Mbira merangkumi keluarga alat muzik tradisional dalam kalangan orang Shona di Selatan Afrika terutamanya Zimbabwe, Malawi dan Afrika Selatan. Ia terdiri dari papan kayu ditala mendempang dipasangkan dengan mata-mata lidah besi dipetik dengan ibu jari dan mana-mana jari telunjuk. Alat ini sering dimainkan dalam acara-acara bertujuan keagamaan, majlis perkahwinan, kemasyarakatan dan sebagainya.

Ia tersebar dan dimasyhurkan di luar benua ini pada pertengahan tahun 1950-an berikutan penyelidikan dilakukan ahli etnomuzikologi Amerika Hugh Tracey yang kemudiannya diberi nama kalimba.[1][2] Ia kemudiannya dipopularkan pada tahun 1960-an dan awal 1970-an terutamanya disebabkan oleh kejayaan pemuzik seperti Maurice White dan Thomas Mapfumo.[3]

Seni bermain alat ini disenaraikan sebagai suatu warisan budaya tidak ketara oleh UNESCO pada tahun 2020.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ "My Story of Hugh Tracey – Kalimba Magic". www.kalimbamagic.com. Dicapai pada 2020-05-01.
  2. ^ "Hugh Tracey Kalimbas". www.danmoi.com. Dicapai pada 2020-05-01.
  3. ^ "Making music: Zimbabwe's mbira". BBC News – Africa. Dicapai pada 11 Spetember 2021. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  4. ^ "Art of crafting and playing Mbira/Sansi, the finger-plucking traditional musical instrument in Malawi and Zimbabwe". Intangible Cultural Heritage (dalam bahasa Inggeris). UNESCO. Dicapai pada 11 September 2021.