Masakan Jiangsu (Jawi: ماسقن جياڠسو; Cina ringkas: 江苏菜Cina tradisional: 江蘇菜pinyin: Jiāngsū cài), disingkatkan kepada masakan Su (Cina ringkas: 苏菜; Cina tradisional: 蘇菜; pinyin: sū cài), adalah salah satu daripada Lapan Tradisi Masakan China. Ianya berasal daripada cara masakan yang berasal dari wilayah Jiangsu. Secara amnya, tekstur masakan Jiangsu dicirikan sebagai lembut, tetapi tidak ke tahap lembik atau berderai. Sebagai contoh, daging mempunyai rasa agak lembut namun tidak bercerai dari tulang apabila diangkat. Memandangkan gaya masakan Jiangsu biasanya diamalkan berhampiran laut, ikan adalah bahan yang sangat biasa dalam masakan. Ciri-ciri lain termasuk pemilihan bahan-bahan yang ketat mengikut musim, dengan penekanan kepada warna dan bentuk yang sepadan bagi setiap hidangan dan menggunakan sup untuk meningkatkan rasa.

Perbezaan serantau sunting

Masakan Jiangsu kadang-kadang hanya dipanggil masakan Su, dan salah satu daripada gaya utamanya adalah masakan Huaiyang. Walaupun masakan Huaiyang adalah salah satu daripada beberapa gaya sub-serantau dalam masakan Jiangsu, ia dilihat secara meluas di kalangan masakan Cina sebagai gaya yang paling popular dan berprestij dalam masakan Jiangsu - sehingga ke tahap ia dianggap sebagai antara salah satu daripada empat mazhab masakan serantau yang paling berpengaruh (四大菜系) yang menguasai warisan masakan China, bersama-sama dengan masakan Kantonis, masakan Shandong dan masakan Sichuan.

Masakan Jiangsu sebenarnya terdiri daripada beberapa gaya yang lain, termasuk:

Masakan Penerangan
Nanjing Masakannya menekankan rasa yang lebih kurang dan warna yang hampir sama, dengan hidangan yang menggabungkan ikan sungai/udang dan itik.
Suzhou Penekanan kepada pemilihan bahan, rasa lebih kuat daripada masakan Nanjing, dan dengan kecenderungan untuk menjadi lebih manis daripada jenis masakan lain.
Wuxi Kedudukan berhampiran dengan Tasik Tai bermaksud ia terkenal dengan pelbagai jenis hasil air tawar, seperti "Tiga Putih" - umpan putih (Cina ringkas: 银鱼Cina tradisional: 銀魚pinyin: yín yú), ikan putih (Cina ringkas: 白鱼; Cina tradisional: 白魚; pinyin: bái yú) dan udang putih (Cina ringkas: 白虾; Cina tradisional: 白蝦; pinyin: bái xiā).

Wuxi sunting

Di Wuxi, kaedah memasak yang biasa dicirikan dengan penambahan gula dan kicap untuk kebanyakan hidangan savori lazimnya dalam bentuk hongshao (Cina ringkas: 红烧Cina tradisional: 紅燒pinyin: hóngshāo; secara harfiahnya "tumis merah"). Ini sering menyebabkan rasa wangi yang berkaramel. Di samping itu, masakan Wuxi sering mempunyai versi manis bagi hidangan yang boleh dijumpai di kawasan-kawasan jiran.

Hidangan Wuxi terkenal termasuk:

Bahasa Melayu Cina Tradisional Cina Ringkas Pinyin Nota
Daging rusuk tumis 紅燒排骨 红烧排骨 hóngshāo páigǔ Terkenal dengan tekstur cair dalam mulutnya dan rasa manis.
Bebola gluten goreng 油面经 Boleh disumbat dengan daging seperti bebola daging atau daging goreng dengan sayur-sayuran.
Sup ji-yu 鲫鱼汤 鲫鱼汤 jìyú Ji-yu adalah sejenis ikan air tawar. Sup ini berwarna putih susu.
Ji-yu dengan bawang goreng 葱烧鲫鱼 congshao jiyu Dimasak dengan soya dan gula hingga berkaramel.
Xiaolongbao gaya Wuxi 無錫小籠包 无锡小笼包 Wúxī xiǎolóngbāo Versi lebih manis berbanding dengan xiaolongbao Shanghai.
Telur dadar ikan muda 銀魚炒蛋 银鱼炒蛋 yínyú chǎodàn Ikan muda dengan telur dadar atau telur hancur.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Templat:Jiangsu topics