yang sekelilingnya telah merangsang imaginasi popular, menjadikan manuskrip tersebut subjek kedua-dua teori-teori dan novel khayalan.

Salah satu halaman terbuka dalam manuskrip Voynich

Manuskrip Voynich telah disumbangkan kepada Perpustakaan Manuskrip dan Buku Jarang Beinecke Universiti Yale pada 1969: ia secara formalnya dirujuk sebagai "Beinecke MS 408".

Rujukan sunting

  1. ^ Brumbaugh, Robert S. (1977). The World's Most Mysterious Manuscript. London: Weidenfeld & Nicolson.
  2. ^ Steindl, Klaus; Sulzer, Andreas (2011). "The Voynich Code — The World's Mysterious Manuscript". Diarkibkan daripada yang asal (video) pada 2012-03-09. Dicapai pada November 6, 2011.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ Stolte, Daniel (February 10, 2011). "Experts determine age of book 'nobody can read'". PhysOrg. Dicapai pada February 10, 2011.

Pautan Luar sunting