Mastif (Jawi: مستيف; bahasa Inggeris: mastiff) ialah sejenis anjing molosser besar yang diketahui kerana saiz dan kekuatan.

Istilah "mastif" dan "molosser" sunting

Istilah "kumpulan mastif" dan "mastif" telah digunakan secara seerti dengan istilah "molosser". Sedemikian, mana-mana molosser, termasuk buldog, anjing gunung, pit bull, dan juga anjing kecil seperti terier Boston boleh dianggap sebagai "mastif" dalam erti luas ini.

Walau bagaimanapun, istilah ini paling kerap dikekalkan untuk baka anjing dengan perkataan "mastif" dalam namanya termasuk banyak daripada baka anjing terbesar:

Senarai baka mastif sunting

Sifat dan sejarah sunting

Penyelidikan genetik terhadap genom anjing hanya menunjukkan pengesahan kepercayaan am bahawa mastif mengongsi leluhur bersama an membentuk satu caban koheren dalam pokok evolusi anjing dalam lingkungan molosser.[1] Sejarawan menjejak kumpulan ini kepada molossus, satu baka anjing yang dibiakbakakan oleh orang Yunani Purba.

Tindihan semantik dengan istilah lain sunting

Seperti sejauh perkataan Latin seperti "dogo" atau "dogge" boleh diterjemahkan sebagai "mastif", baka molosser seperti dogo Argentina dan dogo Canaria juga boleh dianggap sebagai "mastif". Walau bagaimanapun, istilah-istilah ini bukan hanya merujuk baka yang dipanggil "mastiff" dalam bahasa Inggeris, tetapi juga merujuk buldog dan pit bull. Sebagai tambahan, catatan sejarah bagi perkembangan baka-baka ini menunjukkan bahawa baka-baka berkenaan bukan sahaja mempunyai keleluhuran mastif dan molosser lain, tetapi juga anjing daripada beberapa cabang lain, termasuk anjing pemburu penglihatan, terier, dan anjing pemburu bau.

Galeri sunting

Rujukan sunting