Masakan Cina India

Masakan Cina India atau juga masakan Cindia, ialah masakan yang berbeza yang dibentuk melalui penyesuaian teknik dan perasa masakan Cina ke dalam selera India melalui tawaran yang lebih besar untuk juga menyertakan vegetarian hidangan dan dikembangkan oleh komuniti etnik Cina Kolkata selama satu abad.[1] Hari ini, masakan Cina menjadi sebati dalam persekitaran kulinari India dan Bangladesh.[2] Ia dinikmati selama puluhan tahun oleh masyarakat India di luar negara seperti di Amerika Utara dan Great Britain dan pada tahun 2010, ia menjadi masakan arus perdana pada zaman kebelakangan ini.[3]

Asal sunting

Masakan ini berasal dari golongan Cina Kolkata dan makanan Cina masih popular di sana. Pada masa ini, penduduk Cina di Kolkata adalah sekitar 2,000 orang.[4] Sebilangan besar orang ini asal-usul Hakka; namun, banyak hidangan masakan Cina India moden sedikit menyerupai masakan tradisional Cina.[5]

Orang keturunan Cina kebanyakannya tinggal di Pekan Cina yang terletak di sekitar Tiretta Bazaar dan Bowbazar, India yang sejak itu telah dipindahkan ke Tangra, Kolkata. Sebilangan besar pendatang ini adalah berketurunan Hakka. Pekan Cina di Kolkata masih mempunyai sebilangan restoran Cina yang mengkhususkan diri dalam masakan Hakka dan masakan Cina India.

Ciri-ciri sunting

Makanan ini cenderung menggunakan rempah seperti jintan, biji ketumbar, dan kunyit, yang dengan beberapa pengecualian daerah, seperti Xinjiang, secara tradisional tidak dikaitkan dengan banyak masakan Cina. Cili pedas, halia, bawang putih, biji wijen, cabai merah kering, jagung lada hitam dan yogurt juga sering digunakan dalam hidangan.[6][6][6] Ini menjadikan makanan Cina India serupa dengan banyak hidangan etnik di negara Asia Tenggara seperti Singapura dan Malaysia, yang mempunyai pengaruh budaya Cina dan India yang kuat.

Hidangan bukan ruji disajikan dengan kuah yang banyak, walaupun ia juga boleh dipesan "kering" atau "tanpa kuah". Gaya masakan yang sering dilihat dalam makanan Cina India termasuk "Cili" (bermaksud digoreng bersadur tepung yang dimasak dengan kepingan cili, "Manchurian" (bermaksud sos perang manis dan masin), dan "Schezwan" (bermaksud sos merah pedas).

Hidangan sunting

Hidangan sajian utama sunting

Hidangan utama di mana-mana hidangan termasuk:

  • Ayam /Udang /Ikan /Kambing /Sayuran /Paneer, kering atau berkuah masak cili
  • Ayam /Udang /Ikan /Kambing /Sayuran /Paneer masak bawang putih
  • Ayam /Udang /Ikan /Kambing /Sayuran /Paneer masak Schezwan - hidangan dengan nama ini sebenarnya sangat mirip dengan makanan dari Wilayah Sichuan China (walaupun kadang kala mengandungi lada Sichuan). Ia sebenarnya lebih tertumpu kepada sos yang mengandungi cili merah dan bawang putih India. (Ejaan "Schezwan" bukan salah ejaan; ini istilah cenderung dieja di dapur Indo-Cina berbanding "Sichuan", "Szechuan" atau "Szechwan").[7]
  • Ayam /Udang /Ikan /Kambing /Sayuran /Paneer masak halia
  • Ayam /Udang /Ikan /Kambing /Sayuran /Paneer masak Manchuria, umumnya terdiri daripada pelbagai daging atau paneer dengan sayur-sayuran dalam sos perang pedas.[8] Ini pada dasarnya adalah ciptaan restoran Cina di India, dan tidak banyak menyerupai masakan tradisional Manchu atau masakan Cina.[5] Ia dikatakan telah dicipta pada tahun 1975 oleh Nelson Wang; Wang menyifatkan proses penemuannya bermula dari ramuan asas hidangan India, iaitu bawang putih, halia, dan cili hijau, tetapi selanjutnya, daripada menambahkan garam masala, beliau memasukkan kicap, diikuti oleh tepung jagung dan ayam itu sendiri.[9] Jenis vegetarian yang popular lazimnya menggantikan ayam dengan kobis bunga,[8] dan biasanya dikenali sebagai gobi manchurian. Jenis vegetarian lain termasuk cendawan, anak jagung, bebola sayuran Manchuria.
  • Chow mein - Hidangan popular yang menggabungkan mi, sayur-sayuran, telur hancur, halia dan bawang putih, kicap, sos cili hijau, sos cili merah dan cuka
  • Ayam Hong Kong
  • Ayam Jalfrezi
  • Ayam/Udang/Ikan masak limau
  • Ayam Hunan
  • Ayam Masam Manis (Berbeza dengan Versi Amerika Sweet and Sour, tetapi serupa dengan Ayam General Tso)
  • Chop suey Gaya Amerika & Gaya Cina (Mi rangup dengan pelbagai sayur-sayuran, ayam atau daging dan sos.)

Nasi dan mi sunting

Pilihan asas makanan untuk makanan Cina India termasuk mi ayam, udang atau sayur "Hakka" atau "Schezwan" yang terkenal sebagai chow mein; dan juga nasi goreng biasa atau "Schezwan". Chop suey Amerika dan manis dan masam boleh didapati di banyak restoran. Beberapa restoran India Selatan juga menyajikan popia dan tosai "Schezwan".

Hidangan unik sunting

  • Gobi manchurian - Kobis bunga goreng
  • Lollipop ayam - Ayam hors d'œuvre
  • Sup Manchow - Sup sayur /ayam
  • Ayam Cili - Ayam pedas dengan sos

Gula-gula dan pencuci mulut sunting

Pilihan pencuci mulut Cina India termasuk ais krim pada mi goreng madu atau lempeng kurma.

Ketersediaan sunting

Makanan Cina India tersedia di kawasan metropolitan utama di India seperti Bhopal, Surat, Vadodara, Rajkot, Mumbai, Pune, Chennai, Kochi, Guwahati, Hyderabad, Delhi, Lucknow, Kolkata dan Bangalore. Ia juga boleh didapati di sejumlah bandar dan di dhaba (pinggir jalan, juga terkenal sebagai "makanan segera", berdekatan dengan jalan utama dan lebuh raya India. Banyak restoran mempunyai bahagian Cina dalam menu mereka, dan ada juga yang khusus untuk menyajikan makanan Cina India. Ia juga boleh didapati di dapur troli (lari atau rekdi) yang bergerak melayari jalan-jalan kota, yang disiapkan di dalam kuali di atas alat pembakar gas mudah alih. Sos Manchuria, Sos Schezwan, kicap dan mi Hakka terdapat di banyak kedai di bandar-bandar di seluruh negara.

Banyak restoran India di luar negara di Barat dan Timur Tengah juga memenuhi rasa nostalgia orang India di luar negara untuk makanan Cina India.[10] Masakan ini juga berkembang menjadi arus utama di bandar-bandar utama di Amerika Utara, seperti New York, San Francisco, Philadelphia, Chicago, Toronto , Los Angeles, Atlanta, Phoenix dan Vancouver. Makanan Cina di Nairobi, Kenya, juga cenderung seperti ini. Ia juga terdapat di Australia, terutama di Sydney dan Melbourne. Di banyak tempat ini, restoran-restoran itu dilabel sebagai Cina Hakka, padahal sebenarnya masakan itu sangat mirip dengan masakan Hakka yang asli. Label "Hakka" di restoran ini biasanya merujuk kepada asal pemiliknya, dan banyak pemilik restoran Cina di India berasal dari Hakka.

Masakan Hakka dipopularkan dengan cepat di barat, terutama di restoran di Ontario, Kanada seperti Super Hakka, atau Indian-Chinese Hamilton Hakka.

Pada tahun 2007, masakan Cina menjadi masakan yang paling digemari di India (selepas makanan tempatan), meningkat pada kadar 9% setiap tahun. Ini adalah pilihan yang paling digemari ketika orang muda keluar makan dan kegemaran kedua (selepas masakan India selatan) ketika keluarga menjamu selera.[11]

Inchin's Bamboo Garden adalah restoran rantaian Cina India terbesar di Amerika.

Masakan Cina India juga semakin popular di wilayah Kansai di Jepun.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Sankar, Amal (December 2017). "Creation of Indian–Chinese cuisine: Chinese food in an Indian city". Journal of Ethnic Foods. 4 (4): 268–273. doi:10.1016/j.jef.2017.10.002.
  2. ^ Sanjeev Kapoor (2007). Chinese Cooking ( Non-Veg). Popular Prakashan. m/s. 7. ISBN 978-81-7991-310-9.
  3. ^ https://www.nationalgeographic.co.uk/travel/2019/12/try-it-now-indo-chinese-cuisine-goes-mainstream
  4. ^ "The Chinese Of Calcutta". Catchcal.com. Dicapai pada 2009-02-22.
  5. ^ a b Mukherjee, Sipra; Gooptu, Sarvani. "The Chinese community of Calcutta". Dalam Banerjee, Himadri (penyunting). Calcutta Mosaic: Essays and Interviews on the Minority Communities of Calcutta. Anthem Press. m/s. 131–142. ISBN 978-81-905835-5-8.
  6. ^ Deshpande, Shubada (Oktober 25, 1999). "Fare for the Desi Dragon". Rediff.com. Dicapai pada 2009-02-22.
  7. ^ Lee, Jennifer (April 30, 2013). "Authentic Indian "Schezwan" Dishes". The Fortune Cookie Chronicles. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-02-17. Dicapai pada 2020-04-26.
  8. ^ a b "Manchurian chicken". The Straits Times. 2007-06-03. m/s. 77 – melalui NewspaperSG, National Library Board.
    Thng, Lay Teen (2007-06-03). "Manchurian chicken". The Straits Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-07. Dicapai pada 2010-04-21.
  9. ^ Bhagat, Rasheeda (2007-05-04). "Taste and disdain … Lawatan mengenai kebiasaan makan yang menarik di negara ini dengan wartawan berkelana". The Hindu Businessline. Dicapai pada 2010-04-21.
  10. ^ Chopra, Sonia (September 3, 2001). "Chinese food, Indian-style". Rediff.com (US Edition). Dicapai pada 2009-02-22.
  11. ^ M, Raja (October 30, 2007). "India gets a taste for Chinese". Asia Times Online. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-08-21. Dicapai pada 2009-02-22.

Pautan luar sunting